Packlista - Lättpackning

Ledig och busväder ute, perfekt tillfälle att skriva ner sin packlista! Listan är gjord för en vecka i fjällen. Dock är den inte helt klar, men i grova drag så man får en klar uppfattning i alla fall om hur det kommer se ut. Kommer nog ta bort och lägga till något.

https://lighterpack.com/r/k0mju

Har räknat på 700g mat om dagen, dock har jag svårt att se att jag behöver så mycket. Brukar man inte säga 700-1000g om dagen? Brukar inte riktigt komma upp i det. Tänkte dessutom torka mat och göra egna bars, så det blir väl lite lättare då? Men jag gissar nu bara. Passerar man någon stuga som säljer grejer så kan man ju alltid köpa något, typ choklad eller en godispåse som jag aldrig har nerpackat i väskan annars.

Räcker 100g gas i en vecka om det endast används till att koka upp vatten till middagen och kanske lite vatten för någon kopp te eller kaffe ibland? Om man använder nån form av vindskydd. I fall man ska byta ut 230g burken. Dock kostar dem väl typ lika mycket? Men tältar man där man får göra upp eld så kan jag ju bara använda elden istället för gasen. Då räcker kanske en hundring. Bara lite tankar haha.

Har ni börjat pyssla med packningen eller är det bara jag som är övertaggad?

Liten gas borde räcka 1v om du bara tänkt göra 1-2 uppkok om Dan med en mindre mängd vatten.

Regnjackan är rätt tät att använda som vindjacka tycker jag . rätt slimmad packning förutom dubbelt av långkallingar :)
 
Man har varit övertaggad länge :)

Om du lägger packade kläder i en egen kategori så blir det enklare att kalkylera med vikten.

Det är bara vikten på själva gasbehållaren som du behöver ta med vikten på. En normalbehållare tom väger t.ex. 130g.

Tips på viktminskning:

- Packpåsar behöver man bara en för mat och en för kläder som funkar som kudde. När man har en sopsäck att packa i så kan man använda sig av ziplock-påsar av olika storlekar och lämna många packpåsar hemma. Din sopsäck håller innehållet torrt.

- 1 par långkallingar ska räcka.

- Jag kan inte se några vandringsbyxor i din lista. Dom borde normalt vara medtagna i buren vikt och shortsen i packad vikt. Även vindjackan ska vara packad vikt.

- Handuk 51g är lite mycket. Om det är en liten resehanduk så kan man oftast klippa den på mitten och bränna kanten med en tändare.

-BRS 3000 har blivit ganska populära och många har haft använt dom under hela PCT utan problem. Med din toaks är dom perfekt.

- Repartionskit och första hjälpen-kit går båda att banta ner till runt 60-65g. Mike Clelland har mycket bra info om detta.

- Alternativ till pannalampan är Petzl E+Lite på 26g eller en Nightcore tip på 21g. På högsommaren i fjällen behövs sällan lampa.

- Ditt liggunderlag är lite tungt. Om du nu vill spendera extra pengar på ett nytt liggunderlag och 160g eller så är upp till dig.

Annars ser det bra ut. Var styr du kosen i sommar/höst?

____

En ziplock-påse för skräp är alltid skönt att ha med och en extra kork till vattenflaskan.

1 par långfillingar är för att jag gillar att gå i sånna (eller tights) och löparshorts. Har också ett par brallor i fall jag skulle känna för att ha det istället på turen.

Sopsäck har jag tänkt ta, så packpåsar kanske är extra vikt, men också skönt att sortera lite.

Sen kan jag ju byta ut några av det billigare grejerna, men anser inte att det är några monstervikter heller så det är ingen prio. Kommer säkert att göra det i framtiden. Som pannlampan t.ex, den åker ju inte med under sommaren men till hösten ett givet val. Så vissa saker åker med vissa turer och andra gånger blir det kvar hemma.
Har ett Thermarest Z Lite, vilket är lite lättare. Då måste jag ha det utanpå ryggan, vilket egentligen inte är ett stort problem men brukar undvika det.

Har inte riktigt bestämt ännu vart det bär av, men jag jobbar deltid och har ett riktigt kanonschema där jag är ledig 8 dagar i sträck varannan vecka så kan ju bli fjällen 2 gånger i månaden om jag vill. Sen en lite längre period också hoppas jag:)

Själv då? Några planer?
 
Liten gas borde räcka 1v om du bara tänkt göra 1-2 uppkok om Dan med en mindre mängd vatten.

Regnjackan är rätt tät att använda som vindjacka tycker jag . rätt slimmad packning förutom dubbelt av långkallingar :)

Det ska räcka alltså? En sån liten hundring får precis plats i koppen/kastrullen också. Perfekt i så fall.

