Alternativ till Prijon Yukon?

Hej. Letar efter en kajak som är lämplig till att paddla i åar, älvar och mindre vattendrag. Dock ej fors. Skall ha den som komplement till min Zenith Trim som jag använder annars. Provpaddlade en Prijon Yukon Expedition på Kajaktivs provpaddlardag. Den hade passat perfekt men undrar vad det finns för andra alternativ. Är 190cm/85kg. Inga större krav mer än att jag får plats, är lättmanövrerad, stabil och oöm.
 
Jag kan inte hålla mig ifrån att berätta för dig att det är en kanadensare du ska ha. Att fila på sina paddeltag med en solokanadensare blir aldrig tråkigt.
 
Varför annan kajak?

Yukon Exp är nog den perfekta kajaken för det du beskriver, och du har ju dessutom kroppslängd nog att kompensera dess ganska höga fribord. Ärligt talat kan du nog sluta leta. Maken till hårdhudad terrängtraktor, som desutom inte är särskilt dyr att köpa, lär du inte hitta.

hälsar Jens
 
Håller med dig Jens. Yukon är kanonbra men det är faktiskt priset och vikten som gör att jag letar alternativ. 14500 för Yukon och 7000 för Tahe Lifestyle 420.
Är den verkligen dubbelt så bra?
Har inte provat Tahen ännu så det är därför jag frågar.
Vikten är bara jobbig när den ska upp på biltaket, annars bryr jag mig inte om det.
 
420 är en smidigare kajak. Sittbrunnen är väldigt trevlig man har god kontakt med kajaken och den är bland annat väldigt lättrollad som en forskajak. Packutrymmena är förstås mindre än en Yukon. jag väger 85kg och kan få med mig cirka 20-30 kg last.

420 var aldrig tänkt att paddlas i fors. men tack vare det lilla formatet går den faktiskt att bända in i stora bakvatten. Rakt ner för forsen är det förstås inga problem.

Vill man endast paddla fors är en creek kajak ett betydligt bättre alternativ

Pyrahna Karnali är en väldigt trevlig kajak

420s paradgren är slätvatten gärna i vågor. Den är förvånansvärt rask och sjövärdig.

Är man upp till 1.8m har man nog inga problem att få plats. Är man längre skulle jag rekomendera att provsitta

Tänker man paddla längre sträckor rekomenderar jag att man köper en plast platta som roderpedalerna monteras på. fotställningen blir då mycket mer vilsam. Plast plattan finns som tillbehör.

För ororliga läsare kan jag medela att jag inte tjänar några pengar på de 420 som säljs

Hans Friedel
 
Seabird Discovery 420

Hej. Letar efter en kajak som är lämplig till att paddla i åar, älvar och mindre vattendrag. Dock ej fors. Skall ha den som komplement till min Zenith Trim som jag använder annars. Provpaddlade en Prijon Yukon Expedition på Kajaktivs provpaddlardag. Den hade passat perfekt men undrar vad det finns för andra alternativ. Är 190cm/85kg. Inga större krav mer än att jag får plats, är lättmanövrerad, stabil och oöm.

Hej

Brorsan och jag letade likaså efter likande för våra "Vildmarks Expeditioner" och fastnade för Seabird Discovery 420 med bl.a Björn Thomson inblandad http://www.thomassondesign.com/post/min_discovery_fran_seabird_designs.aspx

Vi har verkligen hårdtestat våra nu i vår i allt från lättare fors, strömsatta åar, vågor/kust och mkt bärande och är mer än nöjda. Vi skall upp i fjällvärlden i sommar på 2 tuffa expeditioner och med klok packning fixar vi 3-4 övernattningar beroende på säsong dvs packning/klädval..........Även om de säljs som dagskajaker.

Ps jag är 185 och 95kg fd. Lumber-Jack så inga problem med plats m.a.o............
 
Senast ändrad:
En av skillnaderna mellen Lifestyle 420 och Discovery är att Discoveryn går att få med VKV's räddningssystem med pontoner. Har det eftermonerat på min Zenith Trim och haft nytta av det för den är ganska rank.
Behövs det på den här typen av kajaker?
Misstänker att man kanske ger sig ut i lite blåsigare väder med en stabilare kajak.
 
En av skillnaderna mellen Lifestyle 420 och Discovery är att Discoveryn går att få med VKV's räddningssystem med pontoner. Har det eftermonerat på min Zenith Trim och haft nytta av det för den är ganska rank.
Behövs det på den här typen av kajaker?
Misstänker att man kanske ger sig ut i lite blåsigare väder med en stabilare kajak.

Vi känner att Discovery'n är extremt stabil (se skrovformen) och att lyckas slå runt med den skulle troligtvis enbart bero på vågor eller rent hjärnsläpp. Kajaken är smidig att ta sig upp bakifrån på - om man inte har packning bakom sitsen :)

Tyvärr har vi inte testat kompisräddning med dem ännu men man känner sig oerhört trygg i den och vi har inte ens funderat på räddningssystemet, MEN vi paddlar oftast 2.

Ps. Vi har ingen erfarenhet av liknande typer av skrov eller dessa minde kajaker men dessa passar oss som handsken och inte minst priset - vi köpte dem innan sista prispåslaget men klart mkt kajak för 5-6000kr.............. dessutom 3-lagers.

Det enda skulle väl vara att 1-lagers PE skulle vara tåligare mot revor etc. Vi använder dem rejält och praktiskt i steniga vildmarkssjöar och revor får man inte vara rädd för i vårt fall...

*Det enda vi saknat är ett lastnät föröver (för reservpaddlarna) men det går ju fixa själv.

*Bärhandtagen är helt Ok men skruvarna måste dras med loctite, annars kan de snurra efter några turer - lättlöst problem! (ingjutna muttrar i skrovet)

*Roder är helt Ok men givetvis av billigare sort.

*Fikaluckan är av modell mindre (telefon/kamera/nycklar/kamrastativ/A5-karta) i modell Neoprenesocka.

*Dock är sitsen kanon enligt våra kroppar - justerbart ryggstöd!

*Inga problem med läckage vid badning hittills
 
Senast ändrad:
Blev inte som tänkt....

Tack för alla svar.

Var på Växjö kajak och provsatt en Lifestyle. Kändes OK.
Senare i veckan åkte jag till Västervik för ett besök på Vituddens Kanotvarv. Tänkte titta närmare på en Discovery vilken är snarlik Lifestyle'n. Allt slutade med att jag kom hem med en Seagull Off Shore...
Helt tvärtemot den kajak jag tänkt köpa men är supernöjd ändå. Åarna får helt enkelt vänta ett tag.
 
Tack för alla svar.

Var på Växjö kajak och provsatt en Lifestyle. Kändes OK.
Senare i veckan åkte jag till Västervik för ett besök på Vituddens Kanotvarv. Tänkte titta närmare på en Discovery vilken är snarlik Lifestyle'n. Allt slutade med att jag kom hem med en Seagull Off Shore...
Helt tvärtemot den kajak jag tänkt köpa men är supernöjd ändå. Åarna får helt enkelt vänta ett tag.

Ibland blir det så, inte riktigt som man har tänkt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Alternativ till de vanliga elastiska däckslinorna Paddling allmänt 5
basadai Alternativ till Skim Distance? Paddling allmänt 6
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
westberg21 Kajakimport: Alternativ till eastpole? Paddling allmänt 2
bieurn Alternativ till Teva? Paddling allmänt 12
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...