PCT Pacific Crest Trail Thru-hike 2016

Jag är absolut ingen expert för PCT men är det inte en nackdel att starta så sent?
Så borde man ha mindre tid tills vintern kommer, längre norrut?
 
Jo. Jag vill minnas att de flesta startar mellan mitten av mars till mitten av april med 1 april som det mest populära datumet. Men numera finns det ju en begränsning i hur många de släpper ut på leden per dag så man kan inte starta när man vill längre. En sen start från slutet av april och framåt medför framförallt att första sträckan i öknen blir enormt jobbig samt att en start en bit in i maj medför att man kan få det bökigt på slutet med vädret/vintern om man använder 6 månader.
 
Senast ändrad:
Jo. Jag vill minnas att de flesta startar mellan mitten av mars till mitten av april med 1 april som det mest populära datumet. Men numera finns det ju en begränsning i hur många de släpper ut på leden per dag så man kan inte starta när man vill längre. En sen start från slutet av april och framåt medför framförallt att första sträckan i öknen blir enormt jobbig samt att en start en bit in i maj medför att man kan få det bökigt på slutet med vädret/vintern om man använder 6 månader.

Det vanligaste startdatumet är nog ca 20:e april. Starten brukar man försöka anpassa till hur fort man går i början och snömängden i högalpina Sierra Nevadas, som börjar drygt 700 Miles in i vandringen. I år siktar nog de flesta på att gå in i Sierras i första halvan av juni. Snabba vandrare kan börja sent och kommer in i Sierras lagom tills det blir en problemfri passage, men får en hetare och torrare vandring i öknen i södra Kalifornien.

För många kan nog vandringen sammanfattas som att man har gott om tid innan sierras för att slippa den värsta snösmältningen, och att alla därefter har bråttom för att klara Washington innan det blir för kallt.

det finns fler svenskar på leden, har träffat en Marcus som valt att ligga lågt med sitt äventyr. Det finns även en Oskar i facebookgruppen för 2016 som gjort några inlägg inför starten i vår.
 
Jag skrev just ihop följande någon som har något att tillägga/justera?

2016-07-02:

Pacific Crest Trail går i västra USA mellan Mexiko-Kanada och är 428 mil lång.

En liten uppdatering över hur går det för svenskarna. Vi har kännedom om 12 svenskar på leden. Minst 5 kör anonymt det är Marcus, Oskar, Jakob, Linda och Pontus. Resterande 7 har bloggar eller instagram. Alla har nu passerat Kennedy Meadows efter 702 miles/1130 km.

Linda Åkerberg startade den 3 april. Passerade Kennedy Meadows den 30 maj (58 dgr). Snittfart 19,5 km/dag. Det är för lågt måste snitta 24 km/dag för att klara leden på 6 mån som är den vanliga visumlängden.
http://www.wilderness-stories.com/sv/

Anders Wigren startade den 10 april. Passerade Kennedy Meadows den 9 juni (61 dgr). Haft 3 veckors vila pga skada. Snittfart med skada 18,5 km/dag. Snittfart exkl skada ca 27,5 km/dag. Mötte Lina vid PCT-mile ca 800 den 20 juni.
https://www.instagram.com/instaglamders/

Gunilla Sundberg och Kajsa Albrechtsson startade den 15 april. Passerade Kennedy Meadows den 20 maj (36 dgr). Snittfart 31,4 km/dag men åkte taxi 12 mil förbi brandområde (annars 28 km/dag). Flipfloppade sedan upp till mitten av leden och går nu söderut mot Kennedy Meadows. Mötte Lina vid PCT-mile ca 900 den 29 juni.
https://tanterpatur.com/

Albert Tunér startade den 28 april. Passerade Kennedy Meadows ungefär den 20 juni (54 dgr). Snittfart 21 km/dag. Har ingen säker passertid vid Kennedy Meadows men Albert har rapporterat att han är i Sierra Nevada nu vilket är efter KM. Går också för långsamt för att klara leden på 6 månader. Mötte Lina vid PCT-mile ca 200 den 13 maj. Gick då med Jakob.
https://www.instagram.com/utepaaventyr/

Lina Hallebratt och Henrik Lundbäck startade den 1 maj. Passerade Kennedy Meadows den 12 juni (43 dgr). Snittfart 26,3 km/dag. Mötte Albert och Jakob vid PCT-mile ca 200 den 13 maj. Mötte Anders vid PCT-mile ca 800 den 20 juni. Mötte Tanterna vid PCT-mile ca 900 den 29 juni.
http://linahallebratt.se/
 
Färdigvandrad

Både undertecknad och Tanterna är i mål nu. Tanterna vandrade klart förra helgen, jag blev klar i fredags och vi hade en liten svensk reunion i Seattle igår. Tror att samtliga Svenskar är en god bit in i WA och börjar närma sig målet. Det behövs.. Hösten kom snabbt till norra Washington vid månadsskiftet och det kan bli tuffa förhållanden på leden framöver.

