Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-25, 11:03
Ut i skogen Ut i skogen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Gratulerar! Gasspis är min dröm.

Googlade beef jerky lite snabbt. Den vanliga rekommendationen verkar vara 160 °F, d.v.s. (drygt) 70 °C.

Evermatens maxtemp är 60 °C. Nu är jag inte så orolig för tillagat kött, men ska man torka rått kött kanske man ska köra bara ett par ollor åt gången för att minska nedkylningen av luften.

10 ollor max är vad som rekommenderas för evermat (generellt, inte specifikt för kött). Det verkar stämma med mina erfarenheter av svamp och bär. Men då är översta ollorna påtagligt svalare, man får flytta om dem då och då om man vill ha allt klart samtidigt. Men excalibur circulerar väl luften effektivare? De klassiska torkarna blåser ju bara varmluften rakt upp, så torken blir som en skorsten ungefär.
Ja, de horisontella ugnarna, som Excalibur, har jämnare temperatur. Och jag uppmätte bara 2-3 graders skillnad i ugnen (dock har jag ju den lilla, som inte är så hög, och har 4 fasta brickor).

Men även rått kött lufttorkas ju, så frågan är hur exakta dessa temperaturkrav är. Kanske är ändå god luftcirkulation och flugfritt viktigast, om man inte behöver ha det klart snabbt? Obs! Jag vet inte. Jag frågar.
Svara med citat