Mat under eldningsförbud.

Problemet är ju att då måste man vänta 30-40 minuter innan man kan äta. Inte så kul vid lunchstopp t.ex. Så det folk brukar göra då är ju att blötlägga maten i ryggsäcken redan vid frukost, så är den "klar att äta" vid lunch. Men då har den legat flera timmar i kanske 25-30 grader (om det är varmt ute).

Men visst, om man tar en kort paus en halvtimme innan man tänker äta, blötlägger maten och sen vandrar vidare och äter den en halvtimme senare så funkar det. Men det är opraktiskt.
 
Problemet är ju att då måste man vänta 30-40 minuter innan man kan äta. Inte så kul vid lunchstopp t.ex. Så det folk brukar göra då är ju att blötlägga maten i ryggsäcken redan vid frukost, så är den "klar att äta" vid lunch. Men då har den legat flera timmar i kanske 25-30 grader (om det är varmt ute).

Men visst, om man tar en kort paus en halvtimme innan man tänker äta, blötlägger maten och sen vandrar vidare och äter den en halvtimme senare så funkar det. Men det är opraktiskt.

Här håller jag inte med alls.

Många av oss som använder sig av coldsoak är ofta inne på lättpackning och då vill man inte bära extravikt redan från start på dagen.

Att blötlägga maten ca en halvtimme innan man skall äta funkar jättebra. Jag har en burk för det i en sidoficka på ryggsäcken som jag kommer åt utan att ta av mig ryggsäcken. Likaså med vatten. Behöver med andra ord knappt ens stanna (beror på hur terrängen ser ut). När jag sedan vill äta så är allt klart. Behöver inte krångla med kök m.m.
Jag skulle säga att detta är mycket mer praktiskt och effektivt än att krångla med kök m.m.

Däremot så kan ju krångel och ineffektivitet vara något mycket trevligt om vädret är bra, miljön trevlig och kroppen trött.
 
MSB fick efter förra sommaren uppdrag att ta fram en ensad rikslikad skala för elrdningsförbud men hann inte fördigt innan året tidiga sommar började och eldnigsförbuden kom.

VI frå hoppas på tydliga och bra formuleringar, istället för att varje län (eller tom kommun) ska uppfinna sina egna formuleringar och att denna skala då är remissad från räddnignstjänster och friluftsorganisationer så det blir tydligt.

Vägledningen finns sedan ett par månader på MSB:s hemsida: https://www.msb.se/sv/aktuellt/nyheter/2019/juni/tydlighet-om-eldningsforbud-i-ny-vagledning/

MSB rekommenderar där två nivåer på förbuden, dels eldnigsförbud och dels skärpt eldningsförbud. För den lägre förbudsnivån föreslås följande formulering:

"Förbud mot eldning i skog och mark utanför sammanhållen bebyggelse. Förbudet omfattar aktiviteter som eldning, grillning och annan bränning med fasta bränslen (ved, kol, briketter, gräs, ris, grenar etcetera). Förbudet omfattar inte grillning och matlagning vid iordningställda platser utformade så att faran för antändning och spridningär låg."

Och för den högre nivån, skärpt eldningsförbud, föreslås följande formulering:

Förbud mot eldning i skog och mark utanför sammanhållen bebyggelse. För budet omfattar aktiviteter som eldning, grillning, bränning med fasta bränslen (ved, kol, briketter gräs, ris, grenar etcetera), användning av pyroteknik samt förbränning av gas- eller vätskeformiga bränslen. Förbudet gäller dock inte användning av utrustning för matlagning som drivs av gas eller vätska under förutsättning att dessa är placerade så att faran för antändning och spridning är låg. Dessutom gäller inom områden med sammanhållen bebyggelse förbud mot eldning och bränning med fasta bränslen (ved, kol, briketter, gräs, ris, grenar etcetera) i annat syfte än grillning och matlagning.

Följs rekommendationerna kommer det alltså vara tillåtet att använda gas- och vätskedrivna friluftskök såväl under eldningsförbud som skärpt eldningsförbud, förutsatt att dessa placeras och används med viss eftertanke. Det här är ju dock bara rekommendationer så kommuner och länsstyrelser kan fortsatt besluta om egenformulerade eldningsförbud som kan skilja sig från ovanstående... men stalltipset är nog att de går på MSBs linje.
 
Problemet är ju att då måste man vänta 30-40 minuter innan man kan äta. Inte så kul vid lunchstopp t.ex. Så det folk brukar göra då är ju att blötlägga maten i ryggsäcken redan vid frukost, så är den "klar att äta" vid lunch. Men då har den legat flera timmar i kanske 25-30 grader (om det är varmt ute).

Men visst, om man tar en kort paus en halvtimme innan man tänker äta, blötlägger maten och sen vandrar vidare och äter den en halvtimme senare så funkar det. Men det är opraktiskt.

Fördelen är att man måste vänta 30 minuter. För inte har man så bråttom ute i naturen, på sin fritid, att man inte kan lägga ut liggunderlaget och njuta en stund?
 
Fördelen är att man måste vänta 30 minuter. För inte har man så bråttom ute i naturen, på sin fritid, att man inte kan lägga ut liggunderlaget och njuta en stund?

Det beror väl helt på syftet med vandringen?

