För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv.

Läser man på internet och de arrangörer som säljer paketresor med Island Peak-bestigningar så är det många som lägger nivån på "ingen klättererfarenhet behövs, men är rekommenderat" samt att man bör va "i bra form" eller "regelbundet motionerande" eler dylikt.

Eftersom jag inte varit där kan jag inte säga bu elle bä om detta, men rent tekniskt verkar det vara låg tröskel på Island Peak (den sista branta biten går på fasta rep osv), även om det talas om glaciärsprickor som gjort det svårare på senare tid. Sen är det förstås så att även "enkla" saker blir svåra på 6000 meter.

Alternativet till Island Peak är "Mera Peak", som är något högre (6476m) men enligt de flesta ännu lättare att ta sig uppför rent tekniskt. Om jag förstått allt rätt så är Island Peak mer besökt främst för att den ligger i anslutning till Everest BC som många vill svänga förbi när man är i grannskapet.
 
Tack för svaret.
Jag har gjort samma konstaterande utifrån vad jag läst hos arrangörer av resor dit. Jag tänkte att det skulle vara intressant att höra vad de som klättrat dessa toppar anser, men förmodligen är det inget att oroa sej för.
 
Hej Gamal
Jag klättrade upp till IP i april. Jag hade mycket liten erfarenhet av klättring innan det. Jag skulle säga att det handlar mer om uthållighet och strapats än teknisk klättring. Givetvis måste man vara väl bekant med grunderna i isklättring och glaciärvandring men har du inte den kunskapen nu får du det på plats med guiden du går med.
Svårighetsgraden kan nog variera ganska kraftigt beroende på hur vädret varit. Det är fasta rep men om det varit lite snö och varmt väder kan det bli ordentligt brant och besvärligt den sista långa "väggen" upp till platån. Är det mycket snö är det betydligt enklare att ta sig upp.
Bara att köra. Lycka till!
 
Tack för det svaret Gabba!

Det var precis vad jag väntade på, någon med liknande förutsättningar som själv gjort bestigningen.
Då är det bara att hitta någon likasinnad och en bra tidpunkt.
Jag har planer på att kombinera Mera och Island Peak.
Vad jag har förstått är Mera lättare än IP om man nöjer sej med "False Mera Peak", men då har man, å andra sidan, inte varit upp på Mera Peak :(. Undrar hur svår den riktiga toppen är egentligen.
Jag har inte världens bästa kondition men får jag ta det i min takt så brukar det gå vägen.
Vi får väl se mo jag kommer igång i vinter med lite isklättring. Det skulle vara kul att ha lite erfarenhet innan resan till de riktiga bergen.

/Glenn
 
Jag var uppe på IP för ett år sedan och skulle beskriva det som ansträngande. På dagarna gick det väldigt bra, det var bara att andas väldigt mycket och ofta. På nätterna var det värre däremot när jag vaknade och trodde att jag skulle kvävas i tältet. Nu gjorde jag naturligvis inte det men jag var väldigt trött vissa dagar pga dålig nattsömn. Jag var där i november så det var relativt kallt på nätterna. En bra sovsäck är ett måste den tiden på året. Lägg ner lite krut på riktigt varma kläder som du kan puffa runt med på kvällarna. Duntofflor, dunjacka osv. När du rör på dig, klättrar osv så håller du dig varm med ganska lite kläder. Ta med en pissflaska så att du slipper lämna tältet på nätterna btw.

Jag hade ingen erfarenhet av isklättring när jag tog mig upp på IP. Jag var i hyfsad fysisk form. Jag klarade mig väldigt bra fysiskt. Jag reste med far away adventures och var väldigt nöjd. Tyckte att priset var väldigt skäligt för det jag fick ut av det. Jag tror att det är bra att åka med en arrangör första gången så att man slipper rådda med allt när man inte känner till kulturen och dessutom lever med all övrig stress som en sådan resa kan föra med sig. När jag åker dit igen däremot så blir det nog solo.
 

Bilagor

  • DSC00879.jpg
    DSC00879.jpg
    58.1 KB · Visningar: 1,586
Kan bara hålla med Karl om Nima Sherpa!
En mycket trevlig och duktig kille som rekommenderas till alla som ska till området och vill ha tag på en pålitlig guide!
Pratar bra engelska. Kan ordna tillstånd,flygbiljetter,bärare etc,om så önskas,även för större grupper.Jobbar ibland ihop med sin bror som också är klättersherpa.
 

Bilagor

  • IMG_0321.jpg
    IMG_0321.jpg
    65.7 KB · Visningar: 1,519
Intressant tråd!

Har ni flera bilder från era resor t.ex hur ni bodde under vandringen, så får ni gärna posta dom också :D
 
Temperaturer

Då är det klart jag flyger ner 30/9 i år.

Vann vandringen till Everest BC med Adventure Lovers

Jag funderar på hur kallt/varm det är?
När man sover över i tehus finns det ju ingen värme räcker det med en sovsäck med Marmot Wave iv? Om jag har ett micro fleece ställ på mig när jag sover ska väl det gå bra.

När man kommer till Kala Pathar är man högst upp, hur kallt är det där i luften?
Behöver jag extra tjockt underställ typ Aclima warmwool eller skulle det räcka med typ Smartwool midweight

Ska ha med mig ett tunnare underställ också typ Smartwool Lightweight


En annan sak jag funderar på: Finns det möjlighet att föra över bilder från minneskort till cd skiva någonstans under trekken? Om nu man skulle råka ta för många bilder i början? Eller är det bara att bunkra upp med massor av minneskort?
Hur långt upp finns det el i tehusen så man kan ladda kameror?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rimn Vem har tänkt tanken: "En grej till. Sedan lägger jag av."? Expeditioner 15
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
coolmarcus Vandra The great Himalayan trail:) Expeditioner 6
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
carta Vandra genom öknen Expeditioner 13
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
nummeråtta Vandra genom sverige Expeditioner 28
Sandalf Ensamvandring från Katterjåkk till Nikkaloukta Expeditioner 2
abbt Lättaste vägen till skierfeklippan Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
tommy.paulsson.5 24-27/4 Storlien till Ramundberget Expeditioner 0
Ottar_Huber Segla till Grönland Expeditioner 6
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
hovberget Vandringskompis till Mulhacen Expeditioner 1
Brune Johanna Davidsson har skidat till Sydpolen Expeditioner 10
Kimchi Bästa resmålet att åka ensam till, med kort varsel? Expeditioner 4
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
Polarnatt Sällskap till Antarktis sökes Expeditioner 5
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Expeditioner 2
KaptenAndreas Äventyr till sjös! Expeditioner 0
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Singulariteten Cyklist, helst erfaren, sökes till långresa! Expeditioner 5
ybe Guide till Kilimanjaro? Expeditioner 26
rimn Hur frakta pulka&prylar till Abisko och från Saltoloukta? Expeditioner 21
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
luktafotogen Grottresa till South Wales Expeditioner 2
notaraver Hur skall jag transportera cyklar till Kilpisjärvi? Expeditioner 4
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Joakim3 Cykla till Marocko Expeditioner 3
Repetae Visum till Pakistan Expeditioner 31
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
azzi Segelexpedition till Grönland 2011- Med bara tjejer! Expeditioner 6
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
avslut090330 Cho Oyo 17/20 Mars till 15/17 Aprill Intresserad av att dela tillstand? Expeditioner 2
Niclas S Från Örebro till Treriksröset Expeditioner 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...