DD Superlight pyramid tent

Kallt?

Skall du upp i fjällen så kan det bli ganska kallt när det blåser eftersom innertältet är helt i mesh (vad jag förstår).
 
Skall du upp i fjällen så kan det bli ganska kallt när det blåser eftersom innertältet är helt i mesh (vad jag förstår).

Nu är det främst ett låglandsäventyr jag har i åtanke, men jag undrar ändå, kan man inte reglera detta genom att helt enkelt slå upp tältet utan större springor mot marken? På bilden i min länk är det trots allt inte så stora glipor.

Mvh
Anders
 
Jomenvisst

Visst blir det bättre om du gör så men litet dragigt kan det bli om vinden friskar i och börjar lyfta tältduken.
 
Okidok, jag förstår. Det skulle nog passa mina syften gissar jag.

Även detta som kallas Geertop 1 verkar fint, liksom Naturehike

Innertält i mesh verkar vara standardlösning i detta segment men det har väl med vikten att göra.

Jag tältar skrämmande sällan nuförtiden och försöker motivera ett inköp av ett lätt enmans. Jag har ett litet tvåmans (Mountain Hardware Lightwdge 2) som väger 2,2 kg har jag för mig. Det funkar ju det också... Svårt, svårt! Hur mycket är ett kilo i lättad vikt värt i pengar och konsumtionsbelastning?

En får si...

//A
 
Okidok, jag förstår. Det skulle nog passa mina syften gissar jag.

Även detta som kallas Geertop 1 verkar fint, liksom Naturehike

Innertält i mesh verkar vara standardlösning i detta segment men det har väl med vikten att göra.

Jag tältar skrämmande sällan nuförtiden och försöker motivera ett inköp av ett lätt enmans. Jag har ett litet tvåmans (Mountain Hardware Lightwdge 2) som väger 2,2 kg har jag för mig. Det funkar ju det också... Svårt, svårt! Hur mycket är ett kilo i lättad vikt värt i pengar och konsumtionsbelastning?

En får si...

//A

Geertorp/Axeman finns att köpa med ett annat innertält också. Jag har en sån. Köpte från Aliexpress förut med bara mesh i dörren. De kallar den för 4-säsongs.

https://www.aliexpress.com/item/Hig...4685537&transAbTest=ae803_4&priceBeautifyAB=0
 
Då får man fråga vad du tycker om tältet? Kvalitet? Användbarhet? Trångt om tår och huvud?

mvh
A

har faktiskt inte hunnit använda det så mycket än, men lite har jag ju provat.

kvaliten är helt ok för priset, något "prassligt" material kanske. Det står stadigt och är enkelt att sätta upp. En sak jag dock inte gillar är den stora ventilationen på sidorna som jag tycker gör duken slappare. Den kommer in rätt bra med luft även utan denna tror jag genom golvet, så den hade de kunnat förminska.
Innerduken hänger lite nära ansiktet, men den går lätt att sträcka med en extra snodd. Jag är 180cm och tycker inte det är några problem att få plats. Bra att kunna sätta upp endast ytterduken också vid raster och matlagning (4-6 tältpinnar och en stav så har du skydd för regn)
 
Hej!

Någon som har erfarenhet av DD Superlight pyramid tent? Hamnar väl på strax över kilot i vikt med innertält.

Jag har ett DD Hammock tipi tält och är mycket nöjd :)
Stort för 1-person, egentligen för stort för mig för jag är van ett litet TN Laser så tipitältet känns som en stor balsal :)
Det går också utmärkt utan innertält (vikt är då bara 460g) och då finns även plats för en tjock fatbike (mysigt att sova tillsammans). Det går att byta tältstången i mitten med två stänger (då får man mer plats) och det går också att hänga upp tältet med rep/lina (så utan stång).

Vet inte var du bor nånstans men jag cyklar/tältar ofta (som nu) och om du vill se tältet kan vi kanske träffas nånstans? Skicka PM om du vill :)

Har några bilder, den första var i förrgår:







 

Bilagor

  • P1030598.jpg
    P1030598.jpg
    52.3 KB · Visningar: 1,050
  • P1030227.jpg
    P1030227.jpg
    71.2 KB · Visningar: 1,065
  • P1020394.jpg
    P1020394.jpg
    62.1 KB · Visningar: 1,094
  • P1020211.jpg
    P1020211.jpg
    41.8 KB · Visningar: 1,072
Härliga bilder!

Bara för att vara tydlig, det du äger är alltså detsamma som jag länkade till i första inlägget, DD SuperLight Pyramid Tent? Du använder en annan benämning, jag bara undrar om det är någon annan variant. Det ser otroligt rymligt ut!

Har också funderat på det där med att endast använda tältduken, lätt blir det onekligen. Kanske i kombination med en lätt footprint för att lättare kunna ha ordning på grejerna (jag gillar att tälta på sandstränder). Men jag är lite fundersam kring mygg och myror, de lär ju lättare kunna ta sig in.

Tack för respons!
/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
Sisay Är Fjellheimen Superlight 3 samma som Fjellheimen Superlight 3 Camp? Bo och sova 2
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Mezzner Fjellheimen Superlight Camp Bo och sova 3
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Urwaldjaeger Helsports superlight yttertältväv + tält Bo och sova 2
brigas Helsport superlight camp Bo och sova 2
rlindqvi TNF Superlight sovsäck ? Bo och sova 2
såg Vad tycker ni om Luxe outdoor Minipeak XL Pyramid Bo och sova 1
grodanbolle Pyramid/Tipi? Bo och sova 20
pogo-nose Tent giveaway! Bo och sova 0
brigitte Sydvang skaring 3 p ultralight tunnel tent? Bo och sova 1
Mediana Motsvarande Oz Tent Bo och sova 0
TomasTöråsen URBERG - Rapadalen 3-Person Tunnel Tent Bo och sova 12
såg Hot tent och KANGUK ATUK TENT Bo och sova 0
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
kitesurfare Help me choose a tent! Bo och sova 18
Jokkmokkguiderna Wall tent. Bo och sova 7
FrostVarg "Fly tent" i Sverige? Bo och sova 1
Eiraus Anybody selling a Tent? Bo och sova 1
perpelle Turbo tent Bo och sova 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...