Vilka är viktigaste tipsen till en ny flugfiskare?

Tips

Det här med flugor är en vansklig historia. Det finns så mycket trender som kommer och går. Själv så gillar jag mycket att fiska torrfluga, eftersom spänningen när fisken tar din fluga är ojämförbar. Torrflugefiske är nog det lättaste fisket man kan syssla med. Bra torrflugor till en början är : Europa 12; Streaking Caddis och Kalvsjösländan. Dessa flugor är stora och lätta att upptäcka för nybörjaren.

Vad gäller nymfer, streamers och våtflugor, så är det ett mycket svårare fiske då det alltid (nästan) ställs stora krav på presentationen. Själv har jag inget emot våtflugor. Av den anledningan att vi idag vet så lite hur fisken uppfattar flugor under vattnet, ex att säga att en vanlig nattsländepuppa enligt Bergqvist skulle varar en bättre imitation (av nattsländepuppa) än en March Brown är omöjligt. Så även om jag helst vill bedriva imitaionsfiske, så är det nog så i många av fallen att man gör något helt annat....
Flugrekomedationer: Någon enkel våtfluga, Muddler Minnow (streamer) och en Corixa åt regnbågen.

Den sista flugan har blivit lite bortglömd på senare år, jag vill gärna slå ett slag för. I det kommande numret av Fin har jag gjort en artikel om den, hoppas du inspirerad... Den kan du fånga många regnbågar på.
 
Något förvillande...

är det med blandningen av engelska och svenska flugnamn.

Tänkte först rätta mig själv, i ett tidigare inlägg.
Jag skrev "gul dammsländenymf", skall nog vara "gul jungfrusländenymf". "Yellow Damselnymph".

Litet lexikon;
Mayflie = Dagslända
Caddisflie = Nattslända
Stoneflie = Bäckslända
Damselflie = Jungfruslända
Dragonflie = Trollslända

/Björn
 
Är det någon som vet något om shimanos spö?

Hej igen, en enkel lördagskvällsfråga efter några dagars resa i vackra med gråtrista svedala.

Är det någon som har information om shimanos flugspö och flugrullar. Jag stötte på ett i Tranås som verkade vara kanon. Säger jag som fortfarande har en del klatchljud kvar. Men som sagt det verkade vara kanon, för att inte tala om rullen. Det kändes som om den hade minst 6 kulager och en enorm prestanda. Är det någon som vet något. Om jag har fattad det hela rätt så är det ingen som importerar dessa lägre?

Återkommer med 10 i toppen. Har läst tre bra böcker om flugor i veckan, blir allt mer konfunerar. Det verkar helt seriöst finnas över 500 olika typer av flugor, blir inte enkelt att skriva något råd här inte. Men jag ska försöka....

Ha det bra

Kålle
 
Är det verkligen ingen som vet någonting?

Är det verkligen ingen som vet något?

Kan det verkligen vara så att detta fiskeuniversitet aldrig har testat Shimanos spö och rullar?

Undrar

Kålle
 
Funderade på en ultegra rulle

.. efter att ha "känt" på en sådan i affären. Jag tyckte att den verkar vara av hög kvalitet. Löper lätt och hade mjuk broms. Liten och smidig. Nu blev det en storspolerulle istället.

se för övrigt

http://www.edgeflyfishing.com/tests/tests.html

som har testat rullen och spöna.

Normark är generalagenter så det borde ju gå att beställa.

som sagt, ultegrarullen tycker jag verkar vara en mycket bra "traditionell" rulle - men har ej fiskat med den.

/Uffe
 
Fundersam...

Vill inte på något sätt vara glädje-förstörare, men jag ser här kanske något som är symptomatiskt för just flugfiske. Detta med pryl-hysterin. Var själv likadan när jag började.
Det som gör mig lite fundersam är att du Kålle som ännu knappt fiskat med fluga, redan funderar på att köpa ny utrustning. Minst av allt är du i behov av en rulle, vilken ofta vid vanligt fiske är reducerad till ett lin-magasin. Om du ska köpa något nytt, så är det kanske en lina, eftersom alltför mycket "gräs-fiske" sliter ganska hårt. Du kommer väl föresten ihåg att rengöra linan med ljummet vatten och sedan polera den med linmedel, efter dina kast-pass...

Vore det inte bättre att lägga dessa pengar på fiskedagar istället?

Det lär ge dig mycket mer fisk i framtiden än några nya rullar och spön..

Mvh
Josef
 
Du har rätt Josef

Jag håller med till 100%

Frågan är av ren och skär nyfikenhet. Jag var strandsatt i Tranås i flera dagar och passade på att gå in och testa flera spön i den lokala affären. Jag var inte och är inte spekulant. Jag har inte fiskat en enda gång med den utrustning som jag har.

Men, då jag testade olika spön i olika prislägen och av olika fabrikat lade ja märke till att detta spö verkade vara otroligt välbalanserat. Min fråga kommer sig av att jag ville veta om detta var en bra bedömning eller om jag var ute och seglade. Det verkar av allt att döma som om jag inte är helt rudis. Den länk som finns till ett test gav det svar som jag trodde. Ett mycket prisvärt spö.

