Tips kvalitetstält med höjd invändigt

Hej Alla!

Inför sommaren 2020 vill jag köpa mitt första (och enda tält). Behöver alla tips jag kan få! Har redan lagt ner en hel del tid på att läsa recensioner och titta på olika modeller. Det ska vara ett tält för två personer. Det tre viktigaste kriterierna för mig är följande:

* Tältets höjd invändigt. Minst 105 cm till innertak, dock gärna 110-125 cm.
* Tältets vikt. Allt mellan 2-3 kg är bra.
* Tältets förmåga att klara dåligt väder och ihållande regn.

Budgeten är mellan 4.000 och 6.000kr. Det är också mycket positivt om tältet lever upp till moderna miljökrav i material och ytbehandlingar. Slutligen vill jag självklart ha ett tält som håller i många år!

Det finns många fina tält och massor med modeller ute på marknaden idag men inte så många som är 105 cm eller högre invändigt och fortfarande håller en lägre vikt. De tre tält jag tittat extra mycket på är följande:

* Vaude taurus ultralight 2p
* Fjällräven abisko view 2p
* Exped orion extreme 2p

Alla har sina för och nackdelar. Tältet från Vaude har fått fina recentioner på flera håll och har också goda värden med 3000 mm i ytterduken och 10.000 mm vattenpelare i golv. Samt fantastiskt låg vikt under 2 kg. Tyvärr är tältet på gränsen till för lågt i tak för mig med sina 105 cm.

FR Abisko view blev jag mycket sugen på när jag först titta på det. Ser ut att vara ett kvalitetstält, bra höjd, hyfsade värden för regn med vattenpelare ytterduk 3000 mm och golv 6000 mm. Dock så har vi det här med stora sidopartier enbart i mesh/myggnät på innertältet. Även om tältet för mig bara är tänkt att användas under sommaren, så kan temperaturen som bekant krypa neråt också en svensk sommarnatt. Som person är jag inte mycket frusen men mer frusen än varm av mig. Det vore dumt att ligga och frysa i ett tält som inte värms upp av utandningsluft och kroppsvärme utan istället verkar kunna vara riktigt dragit. Vad tror ni, erfarenheter kring detta?

Tältet från Exped har fantastisk höjd, bra vikt och ser trevligt ut men där har ytterduken bara 1500 mm vattenpelare. Jag har förstått att det värdet kan vara för lite en regnig och blåsig dag på fjället även i nyskick, men sämsta med detta gissar jag är att det kan bli alltför dåligt på att stå emot väta med några års slittags. Gissar att det därför inte är ett hållbart val i längden. Tankar på detta?
 
Senast ändrad:
Jo, det var just det här med vind, jag fundera på :)

Om det är dragit inne i tältet så påverkar det ju klimatet inne i tälet och komforten när man sover
 
Tyg i väggarna

Jag gillar inte tält av typen Abisko View. Min erfarenhet är att det blir dragigt i tältet, precis som du misstänker. Det bör nog vara väggar av tyg åtminstone 50 - 60 cm upp på innertältet. (Det är inge vidare att få gå upp klockan 03.00 och ta en rask promenad för att få upp värmen. Det vet jag av egen erfarenhet från ett liknande tält.)
 
20% på https://www.outnorth.se/exped/orion-ii-extreme#Green

Jag skulle inte vara rädd för att det inte är vädertåligt.

Jag har ett par av Helsports motsvarande tält och tycker höjden räcker till bra där med max 105 cm i mitten av tältet Reinsfjell Superlight på bilden. Observera att det är lägre vid bågarna vid tältöppningarna där jag har huvudet på bilden.
Det gäller också Exped Orion ser man tydligt på den tecknade illustrationen.

Hillebergs gamla tunneltält Stalon och liknande modełler där bågarna är parallella med liggriktningen ger samma höjd inne och ut genom öppningen (110cm på Stalon)

Det är en design jag gillar och gärna skulle skaffa igen jag hade ett sånt "Kerki" billigt och bra Åhlenstält designat av Sten Brander på 80 och 90-talet.

Thure
 

Bilagor

  • P8151753.jpg
    P8151753.jpg
    46.4 KB · Visningar: 1,216
Senast ändrad:
Även om tältet för mig bara är tänkt att användas under sommaren, så kan temperaturen som bekant krypa neråt också en svensk sommarnatt. Som person är jag inte mycket frusen men mer frusen än varm av mig. Det vore dumt att ligga och frysa i ett tält som inte värms upp av utandningsluft och kroppsvärme utan istället verkar kunna vara riktigt dragit. Vad tror ni, erfarenheter kring detta?

Jag tror inte du ska titta för mycket på vattenpelare på ytterväven, jag har inte hört talas om ett tält i den prisklassen som regnar igenom. Kondens är däremot ett bekymmer och leder till fuktigare sovsäck, vilket åtminstone för mig är värre än vad ett visst vinddrag i tältet är. Det blir en kompromiss däremellan! Själv kompenserar jag med att använda en något varmare sovsäck (som med större sannolikhet även förblir torr!).

