Isyxa för allt

Hej!
Jag har letat ett tag efter en is yxa som jag kan använda överallt och när som helst. Att hitta en sådan yxa har inte varit svårt, men den ska vara billig också. Så jag undrar om det finns en yxa för isklättring och och alpina/glaciärturer under tusen kronor och i så fall var kan den köpas.
 
Möjligtvis på andrahandsmarknaden.

Det kan vara väldigt svårt för dig att finna en yxa för det priset även på andra handsmarknaden. En Allround yxa som jag själv trivs väldigt bra med är Black Prophet av BD med raka skaft.


M.V.H


Janne
 

Björnen

Gäst
Untitled

Hittar du en "svart profet" under tusenlappen så är


den förmodligen av på mitten.


Charlet Moser Pulsar
är ett bra alternativ du kan hitta under 1000:- styck


i andrahand, men då kan den vara rätt skabbig.


Alla yxor som är bra till teknisk klättring är rätt


dåliga till "self arrest" och vice versa.


Björnen
 

mw@mbox302.swipnet.se (Mattias Waldenvik)

Gäst
raka rör

En pulsar med rakt skaft och ett extra blad med alpin krökning borde vara rätt så "allround". Det får väl bli som med rattmuffen, byt till bananblad vid rimfrost.


Om det är den s.k. Björnen i Norrköping som skrivit föregående inlägg så undras om han fått vattuskräck?


Mattias
 

Thomas J

Gäst
Rock and Run

Rock and Run i England säljer MT vertige för £130/par.
Löjligt billigt. Kolla på http://www.rockrun.com/rr/shop/enter.html


/Thomas J
 
BD X-15

Hej!!

En tänkbar yxa är BD:s X-15. Den har ett helt rakt skaft och möjlighet att sätta på ett alpinblad som är ett av de få som är slipade som ett sådant. jag tror att LGJ i själevad har ett par på rea.

MVH

JohanC
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...