När jag talade med Tom som jag ska gå kastkurs hos senare i vår gjorde han samma reflektion över flugfiske som du. Att det finns en utbredd "snobbism" bland flugfiskare som kanske skrämmer nya att ta steget att börja med flugfiske. Inte vet jag, men det verkar inte på denna sida som om det skulle vara ett utbrett fenomen. Jag känner att jag blir behandlad med stor respekt även om jag inte har någon som helst vana av flugfiske.

Sen till en lite rolig kunskap. Jag har med intresse läst massor av literatur under de senaste månaderna. Ganska ofta intervjuar tidningar de "bästa" inom olika kategorier av flugfiske. Jag har läst och läst om deras tips. Alla verkar vara ganska lika men det finns en sak som verkar vara mest utslagsgivande - Att fiska mycket. Alla framgångsrika Harr, Öring, Laxfiskare som jag har läst om lägger mellan 40-120 dagar!!!! om året på sitt fiske. Det talar för att det bästa att lägga sina resurser på är att faktiskt fiska. Och slutligen jag lovar att inte bidra till prylhysterin även om jag är nyfiken......

Kålle
 
Okej, jag missupfattade dina intentioner lite där Kålle. Om Shimano vet jag inte så mycket, förutom att de försökte etablera sig på den svenska flugfiskemarknaden i mitten av nittio-talet. Nu försöker de igen, efter en tids frånvaro. Det är säkert bra grejor.

På tal om prylhysteri, så kan jag dra en liten anekdot. Jag var ledare för en Norgeresa för några år sedan. Med var en grabb kanske 12-13 år. Duktig fiskare med enkla billiga grejor. Men han hade förläst sig på Loops reklam och såg att några av "de stora grabbarna" hade l.-rullar. Nästa år i Norge kom killen med en ny Loop Dryfly för 2500 (det var på den tiden de kostade så mkt) men med samma spö och lina för 300:-kronor... Jag hade inte hjärta att efter hans idoga sparande säga några väl valda ord om vad som var viktigt i en flugfiskeutrustning, men historien visar lite hur flugfiskevärlden fungerar ibland.

Låter kul att Tom Lindström, vilken ändå är redskapshandlare håller med mig. Nåja du hade väl redan några av hans produkter ;). Han verkar vara stor i Sthlms-områder på spön. Iallafall om man dömer här på sidan.
 
snabbfråga om snap-links

Hej igen, frågorna fortsätter......

Håller just på att på djupet sätta mig in i frågan om tafsar. Har just fått klart för mig att även med en färdigtaperad tafs så måste man på de flesta (utom möjligen de i nylon) ändå knyta nylon en halvmeter längst ut på tafsen.

Två frågor; För mig verkar det helt ologiskt att tafsen taperas från grov till tunn innan flugan. Logiskt sätt borde den tyngsta delen av tafsen var närmast flugan för att bära flugan bort från fluglinan. Kan någon förklara?

Den andra frågan, jag har just kommit i kontakt med ett snap-links system med en liten hake mellan tafsen och flugan för att slippa knyta om vid varje flugbyte. Är det någon som har testat? Inverkar det menligt på flugans presentation? Produkten har jag sätt i en Engelsk flugfisketidning som heter Trout Fisherman.

Den som frågar är som vanligt

Kålle
 
Snabba Svar

Hej snap-links är inget för en seriös flugfiskare. Den gör presentation av flugan undermålig och får den dessutom att sjunka vid torrflugefiske. När du väl lär dig riktiga knutar så går det minst lika snabbt. Det finns inget alternativ till att lära sig knutar...
Sätt dig ner en kväll med en bra bok och lär dig ex. turle-kunten, vanlig betes-knut och en kirurg-knut för tafsen så klarar du dig långt. Finns med i de flesta sportfiskelexikon.

Flugkastet är en accelerande rörelse där kraft (rörelseenergi) förs ut i avsmalnande medium. Dvs du kastar inte med någon tyngd längst ut som i spinnfiske. För att accelerationen skall kunna ske så måste mediumet vara avsmalnande. Det är därför tex en monofil (samma dimension hela vägen) tafs inte sträcker utan bara lägger sig i cirklar. Därför bör också flugtafsen vara lika tjock som fluglinan vid knutpunkten.
[Ändrat av Usse 2002-02-07 kl 13:51]
 
Tack Josef

Okej jag förstår. Trodde faktiskt inte att haken var ett bra alternativ. Ska lägga tid på knopar, kan en del sedan annat fiske.

Jag trodde att det du beskriver om kastekniken gällde bara för själva fluglinan. Tafsen har ju i sig ingen tyngd alls, snarare tvärt om eftersom flugan lär bromsa upp istället för att sträcka ut. Men hur en avsmalnande tafs kan sträcka ut mer än tvärtom blir jag inte riktigt klok på. Är det för att farten på linan enklare vidarförmedlas i tunnt material?

Naturligtvis tvivlar jag inte på det du skriver, men ändå, logiskt borde det vara tvärtom, för själva tafsen alltså.

Tack för hjälpen

Kålle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
bredviken Vilka andningsvadare? Fiske 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...