Måste säga att PCT har varit en fantastisk upplevelse, och den som funderar på att göra leden borde verkligen göra slag i saken! Har i princip inte träffat någon som ångrar att de tagit sig an PCT. Logistiken är klart hanterbar och så länge du vet vad du ger dig ut på och är förberedd kan den mesta planeringen skötas längs med leden.
 
Hej,
jag har med intresse följd tråden och är själv intresserat av att vandra PCT. Problemet är väl min ålder 60 år och därtill inte orka att vandra 26 km per dag. Numera vandrar jag i den Svensk/Norska fjällen omkring 15km allt över kan funka också men inte varje dag. Så jag skulle behöva korta ner hela PCT för att nå målet under de 6 månader man får visum. Man skulle kunna visserligen också göra hela PCT i 2 omgångar.
Om man nu skulle göra PCT på en gång, vilka sträckor skulle man hoppa över, helst sammanhängande etapper som är mindre spektakulära?
För att hinna med måste man väl vandra mer än 26km per dag, man behöver ju också vilodagar vid de så kallade checkpoints där man hämtar ut paket osv. Hur gjorde ni?
Eftersom jag jobbar fortfarande, skulle jag kunna göra PCT tidigast året 2018 i slutet av april. Jag antar att det främst är unga personer som går PCT eller?
Finns det någon som är ungefär i min ålder och också drömmer om att vandra PCT och skulle vilja göra det tillsammans med mig?
Om man nu skulle vandra själv, hur farlig är det? Jag tänker då främst på pumas och björnar. Jag läste boken Wild och där omnämns att just Pumas har anfallit och dödat vandrare. Nu vet jag inte riktig sanningshalten på just den boken.
Ser framemot åsikterna från alla som vandrat PCT.
Mvh Veni
 
Inte så svårt som en kan tro!

Angående distanser skulle jag säga att det är svårt att jämföra distanser på PCT med ledad vandring i Skanderna. Stora delar PCT är lättvandrade med jämnt underlag och mjukt graderade stigningar. 15 km ledad skandinavisk fjällterräng kan utan problem översättas till 25 km på PCT utanför high sierras i mellersta Kalifornien och delar av Washington. Det är bara att sätta ena foten framför den andra.

En majoritet av vandrarna är definitivt yngre, men det har i stor utsträckning med livssituationen att göra. Det finns en relativt stor kategori vandrare som är 60+, även enstaka 70, som gör leden i ett svep. Dessa är ofta mer erfarna vandrare än många unga på leden, vilket jag tror är ett stort plus.

Öknen i södra Kalifornien upplevs ofta som tuff, delvis pga vattentillgången, men funkar som uppvärmning för high sierras.

Ett förslag kan vara att ta dig an hela vandringen och vid behov skippa norra kalifornien, från ca halvvägsmarkeringen och hoppa så långt in i Oregon du vill och behöver. På det sättet kan du hoppa fram upp till 140 mil vid behov.

"Farorna" är inget att bekymra sig över. Tror inte jag hört talas om att någon blivit attackerad av en Puma på PCT. Dessutom kommer du träffa en massa folk på leden.
Bara du är i ok fysisk form (vilket framgår av din beskrivning) skall det inte vara någon fara.

Lite kort svar sådär halvt på språng.
 
Tack fetinglira, ser ut att drömmen skulle kunna genomföras. Hur sköte du logistiken, jag menar har du haft någon som skickade paket i jämna mellanrum eller köpte du allting på de så kallade checkpoints? Hur bra utrustade är de angående mat, skor och kläder? Man vill ju inte in till en större stad för att kunna köpa lämpligt mat och kläder. För att få visum måste man kunna visa att man ha en viss summa pengar, hur mycket är den summan? Hur många par skor avverkade du? Klarar man sig med ett par vandringssandaler i södra kalifornien, ett par lättare kängor i High Sierras och ett par kängor typ Meindl som man ha i den Svenska fjällen för resten av sträckan? När man tittar på alla videos går folk relativt lättklätt och med enklare skor. Vad var din packvikt exclusive vatten?
Mvh Veni
 
Frågor och svar

Hej på er!
Jag hittade en här tråden nu först. Vad roligt att ni följt mig! :)
Jag la igår upp lite frågor och svar på min blogg för er som är nyfikna på att veta mer! Där kan man också ställa fler frågor om man vill!
http://www.wilderness-stories.com/sv/2016/12/07/pacific-crest-trail-fragor-och-svar/

Allt gott!

-----
ps. såg i kommentaren här ovan att jag gick för långsamt för att klara vandringen i tid enligt snittfarten. Detta var ett medvetet val, att inte skynda i början utan att passa på att njuta istället för att bara gå, gå, gå hela tiden. Jag hade hört från många håll att leden blev lättare från norra Kalifornien, särskilt då man kommer i bättre och bättre form, så där ökade jag på istället. Gick ju bra och kom fram till Kanada den 24 september! :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...