hur gör jag rent i huset?

jag vet att lite damm på skivan ovanför spegeln inte gör så mycket men det är störande med en massa skräp i sikten. jag har provat att blåsa bort det med både gummiblåsa och burkluft, men icke.
börjar bli smått tokig.

är det nån som har något bra förslag?
(kameran är en FM2:a)
 
LÄMNA IN DEN

Jag råder dig att lämna in den jag trodde jag kunde fixa min kamera och det slutade med ett trasigt objektiv......
 
FM2....

....har lös mattskiva. Du kan ju prova att plocka ur mattskivan (rena fingrar!!!) och göra rent, men då ska du vara på ett dammfritt ställe. Risken är annars att det far in mer damm i kameran. Jag har fått ur damm ur min kamera på det viset, men första försöket resulterade i mer damm.

Funkar inte detta så är det väl bara att lämna in kameran eller att vänja sig vid dammet.


/Björn
 
Rör ej spegeln

Hej

Ser du dammkorn i sökaren så finns de på mattskivan. Lite damm på spegeln märks inte.
Om du promt vill få bort damm på spegeln så var mycket försiktig! Spegeln i en kamera är inte skyddad av glas som i en vanlig spegeln. På kameraspegeln ligger det reflekterande och känsliga skiktet överst!
 
Torka med duk?

Kan man inte torka med såna mikrodukar som finns eller med sämskskinn?

Mattskivan, är det den som ligger uppåt i kamerahuset (har Canon EOS)?
 
...OCH AKTA SLUTAREN!

Ett annat tips är att vara försiktig så att inte slutarridån får sig en törn.
Vet en som "råkade" peta till ridån i en Nikon FM2. Kostade drygt 1100 kronor att laga. För ganska många år sedan. Har knappast blivit billigare...
 
Japp

Ja, mattskivan är det som sitter uppåt i huset. Den går inte att plocka ur på alla kameror, men på en del dyrare är det lätt, t.ex. Nikon F90x, F4, F5 osv. Jag har för mig att det är lätt på EOS 5 också. Skivan är inte speciellt känslig om man jämför med resten av kamerans innanmäte, men var försiktig när du plockar ur den.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...