Pressa film

Hej,

Jag undrar varför man skall pressa film, alltså exponera filmen vid högre ISO-tal än den är avsedd för? För vissa filmer verkar det nästan påbjudet (t.ex. Velvia). Har det bara att göra med att kameran låter fotografen få tillgång till kortare slutartider vid en given bländare eller finns det andra fördelar också? Gäller detta främst/endast diafilm? Blir pressade filmer grynigare? Kan man även pressa "neråt" och vad händer om man gör det? Vilka filmer är lämpligast att pressa?

Tacksam för svar!

Philip
 
Det var många frågor på samma gång men skall försöka vara så kort som möjligt.

Att pressa film kan man göra av flera anledningar.
Du har ingen snabbare film med dig.

Velvia blir lite mustigare i förgerna med lite underexp. 1/3-1 steg.

Man kan få olika effekter vid pressning

Vissa kameror har en tendens att överexp. lite.

Det blir kornigare om du pressar uppåt.

Du kan pressa alla sorters filmer men dia är lite kinkigare. Det finns några nya filmer tex fuji och kodak har dia som du kan exp. från 100-1000. Min erfarenhet är att de är ok upp till kanske 300, sen blir det dåliga färger och allmänt trista. Neg.film är bättre att pressa. Välj en proffsfilm om du skall pressa mycket, de blir bättre resultat. tex kodak supra och fujipress.

Lite länka att titta på
http://photozone.de/
http://www.snapsend.com/magasin/fototips/index.jsp
 
Förutom att det befintliga ljuset inte alltid räcker om man inte pressar uppåt kan man göra det för att få större kontraster i en bild.
Velvia överexponeras ofta för att få mer mättade färger. Exponering efter ISO 40 är vanligt.
Diafilm är som sagt känsligare för pressning än negativ film.
 
Övereponera

Nej det var jag som skrev lite fort. Jag är ledsen för det. Den brukar överexp som sas tidigre inlägg. Jag kör i vanliga fall den på 40asa men har även provat ner till 25, det blev väl sådär. Det är svårt att förklara mer exakt vad effekten blev.

Pelle
 
Sammanblandning.

Det verkar som om viss begreppsförvirring råder. Att pressa filmen är inget som fotografen gör, utan det sker i labbet.

Ett exempel:
Fotografen exponerar sin ISO 400 film efter ISO 1600 (dvs han har en 400 film men ställer kameran på 1600) Han har då underexponerat med två steg. När han lämnar in filmen talar han om detta för lab-personalen. Labkillen kan då PRESSA filmen för att kompensera för underexponeringen, vanligtvis genom att ändra tid eller temperatur vid framkallningen. Resultatet blir lite grynigare film med lite andra färger, oftast blir kontrasterna hårdare.

Om man framkallar filmen som vanligt har man altså inte pressat filmen. Olika filmer passar olika bra till pressning.

Jag exponerar ofta Velvia efter ISO 64 eller 80. Man får lite mer tryck i färgerna då. Detta gäller de flesta diafilmer. (Om bilderna ska scannas i en hemmascanner ska man helst inte underexponera)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...