Elbrus norra sida - exponerad?

Hej!

Jag funderar på att åka till Elbrus i sommar och försöka mig på en toppbestigning tillsammans med en svensk researrangör. När jag var i Chamonix i somras och klättrade så vandrade vi bl.a. den ökända arete aiguille du midi, dvs. den smala snökammen som utgår från aiguille du midi ner mot Cosmique route. I efterhand var det rätt ballt att ha gjort det men där och då var jag inte särskilt kaxig.

Så till min fråga - är det liknande passager på Elbrus' norra sida, med exponerade kammar man vandrar längs, eller är det snarare en brant glaciärvandring upp till toppen?

Tacksam för svar.

/Adam
 
Hej!

Jag funderar på att åka till Elbrus i sommar och försöka mig på en toppbestigning tillsammans med en svensk researrangör. När jag var i Chamonix i somras och klättrade så vandrade vi bl.a. den ökända arete aiguille du midi, dvs. den smala snökammen som utgår från aiguille du midi ner mot Cosmique route. I efterhand var det rätt ballt att ha gjort det men där och då var jag inte särskilt kaxig.

Så till min fråga - är det liknande passager på Elbrus' norra sida, med exponerade kammar man vandrar längs, eller är det snarare en brant glaciärvandring upp till toppen?

Tacksam för svar.

/Adam

Då jag besteg Elbrus 2003 från rysska sidan så var det inget som var särskilt exponerat klättermässigt - man gick på fötterna med stegjärn men använde inte händerna för att klättra. Stav/promenadyxa för balans då man går på skrå och inknuten i replag för att inte falla ner i glaciärspricka körde vi med. Isyxa (vandrginsxa, inte klätteryxa) i handen i promenadläge för ev self-arrest vid fall. Nu hade vi fina förhållanden då så man kunde med lite ökad risk knallat upp med bara kängorna.
Orienteringen i bra väder var också tämligen enkel, starta från byn nedanför och sätt kompassen på norr. Stig/väg i början. Vill du så tar du skidliften första biten. Gå några dagar tills du ser en rund topp till höger och en till vänster. Då väljer du vänster om du vill högst i i Europa och höger om näst högst och ensam på en topp lockar dig mera.

/Patrik
 
Tack Tango. Informativt! Jag tolkar det som att det inte var några exponerade passager?

Tolkar det också som att du gick sydsidan om man kunde åka liften upp en bit? Det tror jag inte att man kan på nordsidan.

Tack! /Adam
 
Tack Tango. Informativt! Jag tolkar det som att det inte var några exponerade passager?

Tolkar det också som att du gick sydsidan om man kunde åka liften upp en bit? Det tror jag inte att man kan på nordsidan.

Tack! /Adam

Vägen vi gick hade inte några exponerade kamvandringar eller liknande och vi gick ju upp på en sydvänd slutning. Går man nordslutning så trodde jag man startade i Georgien men tittade lite på nätkartor och blev lite mer osäker.

/Patrik
 
Får man fråga vilken svensk researrangör du tänkt åka med som erbjuder turer på norra rutten? Jag har själv varit inne på att göra precis den turen i sommar, och endast hittat ryska arrangörer som arrangerar den rutten.
 
Får man fråga vilken svensk researrangör du tänkt åka med som erbjuder turer på norra rutten? Jag har själv varit inne på att göra precis den turen i sommar, och endast hittat ryska arrangörer som arrangerar den rutten.

Adventure Lovers erbjuder turer via norra sidan, både helsvenska grupper men också internationella.
 
Gick upp norra sidan och ner södra sidan för några år sedan,
.
Norra sidan är mycket trevligare , mindre folk och mycket mindes bråte. Södra sidan är rätt trgisk, iallfall de nedre regionerna.
Men där är knget exponerat klättermässigt på norra sidan, lite brant här och där men endast glasiärvandring.
Inga liftar och inga skotrar på norra sidan.

Bilresan till base camp är nog den mest exponerade biten. 4 timmar på minimala grusvägar.
 
Adventure Lovers kan verkligen rekommenderas.
Klättrade norra sidan av Elbrus i sommars i en helsvensk grupp arragerande av Adventure Lovers med en svensk IFMGA guide. Mycket bra rakt igenom. Hela gruppen på 7 personer plus guiden tog sig till toppen.
 
Hej Adam, var också på Mont Blanc i somras och tänkte klättra Elbrus via norrsidan i sommar. I jämförelse med kammen vid aiguille du midi är det säkert inte exponerad. Har inte bestämt mig om jag går själv eller med en agentur. Adventure Lover ska vara bra, men i kväll hittade jag Penguin i en annan tråd om Elbrus här på forumet. De verkar också vara bra och är betydligt billigare. Är det någon här som har erfarenhet med att klättra med de?
 
Hej,

(Edit: Det här var uppenbarligen inte en aktiv tråd ser jag nu. Händer inte supermycket i den här delen av forumet :) )

Det är nu över 10 år sedan jag var där och gick då upp östra sidan via östra toppen och ner på södra sidan. Vi träffade även ett sällskap som kom upp från norra sidan. Passagen ned från midi har jag gjort otaliga gånger och det är inget parti på Elbrus som är liknande i karaktär även om det är förhållandevis brant lutning i partier.

Jag tyckte att det var toppen att gå upp från öster då det inte behövdes någon längre transport från Terskol till startpunkt, vi var ensamma på den sidan berget och omgivningarna var fantastiska. Södra sidan består ju i partier av massa skrot, bråte, uppmarkerade leder, liftar och spår av motordriven trafik. Mer transport än njutning i min mening
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...