Vad låser ni Touringhojen med ?

Hej

Har börjat komma mer inpå att låsa Touringhojen med ett bättre lås än dom billiga jag använder just nu,då min hoj och utrustning börjar komma upp i värde.

Vad använder ni för typ av lås ?

Drar ni runt på stora tunga godkända bygellås eller litar ni på sämre enklare lås, beroende på situation ?

Låser ni fast packväskorna också ?

Situationer som jag finner mig i är korta mat stopp på landsbygden i Sverige,där cykeln är utan uppsikt under ca 10 - 15 min.

Ju mer jag läser om detta ämne desto mer paranoid blir jag.

Tacksam för synpunkter.

/T
 
Jag använder ett vajerlås och ett bygellås oftast men jag försöker alltid ha koll på cykeln. När jag vildcampar drar jag över cykeln som ligger plant på marken och spänner upp med tältpinnar, därefter lägger jag min packning ovanpå cykeln inne i vestibulen, vajer låser låser jag i cykel och i ena öglan för tältpinne i tältet...även i hotell försöker jag alltid ta med cykeln upp på rummet men när det inte går låses cykeln in i hotellets förråd och med mina egna lås, ibland fuskar jag med mina egna lås...
 
Bastalås fram och bak. Tjock låsvire tillräckligt lång för att gå runt rejäla träd. In på rummet om det går.

Frågan är alltid hur långt cyklar tjuven på 15 minuter och hur fort springer du? Lås!

go tur
 
I storstan kan ett lås vara bra att ha men på landsbygden är det ingen som snor din cykel utanför icabutiken, gårdsbutiken eller fiket. I storstan är jag också rädd för väskorna och slutar ofta med att jag släpar med mig allt bärandes... jobbigt.

Vad för lås man har beror på vad man strävar efter, förhindra att någon bär iväg cykeln? Avskräckande lås eller lås som gör det klart för han med vinkelslip i bilen att din cykel är värd besväret att kapa låset mitt på gatan på ljusa dan?
 
Jag har ett vanlig bygellås med tillhörande vajer. När jag tältar låser jag cykeln som vanligt och drar vajern i en hudkrok som jag skruvat ner i marken under tältduken, dels för att den inte ska synas och men också för att den inte ska vara i vägen för mig så jag riskerar att gör mig illa. Jag cyklar tungt lastad och därför en kärra med mig. Den kärran är mycket speciell och jag har massor av tillval. Bland annat är draget till cykeln låst med nyckel, även locket till kärran har lås. Jag har stora packväskor på sidorna, till dom använder jag låsbara spännband som jag även fäster i pakethållaren. spännbanden har en insydd vajer för att inte kunna skäras av med kniv. Allt för att jag ska kunna handla och gå på museum i lugn o ro.

En annan sak att tänka på är att inte parkera cykeln där man normalt kanske skulle ställa den, typ runt hörnan på ett hus så den inte skulle stå i vägen för andra. Parkera hellre cykeln på ett torg med mycket folk och gå dit du ska.
 
Tack för tipsen.

Skall helt klart skaffa ett bättre och troligen längre, lås än det jag använder nu,det är klart.

Smart att låsa fast hojen i tältet på natten,det gör ju det lite svårare för ev tjuv.

/T
 
intressant diskussion.

Jag låser aldrig cykeln när jag smygcampar. Ser ingen anledning att låsa cykeln på landsbygden i ett gömt ställe. Har några "banditer" ändå fått för sig att ta mina saker så gör de det ändå.

När jag fikar eller lunchar i städer brukar jag inte låsa cykeln. Litar på att jag har koll på den när jag sitter vid ett fönsterbord eller på gatan.

När jag ska gå lång ifrån cykeln låser jag den med en 15 mm tjock vajer runt ett fast objekt. Men lämnar kvar väskorna. Tar med styrstångsväskan med värdesakerna.

På hostel ställer jag in cykeln på ett av personalen rekommenderat rum olåst. Ställer väskorna under sängen i sovsalen.