Med det sagt så är ventilationen ändå ingen garanti för kondensfritt tält. Jag har ingen erfarenhet av de tält du nämner.
 
Kondens eller ventilation?

Jag tror inte du ska titta för mycket på vattenpelare på ytterväven, jag har inte hört talas om ett tält i den prisklassen som regnar igenom. Kondens är däremot ett bekymmer och leder till fuktigare sovsäck, vilket åtminstone för mig är värre än vad ett visst vinddrag i tältet är. Det blir en kompromiss däremellan! Själv kompenserar jag med att använda en något varmare sovsäck (som med större sannolikhet även förblir torr!).

Med det sagt så är ventilationen ändå ingen garanti för kondensfritt tält. Jag har ingen erfarenhet av de tält du nämner.

Kondens uppstår i sovsäcken när din fuktiga "kroppsluft" på vägen ut genom isoleringen träffar på den kalla omgivande luften. Den kondensen uppstår oavsett hur stor mängd isolering du har. (Din kropp avger omkring 5 dl vatten/svett varje natt.) Däremot fördelas kondensen på mer isolering i en tjockare sovsäck så det dröjer något dygn till innan du märker att sovsäcken börjar bli fuktig och kall.

Övrig fukt som kan drabba sovsäcken är ju om den kommer i kontakt med fuktiga väggar.

Det behövs mycket ventilation för att motverka kondens i tältet men med tygväggar så slipper du att få blåsten rakt på dig. Det viktiga är att det finns så mycket mesh - helst högt upp mot taket- så att ventilationen fungerar på bästa möjliga sätt.
 
Dem flesta tält som har högre takhöjd typ 115-125 är dom tuffare kupoltälten för expeditioner. North face ve 25 har 122cm takhöjd. Bergans helium dome 3 har 125cm. Båda är Tyngre och tåligare tält på 5kg. Dock kostar dom från 4000-7000. Jämför med lättare hilleberg allak 3 som har takhöjd 110cm och strax under 4kg. Men kostar 11000.

Ett alternativ är urberg dome 3 från outnorth. Kostar typ 2000kr. Har enligt skiss 128cm takhöjd och väger 4.3kg.
 
Helre för dragit än för tätt men bäst är såklart om det går att reglera. Har själv ett Anjan 2gt med mycket mesh, det är åt det dragigare hållet men ventilerar väldigt bra, jag gillar det. Sitthöjden är ok men ligglängden med tjocka madrasser är sämre så inget för riktigt långa personer som då riskerar att ta i taket i fotändan.

Snällast för både miljö och plånbok är att köpa ett begagnat kvalitetstält. Du betalar ofta 50-70% av nypriset för ett tält som är i väldigt bra skick. Din budget rymmer då i princip alla kvalitetstält i den storlek du söker.

Däremot är det såklart inte lika enkelt som att köpa i butik, därför är det bättre att ha ganska många modeller man kan tänka sig. Om du håller dig till de erkända tillverkare och beprövade modeller hittar du säkert 10-20 modeller som funkar och då blir det enklare att hitta ett begagnat. Utsidans produktrecensioner är också en bra guide, litar betydligt mer på dem än butikernas som ofta sker kort efter köp och inte efter att tälten verkligen slitits.

Hade jag köpt tält idag hade jag nog valt Anjan igen eller någon av helsports superlight modeller som känns väldigt likvärdiga och ibland till och med lättare. Hade dock valt 3p versionen då det blir riktigt tajt med 2pers+barn i Anjan 2gt.

För ensam vandring men med möjlighet att ta med en kamrat är 2p kanon. Är man alltid 2p är nog 3p tält att föredra.

/Gustav
 
Som andra säger så är ett tremannatält bra mycket trevligare än ett tvåmanna om man är två, såvida man inte är väldigt småvuxen. Viktskillnaden är oftast bara 200-300 gram. Dock svårt att hitta ett rymligt tremannatält runt 2,5 kilo.

Exped gör fina tält, kanske inte Hillebergklass men nästan, Orion 3 till ett bra pris

https://www.skittfiske.se/exped/210082/exped-orion-iii-extreme-green-3-manns-trekking-telt?gclid=CjwKCAjw-7LrBRB6EiwAhh1yX1l7AnNoUs74PwqxzDg_qWxUAFOctV5NFgCPy66cuK-QDwGXIoevThoClqkQAvD_BwE
 
Har inte använt Exped Orion men hade ett Exped Venus med motsvarande väv och hade aldrig några problem med att den inte höll tätt, detta trots en del blåsiga och regniga dagar i fjällen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
VandrarN74 Tips för chalet i Schweiz? Bo och sova 0
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
niklaz Solskyddstält för spädbarn eller andra tips? Bo och sova 6
HELLRIK Kondens tips - Nordisk Telemark ULW 2 Bo och sova 3
subsoil Tält-tips mottages :) Bo och sova 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...