Måste man öht vandra? Kan man inte bara gå ut i närmsta park och lägga sig på liggunderlaget?
 
Det beror väl helt på syftet med vandringen?

Måste man öht vandra? Kan man inte bara gå ut i närmsta park och lägga sig på liggunderlaget?

Inom ramen för detta forum är väl all vandring någon form av lek och identitetskapande. Nåt för uttråkade stadsbor. Alla har tid att vänta 30 minuter.
 
Det låter som du är ung och vig, finns inte ens chans att jag kommer åt nån ficka på ryggsäcken utan att ta av den:)

Är varken ung (eller det kanske man är när man är 42 år gammal) eller speciellt vig utan det handlar nog mer om vilken ryggsäck man har.


För att komma tillbaks till ämnet lite så kan jag rekomendera Eric Tornblads lilla skrift om mat vid eldningsförbud. Hittas t.ex. här https://mat-uteliv.se/mat-vid-eldningsforbud-pdf/
 
Det beror väl helt på syftet med vandringen?

Måste man öht vandra? Kan man inte bara gå ut i närmsta park och lägga sig på liggunderlaget?

Naturen går som tur är inte att styra och därför får man anpassa sig. Är syftet att förflytta sig så långt som möjligt är det bara att käka torr mat och dricka vatten till. Jägarmix etc går till och med att bli aptitligt. Vill man äta "vanlig" får man kanske vänta just efters8m naturen styr.

Jag antar att du aldrig jämfört en park med att vara ute i en skog eller motsvarande. Sen är det självklart inget fel att göra båda varianterna även om parker brukar vara lugnare när det inte är risk för eldningsförbud t ex på vintern.
 
Jag antar att du aldrig jämfört en park med att vara ute i en skog eller motsvarande.

Jodå. Och eftersom jag är döv så märker jag ingen direkt skillnad på en skogsdunge 100 meter från motorvägen eller ett naturreservat. Båda är lika fin natur för mig (åtminstone tills jag börjar röra på mig).
 
Vägledningen finns sedan ett par månader på MSB:s hemsida: https://www.msb.se/sv/aktuellt/nyheter/2019/juni/tydlighet-om-eldningsforbud-i-ny-vagledning/

MSB rekommenderar där två nivåer på förbuden, dels eldnigsförbud och dels skärpt eldningsförbud. För den lägre förbudsnivån föreslås följande formulering:

"Förbud mot eldning i skog och mark utanför sammanhållen bebyggelse. Förbudet omfattar aktiviteter som eldning, grillning och annan bränning med fasta bränslen (ved, kol, briketter, gräs, ris, grenar etcetera). Förbudet omfattar inte grillning och matlagning vid iordningställda platser utformade så att faran för antändning och spridningär låg."

Och för den högre nivån, skärpt eldningsförbud, föreslås följande formulering:

Förbud mot eldning i skog och mark utanför sammanhållen bebyggelse. För budet omfattar aktiviteter som eldning, grillning, bränning med fasta bränslen (ved, kol, briketter gräs, ris, grenar etcetera), användning av pyroteknik samt förbränning av gas- eller vätskeformiga bränslen. Förbudet gäller dock inte användning av utrustning för matlagning som drivs av gas eller vätska under förutsättning att dessa är placerade så att faran för antändning och spridning är låg. Dessutom gäller inom områden med sammanhållen bebyggelse förbud mot eldning och bränning med fasta bränslen (ved, kol, briketter, gräs, ris, grenar etcetera) i annat syfte än grillning och matlagning.

Följs rekommendationerna kommer det alltså vara tillåtet att använda gas- och vätskedrivna friluftskök såväl under eldningsförbud som skärpt eldningsförbud, förutsatt att dessa placeras och används med viss eftertanke. Det här är ju dock bara rekommendationer så kommuner och länsstyrelser kan fortsatt besluta om egenformulerade eldningsförbud som kan skilja sig från ovanstående... men stalltipset är nog att de går på MSBs linje.

Nämen vad bra om det äntligen blir klara riktlinjer!

Det förvånar mig dock att man inte tänker sig en situation där friluftskök faktiskt inte är tillåtna.

Och den här formuleringen är luddig tycker jag.
Förbudet omfattar inte grillning och matlagning vid iordningställda platser utformade så att faran för antändning och spridningär låg

Jag antar att de menar t.ex. av kommunen iordningställd plats (till skillnad mot att man iordningställer en själv) och på den befintliga grillen och inte sin egen, men det framgår faktiskt inte.
 
Nämen vad bra om det äntligen blir klara riktlinjer!

Det förvånar mig dock att man inte tänker sig en situation där friluftskök faktiskt inte är tillåtna.

Och den här formuleringen är luddig tycker jag.


Jag antar att de menar t.ex. av kommunen iordningställd plats (till skillnad mot att man iordningställer en själv) och på den befintliga grillen och inte sin egen, men det framgår faktiskt inte.


Jag instämmer och saknar också en högsta nivå då både alla friluftskök och grilla (åtminstone med fast bränsle) hemma på tomten borde vara förbjudet. Jag tycker att en sådan nivå var stundtals befogad där jag bor, förra sommaren.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrar Mat under Vandring i USA Friluftsmat 7
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...