Kanske lite naiv inställning men den fungerar tills någon tar mina saker, då omvärderar jag mitt agerande.
 
Jag använder ett "basta" lås och en vajer som jag sätter i låset.
Jag gillar det eftersom jag har ett snabbt sätt att låsa cykeln på. Eftersom basta-låset sitter på ramen och inte i en packväska. Då blir det av att låsa cykeln. Med vajern så känns det mycket säkrare att lämna cykeln.

Men på svensk landsbygd kan det inte vara så hemskt viktigt att ha cykeln supersäker. Jag inbillar mig även att en cykel med packväskor är mindre attraktiv för en tjuv då det blir svårt att smälta in.

Jag och förmodligen många andra långfärdscyklister är inte så värst noga med att ha skinande cyklar heller. Jag menar att man kan ha en dyr cykel men den behöver inte se dyr ut bara för de.
 
30kg-reglen

Då jag var student i Lund i mitten av 1990talet fanns ryktesvägen omkring 30000 studenter och 25000 cyklar. Sålunda omsattes en hel del cyklar ohederligt. Men man fick lära sig av sina äldre kursare att 30kgregeln gäller - har du en cykel som väger 30 kg behövs inget lås men har du en hyfsat fin cykel på 12 kg så behövs 18 kg lås.

Då som nu gillar jag lås som är fastmonterade (helst svetsat - typ "blocklås") och i högriskmiljö kompletterat med en wire att dra runt någon rejält fastbyggd ögla.

Har fått en cykel stulen en gång men med löfte om rejäl hittelön på papperslappar så kom den åter av en rejält nerdekad pundare som fick alla pengar jag hade i plånboken (typ 250kr) - rejält under utlovad hittelön - och bad honom återkomma för att hämta resten oc då hade jag i så fall tagit namn och anmält honom då jag är tämligne säker på att han på något vis var inblandad i stölden/häleriet.

Uppsikt i första hand, fastlåst i fast föremål i andra hand och helst i låst utrymme med kontrollerad tillträdesaccess.

/Patrik
 
Själva cykeln kan man ju låsa fast och dra en vajer genom hjulen om så är. Men hur sjutton gör man med väskorna? Inte stor idé att sätta hänglås på nåt som man kan skära upp med en fickkniv ju.

Har funderat mycket på det här. Cyklade mycket i min ungdom, men då var jag aldrig ensam och någon kunde alltid vänta utanför och vakta hojarna. Nu har jag tagit upp cykling igen. Hittills bara dagsturer eller övernattning under säkra förhållanden, så inga problem. Men jag vill vara ute längre, sova i tält o.s.v. Och jag kommer att vara ensam. Man måste ju handla och det verkar väldigt jobbigt att släpa med sig fullpackade väskor in i affären.
 
finns inga lås på marknaden som duger. in med den inomhus är det enda som duger. så länge det finns lösa delar som går att skruva bort på cykeln är den ett potentiellt byte.
 
Jag tänker ju så till vardags, i stan. Väskor, pump, lösa lyktor, cykeldator, allt löst följer med. Men då är ju inte väskorna fullastade.

Ute i busken lämnar jag dock väskor och andra grejer på cykeln. Det brukar då vara åtminstone väskor, pump, den dyra extrastarka lampan, verktyg och eventuella extrakläder jag inte anser att jag behöver. Men dels är nog risken mindre i busken och dels har man ju inget val om man inte vill gå med full packning på svampturen/skogspromenaden.Det har gått bra, men skulle nån fuling komma förbi har han ju dock all tid i världen att plocka av allt han vill ha.

Fick en idé när jag tänkte på det här när jag skulle somna igår. Man kanske kan be nån vakta cykeln medans man handlar. När man är på långfärd alltså. T.ex. om man ser folk ute i en trädgård i närheten av butiken skulle man ju kunna gå in och förklara sitt dilemma och fråga om man får ställa cykeln på deras tomt en liten stund medan man handlar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...