Nya friluftskartan Pro V2

Jämförelse v1 mot v2

Här är en bild från v2 i BaseCamp:

fripro-v2.jpg


Och här är samma bild men från en omtypad v1 i Mapsource.

fripro-v1.jpg


Två positiva nyheter syns i v2.
- Vägar nu nästan lika tydliga som i en omtypad v1. Dvs behovet att klydda med typfiler minskar.
- En hel del uppdateringar av kartan har tydligen gjorts. På bilden ovan har både rondeller, vägar och vägbommar tillkommit.

- Mycket negativt är att BaseCamp ritar med samma gravt felaktiga skalning som nyare versioner av Mapsource. Bilden ovan är ju lindrigt sagt hoptryckt.
 
Senast ändrad:
Värdelös produkt?

------------------------------------------------------------------------------
- Mycket negativt är att BaseCamp ritar med samma gravt felaktiga skalning som nyare versioner av Mapsource. Bilden ovan är ju lindrigt sagt hoptryckt.

Herregud, vad är detta för ett skämt? Ser det likadant ut i GPSen?
Kan man inte köra nya kartan, V2, i gamla Mapsource så är ju detta i princip oanvändbart.

Mikael
PS
Ogillar också att man inte uppger sina kommersiella intressen när de kan ha koppling till diskussionen.
DS
 
Herregud, vad är detta för ett skämt? Ser det likadant ut i GPSen?
Kan man inte köra nya kartan, V2, i gamla Mapsource så är ju detta i princip oanvändbart.

I GPS:en är nog skalningen helt OK.

Men tar man ett exempel från norra Norrland och jämför skalningen i BaseCamp med den i MapSource 6.13 så blir skillnaden absurd. Så jag förstår vad du menar med att BasCamp är oanvändbart. Här nere i Skåne är inte felet lika gräsligt.

Jag använder aldrig MapSource 6.15 som ju har samma skalningsfel som BaseCamp. Dels pga skalan. Men även p g a de suddiga linjerna som jag upplever tröttande & irriterande för ögat. På min mini-PC är dessutom 6.15 väldigt trög. Inget problem idag när 6.13 funkar men framtiden är osäker.

Garmin beskriver på sin hemsida BaseCamp som det "ultimata planerings- och tillbakablicksverktyget". Eftersom det är ett officiellt uttalande från Garmin så blir innebörden att dom bestämt sig för att inte vidareutvecka BaseCamp i framtiden och inte heller komma med någon ersättare. Vi får väl hoppas att dom på Garmin är halvidioter som inte vet vad dom uttalar sig om.
 
Senast ändrad:
Ringde prexis Garmin support och fick kristallklara svar från en person som verkade veta vad han pratade om:

- v2 fungerar i samma program och GPS:er som v1. Dvs i även i MapSource.
- Vissa äldre GPS:er har problem med att visa alla färger i v2. I övrigt så skall det fungera.
- Man kan tanka upp kartsegment via Mapsource till alla GPS:er. Dvs exakt samma som med v1. Dvs inga problem att tanka upp till 276C/278.

Om nu v2-kartans dataformat är mycket likt v1 så är uppenbart oddsen goda att man kan typa om kartan och göra transparenta overlayer typ skoterledskartan. Förhoppningsvis även packa om kartan så att Mapsource 6.13 kan användas.

EDIT:
Det verkar som om licensieringen är mycket kundvänlig. Om jag inte missförstått det hela så fungerar det så här:

- Jag kan tanka upp kartsegment från PC:n till min 278 och licensen täcker det. OK.

- Dessutom får jag en karta på minneskort som jag kan ha i min N97 med GMXT. Det kortet kan jag vid behov låna ut till hustruns Nüvi 760 eller sonens Nüvi 200.

Om licensen fungerar så som jag beskriver det så är det ett klart lyft ur användarens perspektiv.
 
Senast ändrad:
Ringde prexis Garmin support och fick kristallklara svar från en person som verkade veta vad han pratade om:
Jag mailade ungefär samma frågor igår och fick liknande svar. De skrev uttryckligen att man ska kunna använda Mapsource 6.13.7 med v2.

