Använda gammalt bambuspö?

Hej,

Jag hittade ett gammalt flugfiskespö i bambu (svensktillverkat, numrerat, 3-delat). Är det nåt man skall ge sig på att använda, eller skall man lämna det på väggen som lite snygg kuriosa?

Om det fortfarande är värt att använda, vilken rulle/lina skall man ha? Vad mer behöver man mer? (Jag har aldrig fiskat med fluga "på riktigt" tidigare)
En ask med flugor ingick också i fyndet.

Eller skulle jag kunna använda det här spöet tillsammans med en haspelrulle och lätta spinnare?

Är utrustningen väldigt lokalt beroende? Jag tänkte använda den i Dalälven, strax norr om Sälen.
 
Till att börja med ska du ta reda på vad det är värt, det kan vara mer pengar än du anar ;) Om det inte är nåt större värde i det kan du ju fiska med det, men som novis har du nog större utbyte av ett modernt spö(ett nybörjarspö kostar dessutom inte många kronor ) och då kan du ha det vackra bambuspöet på väggen :)

Du ska inte sätta nåt annat än en snygg flugrulle på spöet iaf ;)
 
Håller med Öringen. Kolla absolut upp vad det är för spö.. Att börja med cane-spö som nybörjare är kanske inte att rekommendera men kan bli en väl så trevlig kamrat med åren.. Och rulle ja.. nåt i den här stilen skulle göra sig bra..

rodwalkerreel_s_p1.jpg
[/QUOTE]
 
öringen; sa:
Till att börja med ska du ta reda på vad det är värt,

Och hur gör jag det? Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet, bara att det var nr 55 i ordningen och att det av loggan att döma var byggt i en svensk stad.

Nu lär jag inte se det igen förrän i augusti, så jag får väl återkomma då.
Det verkade vara i helt OK skick, förnicklingen på en av skarvhylsorna var lite sliten och den röda gummiproppen nere vid handtaget(verkar dittryckt i efterhand) hade lite torrsprickor, men annars såg allt bra ut. Korkhandtagen var hela och fernissan var fortfarande slät och fin.
 
OK, återkommer i augusti...

(borde verkligen skaffa en riktigt liten digitalkamera och dressera mig själv till att bära med den JÄMT....)
 
Gammalt!

dabac; sa:
Hej,

Jag hittade ett gammalt flugfiskespö i bambu (svensktillverkat, numrerat, 3-delat). Är det nåt man skall ge sig på att använda, eller skall man lämna det på väggen som lite snygg kuriosa?

Om det fortfarande är värt att använda, vilken rulle/lina skall man ha? Vad mer behöver man mer? (Jag har aldrig fiskat med fluga "på riktigt" tidigare)
En ask med flugor ingick också i fyndet.

Eller skulle jag kunna använda det här spöet tillsammans med en haspelrulle och lätta spinnare?

Är utrustningen väldigt lokalt beroende? Jag tänkte använda den i Dalälven, strax norr om Sälen.
Hejsan! Hittade själv ett liknande... också svensktillverkat splitcane.Ett Arjon "Tännäs"8fot 3-delat med riktigt fläskiga stål hylsor vid skarvarna.Känns en aning framtungt..och mycket femtiotal....Såg att ett liknande spö gick för en tusenlapp på tradera.com..Så mitt råd är att gå in på tradera och leta efter "samma spö" när du vet märket osv.Där kanske du kan få ett hum om värdet i spöt...men bara kanske.."ler" Det spöt jag hittade gör sig bäst på väggen tycker jag.Mvh.Timo.
 
ju förr ju äldre

Det finns minst två sätt att se på äldre spö-matriel, om vi bortser ifrån greenhart, så är vi osökt inne på bambu kontra glas-grafit-boron mm mm.Inget av dessa matriel utgör det perfekta spöt.Har själv både bambu och grafit och jag vill personligen säga, försök att trivas med utrustningen, ungefär som du provar ett par skor så spelar det nog inte så stor roll om det är nytt eller gammalt material. Idag har vi en fiskeshop per fiskare och snart inga vatten att blöta våra fluger i dvs fiska medan tid är (men sätt tillbaka fisk om du inte svälter)thigt lines.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilket drag ska jag använda för att fiska i fjället? Fiske 4
grodanbolle Använda flytväst vid flugfiske? Fiske 2
fizzka nytt(gammalt) spö! Fiske 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...