Långfillingarna är för att jag gillar att gå/springa i dem plus ett par shorts över. Skulle det vara väldigt varmt så kan jag bara ha löparshortsen istället. Sen är andra paret till läger och sova:)
 
1 par långfillingar är för att jag gillar att gå i sånna (eller tights) och löparshorts. Har också ett par brallor i fall jag skulle känna för att ha det istället på turen.

Sopsäck har jag tänkt ta, så packpåsar kanske är extra vikt, men också skönt att sortera lite.

Sen kan jag ju byta ut några av det billigare grejerna, men anser inte att det är några monstervikter heller så det är ingen prio. Kommer säkert att göra det i framtiden. Som pannlampan t.ex, den åker ju inte med under sommaren men till hösten ett givet val. Så vissa saker åker med vissa turer och andra gånger blir det kvar hemma.
Har ett Thermarest Z Lite, vilket är lite lättare. Då måste jag ha det utanpå ryggan, vilket egentligen inte är ett stort problem men brukar undvika det.

Har inte riktigt bestämt ännu vart det bär av, men jag jobbar deltid och har ett riktigt kanonschema där jag är ledig 8 dagar i sträck varannan vecka så kan ju bli fjällen 2 gånger i månaden om jag vill. Sen en lite längre period också hoppas jag:)

Själv då? Några planer?

Aha, löparshort och långillingar combo. Har sett många som har det och är lite sugen på att testa själv. Om jag får ihop nog med pengar så ska jag försöka mig på Sverige Langs. Fick ryggan igår, SWD 44L, och har varit ute och testkört den med 7-8kg. Den funkar bra än så länge.
 
Det är bara vikten på själva gasbehållaren som du behöver ta med vikten på.

Här snackar vi lätt bränsle!

Ett annat tips är att ha all packning i fickorna på kläderna så behöver du inte räkna med vikten på något! Super Ultra Light!

Skämt å sido. Jag försöker själv packa lätt men kunde inte låta bli :)
 
Smygehuk till Treriksröset? Det vore häftigt. Då kan det vara skönt att ha en lätt och välplanerad rygga om man ska vara ute så länge. Har drömt mig bort i dem tankarna också, även att göra gröna bandet. Mer realistiskt att förhandla med arbetsgivaren angående ledighet haha.
 
Smygehuk till Treriksröset är planen. Jag har några grejjer kvar att fixa som liggunderlag, skor plus lite smågrejjer. Förhoppningsvis bär det av i April.
 
/.../
Just isolermugg hade jag gärna kommit under mina nuvarande ~120g för ca 2.5 dl kapacitet vilket är ett loppisfynd med som snart kommer att gå sönder.

Inte ens om man är beredd att gå upp i pris och tittar på titaniumvarianterna så verkar det väldigt svårt att närma sig 50g.

Mina krav är egentligen inte så höga: kaffet ska vara varmt i upp til 30 minuter, lock som det går att dricka ur, minst 2 dl kapacitet, under 80 g vikt, helst lägre.

Gjorde äntligen en prototyp på min isolerade lättviktsmugg... 34 gram, 3,5 dl. En honungsburk med 13 mm rörisolering och liggunderlag runt om. Har inte kollat isolerförmågan, men jag räknar med att den är markant bättre än vilken dubbelväggig mugg som helst (alltså en vanlig plastmugg, inte en thermosmugg med vacuumisolering). Honungsburken är i polypropen/PP5, så den ska tåla kokande vatten.

Slänger med en länk till sommarens packlista för att helt rättfärdiga inlägget också: https://lighterpack.com/r/mmcb3
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    60 KB · Visningar: 1,330
  • 2.jpg
    2.jpg
    24.6 KB · Visningar: 1,335
  • 3.jpg
    3.jpg
    23.6 KB · Visningar: 1,295
  • 4.jpg
    4.jpg
    25.4 KB · Visningar: 1,311
  • 5.jpg
    5.jpg
    105.7 KB · Visningar: 1,333
sitter och försöker lätta min packning inför sommaren fjällvandring i norra sverige. Ser ni något viktigt som saknas eller nånstans man kan spara vikt?

Mina egna tankar är att byta
-Tältet mot Tarptent Aeon Li eller något liknande
-Ryggsäcken mot något mycket lättare, men det blir det sista bytet
-Brännaren mot någon lättare, kanske toppmonterad

https://lighterpack.com/r/27axri
 
Brännaren borde ju gå att hitta lättare.
Och om det inte är nödvändigt att ligga så mjukt kanste ett styck liggunderlag på typ 400g skulle kunna ersätta båda liggunderlagen?
Du kanske inte behöver filtervattenflaska heller...?
 
Liggunderlaget i skumgummi hade jag klarat mig utan helt klart. Det är så gött att ha vid pauser och när man sitter utanför tältet, kanske tar bort den eller klipper ner den lite :) Vattenfilter behövs sällan i fjällen men känns tryggt och kanske värt vikten men jag markerar båda sakerna. Tack Kimmy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 5
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...