Olycka med trangiakök och elever igen

Larmet kom vid 12.30-tiden från Falkenbergsskolan i Kalmar. Explosionen ska ha skett utomhus.

P4 Kalmars reporter på plats säger att ett stormkök orsakat explosionen och att de tre eleverna ska vara lätt skadade, samt att de tagits om hand av ambulanspersonal.

– Det är en skolklass som tränat friluftsliv och skulle lära sig att tända spritkök. Där hände någonting, det troliga är att de hällt sprit på ett redan tänt spritkök och då blev det högre lågor och tre elever brände sig lite lätt, säger Thomas Lindström, yttre befäl vid Kalmar brandkår.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=7025723
 
Explosion?! Tvivlar på det.

Snacka om fail när de har en friluftsdag & man uppenbarligen inte ens lär ut basalt handhavande innan man låter barnen hantera brandfarliga vätskor. Visst är det synd att folk skadar sig, men det är MYCKET BÄTTRE ifall vi lär våra barn att tänka.
 
Formellt sett blir det ju en explosion om ångorna i flaskan antänds. Det är ju sprit/luft-blandningen i flaskan som exploderar.
 
Ok, så du upplever en explosion varje gång alkohol antänder i luft? Då må ha rätt definitionsmässigt, men jag tror inte allmänheten har samma definition av en explosion när media väljer att klä händelsen med detta ord.
 
Ok, så du upplever en explosion varje gång alkohol antänder i luft? Då må ha rätt definitionsmässigt, men jag tror inte allmänheten har samma definition av en explosion när media väljer att klä händelsen med detta ord.

Innan man börjar ropa "fake media" kan det vara värt att uppmärksamma att det inte framgår om det är reportern själv, räddningstjänsten, läraren eller eleverna som beskrivit det som en explosion.
 
Att T-röd antänder i flaskan för att lågan går från en varm eller brinnande punkt via t-rödsstrålen och in i behållaren är ju en reell risk och något som faktiskt inträffar. En patrullkamrat drabbades av detta när jag var ung scout, trots noga genomgång med säkerhetstänk under flera år i förväg. Det har visat sig, både då och senare, att konsekvenstänk hos högstadieelever eller scouter inte riktigt följer samma banor som vuxna föreställer sig, och att de ofta visar prov på selektivt minne. När det begav sig för min patrullkompis blev det just en explosion i flaskan, men flaskan höll och for ur hennes hand. Resultatet blev just lättare brännskador och lite lågor som fick stampas ut på lägerängen. Episoden hamnade inte i tidningen, ens i lokalpressen, men det känns som en sån där grej som händer med jämna mellanrum. Jag kan tänka mig att det går illa på riktigt ibland också. Det är långt ifrån ett osannolikt scenario och givetvis något man måste vara medveten om när man tar ut unga i friluftsliv. Jag är själv inte säker på att man som handledare kan freda sig till hundra procent men det är ju inget man kan ta lätt på.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
 
Visst ska triangias säkerhetsflaska just motverka eller rent av förhindra att denna typ av brand i flaska sker?

/Undrar en som själv ska till fjälls med en åk 9.
 
Visst ska triangias säkerhetsflaska just motverka eller rent av förhindra att denna typ av brand i flaska sker?

/Undrar en som själv ska till fjälls med en åk 9.

Ja, men när det finns alternativ skulle jag inte använda spritkök alls om jag var ute med en högstadieklass pga de inneboende säkerhetsrisker spritkök har, som dessutom inte är uppenbara. Använd gaskök! (Helst inte toppmonterande sådana.)
 
Antagligen finns det en hel del nybakade gröngölingar till friluftsledare som vill väl men inte förstår riskerna med den ”gulliga” spriten. Tillskillnad mot gas som är mycket mer säkert.
Visst har Trangia tagit fram en säkerhetsflaska men hur många förstår att använda den.
Själv kör jag aldrig sprit (inte för att jag är nykterist...) men har förstått riskerna med slabbandet med det. Det funkar bra för de som är kunniga precis som de som lärt sig att hantera multifuelkök.
Själv kör jag bara bensin och gas men rekommenderar bara gas för andra.
 
Ok, så du upplever en explosion varje gång alkohol antänder i luft?

När en blandning av alkohol och luft tänds så sker det så snabbt att det kan räknas som explosion.

Annars skulle det inte gå att köra en "explosionsmotor" på etanol.

Men när det handlar om en sån här olycka så är det ju även instängt i en flaska med bara en liten öppning. Jag har sett hur det ser ut med en 2-3 meter lång eldkvast och jag tvekar inte ens sekund att kalla det för explosion.

Trots att det bara var 4-5 meter från en sjö så fick den stackars killen som stod i vägen hela ryggen sönderbränd under den korta tid som det tog för kamraterna att slänga honom i sjön. Han skrek oavbrutet tills ambulansen kom.

(Jag kände ingen av de inblandade, det var en hajk i samband med ett stort scoutläger så vi var väl över 50 scouter på platsen, det här var en patrull en bit bort från oss.)
 
Tack för rådet qy. Det är bara ekonomiska skäl till spritpucken. Den följde med.

Har själv gått runt och fyllt elevernas brännare med säkerhetsflaskan tidigare. Vill inte ta risker med elever i onödan. Jag har också en kompis som skadade sig ordentligt i tidig ungdom med en flaska som exploderade. Vissa lärdomar är bra att få den teoretiska vägen.
 
tringia kök och t-röd

självklart som många skriver kan bli explosionsartad eld.
100% av er här förmodligen duktiga på hur man hanterar ett bränslekök.

DET va inte dessa ungdomar, förmodligen har dom försökt fylla på en brinnande kök. vilket kan bli en explosionsartad eld.
slutar i brännskader på bål, armar och ansikte oftast
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...