Vad jagade katten?

Sent igår kväll såg jag något jaga en katt. Det lät inte som att katten överlevde. Jag sprang efter men hann inte ikapp.
Den var mörk och större än katten, kraftig men korta ben, yvig svans. De sprang på en hårt packad grusväg så spåren är tyvärr väldigt otydliga, jag hoppas att någon ändå kan ha en teori!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    95.2 KB · Visningar: 833
Räv, de tar frekvent utekatter. Vindkraftselverken har levererat dödade fåglar året om så fler rävungar överlever. En katt har ingen chans mot ett rävbett över ryggen.
 
Räv, de tar frekvent utekatter. Vindkraftselverken har levererat dödade fåglar året om så fler rävungar överlever. En katt har ingen chans mot ett rävbett över ryggen.

Men räven har väl relativt långa ben, denna var låg men kraftig. Och definitivt inte röd. Sprang snarare som en järv, vilket det naturligtvis inte var men hittar inget bättre sätt att förklara spring-stilen :)
 
Mörk och korta ben låter som grävling men jag inbillar mig att en katt kan springa från en grävling.
Var i Sverige hände detta?
Mårdhund har väl börjat breda ut sig i Sverige också men enligt wikipedia endast längst norrut.

/Patrik, vars katt oftast jagas av andra katter men klarar sig hitills bra på överlägsen trädklättringsteknik
 
Mörk och korta ben låter som grävling men jag inbillar mig att en katt kan springa från en grävling.
Var i Sverige hände detta?
Mårdhund har väl börjat breda ut sig i Sverige också men enligt wikipedia endast längst norrut.

/Patrik, vars katt oftast jagas av andra katter men klarar sig hitills bra på överlägsen trädklättringsteknik

Ja jag tänker också att katten borde hunnit ifrån grävling. Dessutom var denna väldigt smidig, katten gjorde en snabb vändning och den andra följde enkelt efter, det hade inte de grävlingar jag har sett lyckats med..
Det är Västra Götaland, Stenungsunds kommun. Vad jag hittat så finns inte mårdhund här än.
 
Skogsmård?

Med tanke på spårstämpeln så går mina tankar till skogsmård.
Lite drygt 50 cm lång + svans och knappt 2,5 kilo tung. Trots att mården är en väldigt skicklig jägare så känns en katt som ett lite för stort byte.
Men en liten katt kanske?
 
Med tanke på spårstämpeln så går mina tankar till skogsmård.
Lite drygt 50 cm lång + svans och knappt 2,5 kilo tung. Trots att mården är en väldigt skicklig jägare så känns en katt som ett lite för stort byte.
Men en liten katt kanske?

Ja liten katt och stor mård i så fall, storleksskillnaden var tydlig. En normalstor katt väger ju mer än 2.5 kg och den som jagade var betydligt kraftigare än katten och något högre, dock inte mycket högre...
 
Kan det ha varit en mink? De är väl aggressiva, fast jag gissar att de är för små för att matcha tassavtrycken på bilden. Jag noterade precis att Refused återförenats, så det kanske är back in style att släppa ut minkar... :)

Annars tror jag som andra på räv. Kan "färgfelet" ha berott på motljus etc?

Läste precis att även illrar kan ta större byten än man tror. De är ju också ganska ettriga och springer lågt.
 
Beskrivningen lutar mycket åt en Järv, men knappast sannorlikt i Stenungsunds kommun om ingen rymt från Nordens Ark..
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...