Haspelspö söker bra rulle

Hej!

Jag har läst i olika forum och pratat med några vänner kring Haspel vs Spinn och att kombinera en bra rulle (multi/spinn/haspel) till respektive spö.

Nu har jag köpt ett Skeletor XCD spö på 9" (haspelspö) som tar 25 - 70 grams beten.
Jag skulle vilja kombinera spöt med en Calcutta. Jag vet att multirullar är bättre ämnade för spinnspö men jag tänker mig att kastvikten 25-70 gram borde funka bra och att jag inte störs av att det inte finns en "trigger" på spöt.

Har någon här kört kombinationen haspel med multirulle på eller om ni har vänner som har/haft det och kan upplysa mig tack.

Om det är bara att köra på det jag önskar så undrar jag om Calcutta 200 eller 300 är att rekommenderas ?

Tack på för hand!
 
Vad är det som som får dig att känna så, är det pga att klingorna är åt "fel håll" och därmed påverkas känslan under kast och vid napp?

Lite historik som kanske ger en bättre bild om mig, jag fiskar oftast i Hovran och Grythyttan flera ggr per år men ingen storfiskare. Gäddor och abborre, ska sikta in mer abborre och Gös för att bland lite.

Själv är jag trött på att kasta tyngre beten och har lagt jerkbait på hyllan.
Jag har ett UL spinnspö, skeletor 8-28 gr 8" och Shimanos stradic 2500 som är helt underbart att kasta med och få fisk på.

Mitt Roots spö 9" -150 gr gick av under ett vanligt kast, den köpte jag förra året i september. Reklamationen gick genom men då spöt hade utgått fick jag pengar till godo och därför ska jag köpa en rulle till mitt nya spö som jag nämnde i ovan inlägg.

Jag vill ha medeltunga beten så valet blev 25-70 men haspel, så jag hoppas bara att jag nyttja Calcuttan som jag hört så varmt om..och då kanske 200 räcker väl istället för 300an?
 
Vad ska du fiska efter, abborre, gädda...?
Fiskar du från land eller båt?

Jag fiskar mest från land och tycker 7" (210cm) spö är tillräckligt långt.
Föredrar min UL spö på 6" (180cm).
Fiskar abborre, öring, regnbåge och gädda oftast.
Använder maxvikt på 20g.

Vet själv om man är nybörjare att man köper för stora, långa, tunga, tjocka saker, tills man senare blir bättre på fiske och gör tvärtom, för att det är roligare att få fisk och man får skönare känsla på lite lättare spö/rulle/lina.
 
Gädda och abborre och hittills endast från båt.

Som sagts mitt UL spö är det bästa jag vet, därav en till skeletor men tyngre kastvikt 25 - 70 gr.

Efter att ha kört med kraftigare spö i kombination med ambassadör 5601 valde jag nämnd spö.

Sen beskriver du något som jag är på väg in i, överge tyngre redskapen :)
 
Vad är det som som får dig att känna så, är det pga att klingorna är åt "fel håll" och därmed påverkas känslan under kast och vid napp?

Lite historik som kanske ger en bättre bild om mig, jag fiskar oftast i Hovran och Grythyttan flera ggr per år men ingen storfiskare. Gäddor och abborre, ska sikta in mer abborre och Gös för att bland lite.

Själv är jag trött på att kasta tyngre beten och har lagt jerkbait på hyllan.
Jag har ett UL spinnspö, skeletor 8-28 gr 8" och Shimanos stradic 2500 som är helt underbart att kasta med och få fisk på.

Mitt Roots spö 9" -150 gr gick av under ett vanligt kast, den köpte jag förra året i september. Reklamationen gick genom men då spöt hade utgått fick jag pengar till godo och därför ska jag köpa en rulle till mitt nya spö som jag nämnde i ovan inlägg.

Jag vill ha medeltunga beten så valet blev 25-70 men haspel, så jag hoppas bara att jag nyttja Calcuttan som jag hört så varmt om..och då kanske 200 räcker väl istället för 300an?


Fiska tunga beten 40g o uppåt....uppstår de dryga att hålla dom tunna flätlinorna med pekfingret..
Föredrar ambssadeur från 20g o uppåt..

Ul-spö/fiske för mig är......på sin höjd upp till 15g
 
Fiskar du från båt behöver du inte 9' spö, bara att åka med båten dit man vill.
Vill man kasta långt från land är 9' spö bättre.

Brukar köra max 10g på mitt UL, oftast 6-8g drag.
 
Grattis till ditt spö!

Personligen kör jag nästan uteslutande med 9' spön eftersom jag inte någonsin störs av längden. Varken i båt (där jag fiskar mest), på land eller under transport. Tycker det är en behaglig längd helt enkelt. Man får bra snärt i grejerna.

Däremot har jag aldrig kört multirulle på haspelspön. Det känns bara fel. Jag vill ha en trigger för komfortens skull och angående öglorna så vet jag inte om det har någon direkt påverkan med storleksskillnaden. De är ju olika av någon form av anledning får man väl hoppas. Brukar inte öglorna vara fler på ett spinnspö kontra haspelspö av samma märke också? Tror det... Vet ej varför dock.

Jag gillar inte heller att kasta tyngre grejer med haspel. Inte i längden iaf. Även i mitt fall är det pekfingret som tar stryk till slut. Med tyngre grejer menar jag faktiskt 40 gram och uppåt.

Jag tror det blir en sak för dig att upptäcka själv. Om det går finfint att köra multi på haspelspö.

Angående Calcutta 200 el 300 så kommer du bli nöjd oavsett vilken du väljer. Det är trevligt med storleken på 200:an men 300:an ger dig lite mer utrymme.

Edit: För att vara konkret så kan jag säga att jag hade valt 300:an. Den är större än 200:an ja. Men den är absolut inte för stor för det. Helt perfekt storlek.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...