Låter som ett steg snett frammåt för Garmins användarvänlighet när det gäller kartor. Tyvärr så framgår det inte av deras webbsidor.
 
Därför att jag är här som privatperson och vet inte vad utsidan.se tycker om reklam i forumet.
Utanför ämnet: Utsidan gillar inte reklam och jag gillar ännu mindre folk som har ekonomiskt intresse i det de skriver utan att visa det öppet. Eftersom det verkar som om att du jobbar på en firma som säljer Garmin så är det bara ärligt om du i din profil skriver var du jobbar (Terräng?) och när du postar om saker som gäller att välja olika tillverkare/återförsäljare är tydlig med att du kan vara partisk.

Men det är bara min privata åsikt.
 
Eftersom det verkar som om att du jobbar på en firma som säljer Garmin så är det bara ärligt om du i din profil skriver var du jobbar (Terräng?) och när du postar om saker som gäller att välja olika tillverkare/återförsäljare är tydlig med att du kan vara partisk.
OT: Jag håller med. Viktigt att vara tydlig. Jag ser en fördel i att handlare & tillverkare, som ju ibland har goda kunskaper, delar med sig av sina kunskaper. T ex kan dom göra tillrättalägganden av faktafel. Men en mycket tydlig signatur eller liknande är ett måste!
 
OT: Jag håller med. Viktigt att vara tydlig. Jag ser en fördel i att handlare & tillverkare, som ju ibland har goda kunskaper, delar med sig av sina kunskaper. T ex kan dom göra tillrättalägganden av faktafel. Men en mycket tydlig signatur eller liknande är ett måste!

Visst kan jag ändra i min profil, men jag är inte här i egenskap av att sälja eller pusha för något märke, utan för att lära mej av er, för ni sitter med mycket kunskap och denna gång kunde jag rätta den felaktiga informationen som det pratades om i denna tråd. Det kanska var lite klumpigt av mej att skriva som jag gjorde, men gjort är gjort.

/Nicke, Terräng ÖSD
 
Jag skulle vilja veta hur de nya v2 kartorna ser ut i en gammal eTrex Legend HCx innan jag bestämmer mig för att köpa. Någon som vet mer om detta?

Har alltid tyckt att Garmins friluftskartan varit otydligare och med betydligt sämre färgschema än t.e.x. lantmäteriets terrängkartor som jag kört i en handdator med Pocket Kartex.
 
Jag skulle vilja veta hur de nya v2 kartorna ser ut i en gammal eTrex Legend HCx innan jag bestämmer mig för att köpa. Någon som vet mer om detta?

Har alltid tyckt att Garmins friluftskartan varit otydligare och med betydligt sämre färgschema än t.e.x. lantmäteriets terrängkartor som jag kört i en handdator med Pocket Kartex.

För att kunna jämföra på ett relevant sätt så måste du jämföra omtypade kartor. Gamla Fri Pro är enligt min åsikt nästan oläsbar i eTrex om den inte typas om till ditt sätt att använda GPS:en.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
RedBreather Friluftskartan PRO & IMG2GPS Navigering 1
nikk Topo Sweden plus Vs Friluftskartan Pro Navigering 26
Friluftskartan Pro när det gäller fjällen Navigering 3
matseri Friluftskartan Pro Navigering 0
juhkka Ortnamn försvann efter friluftskartan pro Navigering 6
Seagull offshore Friluftskartan pro och bluechart Navigering 2
3775 Friluftskartan eller Friluftskartan Pro? Navigering 2
Jakan Nüvi 360 och Friluftskartan Pro Navigering 8
olhe City Navigator kombinerad med Friluftskartan Pro Navigering 5
carl_ Någon som vill dela på Friluftskartan Pro? Navigering 11
Seagull offshore Galna kartfärger friluftskartan pro Navigering 1
olhe Färger på öppen mark i Friluftskartan Pro Navigering 43
Brune Utvärdering av Friluftskartan Pro Navigering 53
troell Friluftskartan Pro släppt! Navigering 11
thureb Friluftskartan Pro försenad? Navigering 18
Mezzner Friluftskartan Pro? Navigering 2
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...