Cykling - Jokkmokk - Riksgränsen via Norge

Jag håller på planera en cykeltur i sommar med sträckningen Jokkmokk - Purkijaur - Klubbudden - Nautijaur - Gamla Nautijaurvägen till Sitoälvsbron - ”Cykelvägen” och sen fyrhjulsväg väst Nuortoajvàsj till Tjåhke. Båt-tp över Gåbddåjavrre till STF Sitojaure, sen vidare till Saltoluokta - Ritsem - Sitasjaure.

Vid Sitasjaure kommer första kruxet - jag vill ta mig till vägnätet på norska sidan strax norr om sjön Rárkkajávri (det går en kraftledning i den sträckningen)
Sedan längs väg till vägs ände syd Storsteinsfjellet och vidare till Cunojávrihytta. Här kommer krux 2 - jag vill ta mig vidare norrut till anläggningsvägen i Hunddalen via Oallavággi. Sen är tanken att cykla vidare mot Katterat och sen rallarvägen till Riksgränsen.

Men som sagt, är det någon som vandrat nordostsidan av Sitasjaure samt Oallavággi från Cunojávrihytta och kan berätta lite om terrängen.
 

avslutad210712

Gäst
........Oallavággi från Cunojávrihytta[/B] och kan berätta lite om terrängen.

Relativt enkel vandring och troligen relativt enkel cykling för det mesta men det finns några ställen där du troligen får leda cykeln pga stenig och/eller brant terräng. Gäller den norra sista delen av oallavaggi. Fram till dit borde det går väldigt enkelt.
 
Relativt enkel vandring och troligen relativt enkel cykling för det mesta men det finns några ställen där du troligen får leda cykeln pga stenig och/eller brant terräng. Gäller den norra sista delen av oallavaggi. Fram till dit borde det går väldigt enkelt.

Tack, det var ett svar jag ville höra! Jag räknar med att få leda cykeln kortare sträckor, men blir det långt så blir det ju jobbigt men det där lät ju mycket bra!
 

avslutad210712

Gäst
Sen får du förstås en bro som kan vara lite knepig att leda cykeln över

https://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=67890&set=

[ändrat]

Vi har passerat (augusti 2011 om jag minns rätt) utan att gå över bron ungefär 10 meter nedanför bron. Vattnet gick inte över fotdelen på kängorna medans det två andra gånger var betydligt högre vatten. Vet också att någon vadat ovanför bron men allt beror som sagt på hur mycket eller lite vatten det är i jåkken.
 
[ändrat]

Vi har passerat (augusti 2011 om jag minns rätt) utan att gå över bron ungefär 10 meter nedanför bron. Vattnet gick inte över fotdelen på kängorna medans det två andra gånger var betydligt högre vatten. Vet också att någon vadat ovanför bron men allt beror som sagt på hur mycket eller lite vatten det är i jåkken.

Okej, bron ser ju inget vidare ut men går väl i värsta fall om man tar packning för sig och bär cykeln. På bilden ser det ju dock ut som det går att vada ganska lätt nånstans i närheten. Bra att veta hur det ser ut!
 
Čunojávri till Hunddalen via Oallavággi, i text och bild. Det finns även ett "ordinarie" vad över utloppet i sjön invid startpunkten (markerad led till Unna Allakas).

Ah, utmärkt Kalle! Ser lättcyklat ut - sätter en bock för den sträckan!

Sitasjaure till norska sidan kvarstår dock, men jag pratade med en bekant som har viste i närheten och han trodde det skulle vara ganska lättgånget/cyklat. Jag tänkte ha en fatbike och den flyter ju på rätt bra i dålig terräng.
 
Sitasjaure till norska sidan kvarstår dock, men jag pratade med en bekant som har viste i närheten och han trodde det skulle vara ganska lättgånget/cyklat.
Det störste hinder är väl Lihtijohka. Hur har du tänkt att ta dig över den? Jag har aldrig varit där under barmarksperioden men på flygbildar verkar den som en jokk som behövs en rejält vad.
Även Batnakjohkka längre fram verkar inte helt enkelt på flygbilden, förutom längst nere i deltan.

Henning
 
Det störste hinder är väl Lihtijohka. Hur har du tänkt att ta dig över den? Jag har aldrig varit där under barmarksperioden men på flygbildar verkar den som en jokk som behövs en rejält vad.
Även Batnakjohkka längre fram verkar inte helt enkelt på flygbilden, förutom längst nere i deltan.

Henning

Svårt att säga, men jag tycker inte den ser omöjlig ut. Om det inte dyker upp något konkret så tänker jag mig att kanske ta en dag och åka och reka eventuella vadställen. Batnakjohkka borde dock inte vara något stort problem om man nu inte råkar pricka in väldigt höga flöden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Koralltickan Bra cykling i alperna Mountainbike 11
heleneba cykling i sarek/norrland? Mountainbike 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
magnusma Bortglömd cykling i världsklass? Mountainbike 1
claesw Cykling mm i Italien Mountainbike 3
Hasse_70 Cykling runt Ljungdalen/Helags Mountainbike 3
mtbsmuffe Tält för cykling utan vagn Mountainbike 4
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
M-Nilsson Cykling i fjällen? Mountainbike 8
agathon cykling på kungsleden Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
leachen Nackareservatet, eventuellt förbud mot cykling. Mountainbike 31
pagren Cykling vid Torpshammar-Fränsta Mountainbike 0
oxr Möte om cykling i Ursviksområdet Mountainbike 0
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
Todt Nack- och ryggvärk vid cykling Mountainbike 5
bergholm Utslag efter skogs-cykling Mountainbike 16
johanv Cykling Upplandsleden Mountainbike 12
silfver76 Cykling i Hälsingland Mountainbike 0
hsalberg Klantig cykling i Hellas 16/3! Mountainbike 1
Osvald cykling i Lund/Malmö området?!?! Mountainbike 6
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
vmemam MTB cykling i Åre/Grövelsjön Mountainbike 1
apaajn Kombinera löpning och cykling Mountainbike 1
jonssonmartin Cykling på Utö Mountainbike 0
Kavuboy Cykling Järvafältet Mountainbike 0
fiddeliten cykling på kungsleden Mountainbike 6
Cykling coh andra äventyr på Corsika. Mountainbike 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...