Ultralätt stormkök

hejsan och välkommen till utelivsträsket.:)
ta en avbitare och en vanlig tång samt två cykelekrar och lite metalltråd.
ta cykeleker och gör ett U fast med 90gradiga vinklar, båda ekrarna likadana.
ta lite metalltråd och samanbind varsit ben med varandra, dvs nu är den trebent, placera ditt kastrullställ över brännaren och ställ kasttrullen ovanpå.
go tur
mvh
 
Du kan ju inte ställa grytan direkt på brännaren, så någon typ av ställ för brännaren som medger distans och stöd för grytan behöver du, så tipset om Minitrangia är inte dumt om du insisterar på spritbrännare.
Vill du dessutom ha ett "stormkök" behöver du ett vindskydd.


Sedan kan jag inte låta bli att som alla andra tipsa om gas. Bytte själv från sprit till gas i mina Trangiakök i slutet av 1980 talet och har aldrig ångrat mig. Så skönt att effektivt kunna reglera effekten och slippa allt sot.
Vill du inte fullt ut använda ex Trangia 27 med gas som nog är det effektivaste köket, är en toppmonterad eller fristående gasbrännare ett bra tips. Glöm inte locket till grytan för att spara bränsle när du kokar upp vattnet.
 
Jag kan tipsa Storminstove
Vindskydd och hållare i ett. Man kan skicka över mått på sin egna gryta, men han har även färdiga mallar för de flesta vanliga modeller. Jag använder konen med en Toaks UL 700ml och hans egna brännare, som väger 18g (om jag minns rätt). Den har nån form av filtmaterial i sig så den är relativt spillsäker.
Det är ett väldigt effektivt system som inte drar mycket bränsle. Av alla olika friluftskök jag provat är detta min favorit hittlis
 
Här är en lätt variant jag gjorde för flera år sedan, brännare, vindskydd, kastrullstöd och silnylonpåse väger 78 g.
Jag gjorde flera set och gav bort till kompisar. Kastrullstödet är gjort av pinnar från ett ugnsgaller.
 

Bilagor

  • C583409A-6B9D-41C7-BAD9-E301FDC343BF.jpg
    C583409A-6B9D-41C7-BAD9-E301FDC343BF.jpg
    68.8 KB · Visningar: 430
  • 11615534-0FC6-4ED5-9541-B57AB5037210.jpg
    11615534-0FC6-4ED5-9541-B57AB5037210.jpg
    84.8 KB · Visningar: 449
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...