Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden

Det har äntligen blivit sommar och jag håller nu på att planera min första riktiga vandring och det följer självklart med en hel del beslut om vad man ska ha med sig, vad som behöver köpas och allmänt tips och råd om hur man ska klara den här vandringen.

Eftersom det är första gången för mig att vandrar en hel vecka och jag ska göra det ensam så har jag många frågor och därför vänder jag mig till er och ber om hjälp med detta.

Tar gärna emot att hjälp och tips för att förbättra min lilla planering och vad jag ska tänka på.

Plan:
- Vandra Abisko till Nikkaluokta och jag tänker ta vänstra leden och bestiga Kebnekaise också.

- Kommer vandra ensam och sova i tält i 7-8 dagar.
Kommer i princip följa en liknande planering som "Temavandring om Dag Hammarskjöld" som kan hittas i länken nedan fast jag kommer göra det själv som sagt och inte med teamet.
https://www.svenskaturistforeningen...ssisk-hogsommar-tema-dag-hammarskold-2017.pdf

- Kommer vandra slutet av augusti eller början av Juli.

Eftersom jag är en nybörjare och inte vandrat så mycket förr så saknar jag en hel del verktyg som behövs och därför måste jag köpa en hel del grejer.

När jag gjorde en köplista så blev det en ganska dyr lista faktiskt men jag försöker se det som en investering och hoppas på att de håller länge (minst 10 år hoppas jag på).

Köplistan:
Fjällräven Kajka 85L 3800 kr
Hanwag Tatra Wide GTX (Herr) 2500kr
Fjällräven Abisko Lite (2) 6500kr
Black Diamond Trail Telescopic 650kr
Primus Lite + 1000kr
Lundhags Traverse Pants (Herr) 1000kr
Icebreaker Oasis Crewe LS Shirt (Herr) 500kr
Icebreaker Oasis Leggings (Herr) 500kr
Exped DownMat 7 LW (197cm) (är 185 lång) 1800kr
Haglöfs L.I.M III Pants (Herr) 1400kr
Haglöfs Critus Jacket (Herr) 1800kr
Fleecetröja: Förslag?
4 Tunna och tjocka ullstrumpor
Primus field cutlery set 100 kr

Det enda som jag redan har hemma är sovsäcken. :)

Jag har en känsla att köplistan är lite overkill och jag ska inte behöva köpa dessa grejer som nybörjare och jag måste säkerställa att jag verkligen kommer använda dem ofta men på andra sidan så när man väl har dessa grejer så underlättas det för att bege sig ut oftare och utnyttja dem utan att ha hinder för att det saknas en plagg eller verktyg.

Om jag fixar hela köplistan som kommer troligen bli runt 24 000 kr :( så blir det ett riktigt stort hål i fickan och det är ganska mycket för mig som student.

Vad tycker ni om listan? Vad ska jag ersätta de som ni tycker är onödigt dyra med? Är det fel att se detta som investering?
 
Jag brukar alltid tycka ryggsäck, kängor, tält, liggunderlag, sovsäck är det som jag helst har lite dyrare utrustning av, i den prioriteringsordningen.

Kläder brukar jag (med undantag för strumpor) klara mig alldeles utmärkt på tjugokronors-fleecen från XXL, fynd-parkan från myrorna etc.

Ett par rejäla kängor och en bra ryggsäck har man alltid användning för.
 
..tips kika på Osprey ryggsäckarna ,de är avsevärt lättare än bla fjällräven ,samt billigare i inköp utan att det är ngt avkall på bärkomfort och kvalitet .Exped downmat är lite överkurs i sommarfjällen ,,
 
Jag tycker som Silly att du gott kan komma ner i pris med ryggsäcken. Dessutom känns 85 liter lite väl stort för en sådan ganska kort resa, men å andra sidan har du kanske funderingar på längre vandringar framöver, och då kanske det är motiverat. Jag har en 65 liters och den har varit med kort sagt överallt, å andra sidan är jag en rätt kortväxt tjej så min utrustning är helt enkelt mindre och tar därmed mindre plats.

Ute på vandring har jag billiga teleskopstavar från typ Coop, så inget märkestjosan. Max 400 kr kanske? De har hållit bra genom Spanien, Höga Kusten och nu senast två vandringar i Bergslagen och Sörmland.

Gällande tält köpte jag precis ett Vaude Hogan UL 2P. Folk har använt det i fjällen utan problem, och det väger ungefär lika mycket. Jag tänkte ha mitt i fjällen aug-okt nästa år. Det är visserligen bara 3-säsongers och inte 4 som ditt förslag är. Det finns med nedsatt pris under 4000:- på Outnorth just nu.

