Nya .typ-filer till fripro

Som exempel på vad man kan åstadkomma i tydlighet kan jag ta den ruttbara och topografiska Litauenkartan. I originalversionen fanns en mängd dräneringskanaler som gjorde småvägarna i princip omöjliga att se.

litauentyp1.jpg


Bara genom att byta väggrafik och genom att använda en streckad blå linje till kanalerna så blev läsbarheten en helt annan.

litauentyp2.jpg


Rimligtvis borde man kunna komma åt höjdlinjerna i FriPro på liknande vis?
 
Tack för tipset!

Så här blir det i alla fall, mer lättläst karta för MC-åkning där man ser traktorvägar tydligare.

Mja.. tror inte att det blir så stor efterfrågan på dina typ-filer, min personliga åsikt är att originalet är bra mycket bättre men huvudsaken är förstås att du själv är nöjd
 
Var mest intresserad av hur man går tillväga för att få bort höjdkurvorna. Har inte lagt något krut på att snygga till hur vägarna ser ut än. Ganska omständig procedur dock att få bort höjdkurvorna då jag inte lyckats göra det med hjälp av typfilerna. Icke att förglöma att utseendet i Mapsource kan skilja ganska markant från hur det verkligen ser ut i gps:en (Skiljer även mellan olika gps modeller.
 
En variant vore att ta bort i princip allt man kan utom de gulsvarta traktorvägarna och sedan visa kartan tillsammans med en transparent CityNavigator. Då får man ju både och?

Låter intressant. Går detta fixa med enbart typfiler eller måste man även använda mapedit. Om vi ska köra mapedit måste det till en förenkling när man kompilerar filerna. Någon som har koll på det?

Har för mig att jag läst ett inlägg hur man gör CityNavigator transparent men kan inte finna det, har jah drömt?
 
Senast ändrad:
Batchkörning med maptools

Programmet maptools (har även haft namnet modifymaps) gör om alla Garmin kartor i en batch.
För låsta kartor måste man ha mp-filer men för olåsta kartor använder programmet mapedit för att göra mp-filen.
När ändringarna är gjorda i mp-format startas cgpsmapper och kompilerar kartorna.

Vad som man vill ska ändras specar man i en text fil med filändelsen .cfg

Insidertips (från en person som bor där det inte finns några järnvägar, en stor ö )

Om man bara vill att stigar och /eller traktorvägar ska synas bra på GPSen, så gör om dessa till järnvägar med maptools.

Per
 
mp filer i maptools

Problemet som uppstod för mig var att när jag gjorde om filen till mp från img med mapedit funkade det inte att köra maptools på mp filen. Var tvungen att konvertera tillbaka till img formatet med mapedit, sen gick det fint att göra ändringar med maptools. Är det tänkt att man ska kunna köra mp formatet direkt i maptools?
 
. Är det tänkt att man ska kunna köra mp formatet direkt i maptools?

Japp, då man lämnar originalkatalogen tom så börjar maptools (modifymaps) jobba med det som finns i Step1 katalogen C:\mod\Step1 där man ska ha sina mp-filer .
Jag har nog version 1.04 av maptools (modifymaps)

Jag lämnar således originalkatalogen C:\org tom och har mp filerna i C:\mod\Step1
Man måste manuellt ha skapat katalogerna
C:\mod\Step1
C:\mod\Step2
C:\mod\Step3

Sedan går jag med kommandotolken till
C:\modifymaps
Setpath
modifymaps swedenchanges.cfg C:\org C:\mod

Sedan är det bara låta datorn tugga på. När det är klart finns kartorna i C:\mod\Step3


Någon gång (=första gången, för flera år sedan) har jag säkert ställt in var modifymaps ska hitta cgpsmapper.

Per
 
Hmmm.......

Japp, då man lämnar originalkatalogen tom så börjar maptools (modifymaps) jobba med det som finns i Step1 katalogen C:\mod\Step1 där man ska ha sina mp-filer .
Jag har nog version 1.04 av maptools (modifymaps)

Jag lämnar således originalkatalogen C:\org tom och har mp filerna i C:\mod\Step1
Man måste manuellt ha skapat katalogerna
C:\mod\Step1
C:\mod\Step2
C:\mod\Step3

Sedan går jag med kommandotolken till
C:\modifymaps
Setpath
modifymaps swedenchanges.cfg C:\org C:\mod

Sedan är det bara låta datorn tugga på. När det är klart finns kartorna i C:\mod\Step3


Någon gång (=första gången, för flera år sedan) har jag säkert ställt in var modifymaps ska hitta cgpsmapper.

Per

Nått fel gör jag förmodligen.

Att konvertera img filen funkar fint men att göra samma sak med mp filen går inte. Verkar som att den inte läser in filerna eller att cgpsmapper inte startar. Använder Modifymaps (maptools) V.1.03


Följande står i felloggen:

"modifymaps v1.03 - Started on Fri Oct 20 22:36:27 2006
Processing config file 'swedenchanges.cfg'
Getting file lists...


Finished on Fri Oct 20 22:36:27 2006
Success!!"


Goda råd mottages tacksamt.
 
Nått fel gör jag förmodligen.

Att konvertera img filen funkar fint men att göra samma sak med mp filen går inte. Verkar som att den inte läser in filerna eller att cgpsmapper inte startar. Använder Modifymaps (maptools) V.1.03



Goda råd mottages tacksamt.

Använd version 1.04

Jag tror att det var i denna version detta med Step1, Step2 och Step3 kom till. Nu vet jag inte orsaken till varför han (Rich, programmeraren) införde detta, men det var nog knappast för han tyckte det var roligt, utan för att på något sätt fixa ett eller flera problem

Per
 
Har utan framgång försökt leta fram version 1.04.

Någon som har en aktuell länk eller kan tänka sig att skicka filen till mig?

Jag skrev ett rätt lång privat mail till dig för några dagar sedan, där jag bl.a skrev att skickar du mig ett mail så ska jag skicka programmet och en instruktion.

Notera att bland filerna finns 2 cfg.-filer (en för svenska kartor och en och en för finska kartor) som kan fasta i inkorgen beroende på vilka inställningar man har i datorn.

Övriga intresserade av ver 1.04 får givetvis också skriva.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
hulth TYP-filer och IMG2GPS Navigering 2
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tekman TYP-redigerare? Navigering 3
chripopper Ändra färg på vägar med typ-fil? Navigering 3
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
jonasolof Färgförändringar i garminkartor typ Navigering 2
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Kartor men koordinater typ 6617260.1637300 ???? Navigering 1
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
tango Konkatenera gpx-filer? Navigering 9
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
ullisjansson shape-filer i GPS trackmaker Navigering 1
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
jonasolof Img-filer kan editeras binärt Navigering 4
hvk Kiwi-filer? Navigering 0
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof PPCapp läser img och mp filer, skapa nya objekt Navigering 1
dadid Garminkompatibla filer över Sydamerika? Navigering 3
Kepler Hur komprimera ozf2-filer? Navigering 5
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Store Verktyg för Garmin-filer Navigering 4
knucko kartprogram för .jgw filer Navigering 9
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1
ajn Slå ihop map filer i Oziexplorer Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.