Rundtur från Lunndörrsstugan - Lunndörren västerut mot Trondfjällen

Hej!
Funderar på om det i samband med en vistelse i Lunndörrsstugan är möjligt att ta en dagstur med lätt packning runt sydväst ungefär enligt bifogad karta. Jag tänkte gå medurs, alltså börja söderut i Lunndörren innan jag viker av västerut och uppåt. Är intresserad av att komma upp lite höjdmässigt och få en överblick mot en del av Jämtland och Härjedalsfjällen jag inte varit i tidigare.
Framförallt är jag intresserad av om det (sommartid) är möjligt att vada Lunndörrsån och sedan ta mig uppför branten västerut (utan klättring) och om vädret tillåter kanske ta mig ända upp på toppen (1360m) innan jag vänder norrut och passerar Tväråkåtan innan jag ansluter till leden sista biten tillbaka till Lunndörrstugan. Verkar bli ca 16-17 km och en hel del höjdmeter upp och ner förstås 800 - 1360/1180 - 800.


Eller finns det någon annan trevlig endagsrundtur vid Lunndörrsstugan som mestadels håller sig ovan trädgränsen men inte innefattar klättring. En sväng till Dörrsjön kanske?
 

Bilagor

  • lunnd.jpg
    lunnd.jpg
    86.6 KB · Visningar: 755
Hej!
Funderar på om det i samband med en vistelse i Lunndörrsstugan är möjligt att ta en dagstur med lätt packning runt sydväst ungefär enligt bifogad karta. Jag tänkte gå medurs, alltså börja söderut i Lunndörren innan jag viker av västerut och uppåt. Är intresserad av att komma upp lite höjdmässigt och få en överblick mot en del av Jämtland och Härjedalsfjällen jag inte varit i tidigare.
Framförallt är jag intresserad av om det (sommartid) är möjligt att vada Lunndörrsån och sedan ta mig uppför branten västerut (utan klättring) och om vädret tillåter kanske ta mig ända upp på toppen (1360m) innan jag vänder norrut och passerar Tväråkåtan innan jag ansluter till leden sista biten tillbaka till Lunndörrstugan. Verkar bli ca 16-17 km och en hel del höjdmeter upp och ner förstås 800 - 1360/1180 - 800.


Eller finns det någon annan trevlig endagsrundtur vid Lunndörrsstugan som mestadels håller sig ovan trädgränsen men inte innefattar klättring. En sväng till Dörrsjön kanske?

Hej!

Lunndörrsån var lätt att komma över (i september). Vill minnas att jag kunde trippa torrskodd på stenar lite varstans.

Jag har tagit mig upp genom det mellersta passet från Lunndörren, alltså norr om Gruvfjället, och över till andra sidan (inte metafysiskt, alltså). Det var bara sista branten som jag upplevde som besvärlig, då det låg ett tunt lager sten och grus över slät brant klipphäll där jag gick, eller kravlade. Det var dock inga större problem.

En bestigning av Stor-Gröngumpen är också en trevlig dagstur. Jag tror att Saanta också är en fin topp, även om jag bara varit knappt halvvägs upp på västsidan. Saantandurrie är väldigt stenig och likaså terrängen runt Dörrsjön.

God tur! / F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
Borkmasterflex Rundtur - Hemavan Fjällvandring 5
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
Ceres Rundtur Helags mm Fjällvandring 0
mr_blue Rundtur med hundar Fjällvandring 5
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
Kristi_Brud Tips på rundtur vid Saltoluokta Fjällvandring 4
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
76 Rundtur Abisko Fjällvandring 6
Jossan85 Rundtur med hund Fjällvandring 2
Vindskydd Kvikkjokk - rundtur Fjällvandring 10
Anooken Lunndörsfjällen Fjällvandring 7
fyrahundraslag Höglekardalen–Lunndörren Fjällvandring 0
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Khorgim Lunndörren-Anaris Fjällvandring 3
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
CathrineC Lunndörren 1 övernattning, rimligt? Fjällvandring 3
Slagathoria Lägesrapport Vålådalen/Vallbo - Lunndörren Fjällvandring 9
Larsson73 Lunndörren nu till helgen 3-5/7 Fjällvandring 3
CathrineC Lunndörren mitten av juni Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
Gregorius Tossåsen - Lunndörren Fjällvandring 16
Velta Fiske i Lunndörren? Fjällvandring 8
dandan Lunndörren / Trondfjället runt Fjällvandring 0
John_T Liten film från Lunndörren Fjällvandring 17
Joakim Ambrosson Storödörren-Lunndörren et al. Fjällvandring 6
bfia73 Mittpasset Lunndörren Fjällvandring 4
markus-l Vålådalen (via blanktjärnarna) Lunndörren Fjällvandring 16
Emmma mystiska gropar i lunndörren Fjällvandring 3
Lars G A Vålådalen-Lunndörren: alternativa stigen lämplig? Fjällvandring 1
Julius Kramer Vålådalen-Lunndörren Fjällvandring 5
svegus Dagsturer kring Lunndörren, Vålåstugorna, Stensdalen Fjällvandring 2
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
ecaemn Lunndörren i början av juni? Fjällvandring 4
JossanS ang Lunndörren Fjällvandring 5
Rodluvan Lunndörren-tips någon? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.