Regnställ: ta något billigare den här gången (typ från Intersport) och investera i ett bättre sedan. Jag köpte Haglöfs LIM III-serien nu, men det är för att jag planerar att vandra Gröna Bandet nästa år och då vill jag komma ner i packningsvikt.

Fleecetröjan: Ta vilken billig som helst.

Angående kök så är ju Primus en bra investering. Jag har gjort som så att jag kört på ett Trangia och sedan uppgraderat till Primus, återigen inför Gröna Bandet. Trangiat är billigare, men väger lite mer och det är vad jag är van vid från scouterna. Det är bara ett alternativ dock och det kan vara värt att investera i Primus med detsamma.

Det är inte så att du kanske känner någon med utrustning som du kan få låna? Det är annars ett bra sätt att komma ner i pris inför ens första vandringar.
 
Ville välja en Osprey Exos 58 i stedet for Kajkaen,

og et Nordisk Halland UL i stedet for Abiskoen.

Så sparer du penge og ca. 2,7 kilo.
 
Låna. Glöm inte testa. Och provgå.

Hej jag har också varit "nybörjare" ganska nyss.

Kul att du vill fara till fjälls, jag har inte gått just den sträckan men den är säkert bra att börja med. Det framgår inte om du är friluftsvan så det jag skriver utgår lite från att du inte är det.

1. Försök låna sånt som går att låna: tält, kök, stavar etc. Att köpa ett tält utan att ens ha provat på vandring kan göra att du konstaterar att du köpt fel.

2. Om du köper så mycket nytt på en gång (vilket jag alltså avråder ifrån), så måste du verkligen ut och provgå, helst med övernattning så att du har testat allt. Att riskera att t ex BÅDE kängor o ryggsäck "skaver" i nån mening, på samma vandring, kan i värsta fall ta död på allt framtida vandringsintresse.

3. Början av juli är snart. Du måste verkligen ge dig tid att gå långa sträckor med kängorna, testa olika sockar etc. Att skutta runt lite i butiken och en kvällspromme i kvarteret räcker inte.

4. Önskar dig en fantastisk tur!

PS. I den här tråden finns också en del bra principiella råd om nyinköp.
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85871
 
Liggunderlaget kan du spara både vikt och pengar på att köpa med syntetfyllning istället för dun. Värmemässigt är det inga problem för sommar och höst. Man kan även se över storleken på liggunderlaget fast jag antar att du är rätt lång iom dimensionerna du valt.

Sen tycker jag att du kan stryka Lundhagsbyxorna och köra med några billigare träningsbyxor/ vindbyxor från
sportaffär. Sk fjällbyxor blir oftast bara onödigt varma enligt min erfarenhet.
 
Har du funderat på att hyra istället för att köpa? Tror det var i senaste Natur eller om det var Utemagasinet som hade emn lista med uthyrare. Kolla in tex Rent a plagg i Åre som levererar hem till dig och har stort utbud. Men låna ihop i början är också smart. Du kan testa dig fram vad du gillar.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Funderingar

De prylar jag haft har nu har jag haft så länge att de är slut, utjänta, utslitna. Har därför shoppat nytt, men en liten fundering på vikten när jag köpt dem.

Kolla gärna min blogg Thomasvandraren

Ska också gå i Sarek, själv, kanske upp till 2 v. Nu är det dock en del snö kvar i Sarek, så min planerade start i början av juli kanske gör att det blir en helt annan vandring. Jag har inte bestämt mig, och håller koll på snöläget.

Om jag ska komma med ett tips, så behöver man inte köpa de värsta/dyraste grejerna. Dela upp inköpen, uppgradera smart. Köp på rea.
 
Sommar på kungsleden funkar vad som helst, utom möjligen skor. På så kort tid skulle jag, som andra redan varit inne på, låna, köpa billiga prylar osv, för att känna in och se hur det funkar och känns. En bra och fungerande utrustning byggs upp sakta under flera års tid, då man vet vad man verkligen behöver och vad som krävs, och kan dessutom lätt spara många tusenlappar på att handla kvalitet till bra erbjudanden, vilket är omöjligt på en månads sikt.
 
För en normaltur på ca 6-10 dagar så räcker Kajkans 65 liter. Har en sådan själv och den fungerar utmärkt. Du vet, ju större väska desto fler prylar att lägga ner = onödig vikt. Jag brukar landa på 12-14 kilo för fullpackad Kajka. Mer vikt än så är onödigt att bära runt på. På Kungsleden kan du dessutom proviantera längs med leden.

Ett vanligt nybörjarfel är att man köper för stort och packar med en massa onödiga prylar = tungt.

Men material är en sak - viktigare är att du ger dig ut i naturen flera gånger innan du ger dig av på din första fjällvandring så du vet hur du och materialet fungerar och reagerar i olika situationer (väder/vind/mat/vatten/tältuppssättning etc etc).

Go tur :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...