Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ?

Jag har precis inhandlat en Garmin GPSMAP 64st och tycker topologikartan som följde med är "så där". Hade förväntat mig högre upplösning och mer information.

Så nu har jag hittat Garmins TOPO Sverige v5 PRO karta för runt 1800 SEK. Ganska mycket pengar att lägga på något jag inte ens kunnat se hur den ser ut. Undrar därför om någon här har kartan och kan posta skärmbilder, och gärna foton på den i en GPSMAP 64st.
 
FriPro v5 funkar utmärkt på 64:an. Dock måste man som alla topokartor från Garmin typa om den för att få vettigt utseende.
Tog ett foto med mobilen på min 64s med omtypad FriPro v5. Blir sämre på bild då det gärna blir diverse pixelfenomen och moiree så det ser mycket bättre ut på gpsskärmen.
 

Bilagor

  • FriPro_v5_64s.jpg
    FriPro_v5_64s.jpg
    142.1 KB · Visningar: 3,584
Kopplade upp gps till datorn för att köra en skärmdump från gps:en och då ser det lite trevligare ut.
 

Bilagor

  • Skärmdump.jpg
    Skärmdump.jpg
    9.1 KB · Visningar: 3,361
Hur kartan skall se ut styrs av en s.k. typfil som man kan redigera i efter eget tycke och smak. Finns verktyg för detta men det är lite meckigt innan man lärt sig så det är inte det första man ger sig på...

Finns trådar i forumet om detta:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51495
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=84232

Byter typfil gör man enklast med Javawa typchanger:
http://www.javawa.nl/typchanger_en.html

Det finns dock några men:

Om man har varit ärlig och köpt kartan är kartan låst till det sd-kort man köpt den på eller den gps som det är installerat på om man laddat ner den från Garmin.
Se därför till att ha bra backuper på alla filer innan man börjar göra något (backuper skall man ha även om man inte tänkt göra något för övrigt).
Om man inte varit ärlig eller har patchat firmware i sin gps kan man göra vad man vill med sin karta men patchning är inget för nybörjare.
Jag vet inte om det funkar att typa om en låst karta, har inte testat trots att jag ärligen köpt min karta. Har sen låst upp och patchat just för att kunna göra vad jag vill med min karta...
Kanske någon som har typat om sin låsta karta?

Min typfil finns här https://1fichier.com/?px8jfun46n
 
FriPro v5 funkar utmärkt på 64:an. Dock måste man som alla topokartor från Garmin typa om den för att få vettigt utseende.
Tog ett foto med mobilen på min 64s med omtypad FriPro v5. Blir sämre på bild då det gärna blir diverse pixelfenomen och moiree så det ser mycket bättre ut på gpsskärmen.

Varför måste man? Har en sån karta och tycker inte den behöver göras om, allt man behöver finns ju där, inte svårt alls att läsa av kartan.. så förstår inte riktigt varför man måste göra om den?
 
Nej, det har du ju rätt i att det måste man inte.Men det blir betydligt trevligare och tydligare, dock beroende på vilken gpsmodell man har. Grafikhanteringen är förvånansvärt olika på olika modeller.
Sen är vi många som är kartnördar och störs av att man inte gör en karta så "läsvänlig" som möjligt, orienteringskartor har ju ett manér som gör dem avläsbara i löpfart t.ex.
Jag tycker att det är värt en hel del möda att få kartan att se ut som jag vill.
Original och en omtypad över samma område ses nedan, skärmdump från Mapsource och på olika gpsmodeller kan det bli lite annorlunda.
 

Bilagor

  • Orig.jpg
    Orig.jpg
    34.7 KB · Visningar: 3,665
  • Omtypad.jpg
    Omtypad.jpg
    53.8 KB · Visningar: 3,303
Nej, det har du ju rätt i att det måste man inte.Men det blir betydligt trevligare och tydligare, dock beroende på vilken gpsmodell man har. Grafikhanteringen är förvånansvärt olika på olika modeller.
Sen är vi många som är kartnördar och störs av att man inte gör en karta så "läsvänlig" som möjligt, orienteringskartor har ju ett manér som gör dem avläsbara i löpfart t.ex.
Jag tycker att det är värt en hel del möda att få kartan att se ut som jag vill.
Original och en omtypad över samma område ses nedan, skärmdump från Mapsource och på olika gpsmodeller kan det bli lite annorlunda.

Okej tackar :) Då vet jag lite mer.
 
Bra svar ovan.

Det är mkt tycke och smak angårnde kartutseende och beroende på vad du gör i terrängen.
Bättre upplösning på GPSen gör mkt för läsbarheten. Garmins topografiska grundkarta över Europa som levereras default har många brister t ex öar som saknas i sjöar. Jag tycker att FriProkartan är bra. Men det finns billigare alternativ med smartphone. Jag vill dock ha en backup när jag navigerar digitalt. Jag använder Garmin kartGPS som huvudhjälpmedel och smartphone samt tryckt karta som backup.

Numera får man ibland gratis digital karta till smartphone när man köper tryckt karta. Bra kombo!

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...