Katterat till Cáihnavággihytta sommaren 2020

Hej! Nu behöver jag lite råd och tips inför sommarens fjällvandring. Jag skall leda ett gång (fjällvana) damer på en tur från Katterat ner till Nikkaluokta. Delar av sträckan har jag gått innan men de inledande etapperna är helt nya för mig. Efter förra årets tunga tälttur har jag lovat att det skall bli en stugtur. Är beredd på längrte sträckor men å andra sidan är packningen lättare :)

Behöver därför lite hjälp/guidning på hur de olika delsträckorna ser ut. Rutten som jag behöver tips på är:
Katterat - Hunddalshytta - Lossihytta -Cáihnavággihytta.
Har förstått att deletapp 1 är lättvandrad på en anläggningsväg, men sen är det svårare att hitta beskrivningar på resten av etapperna. Jag har tidigare varit i Cáihnavággi men kom då från Cunojavrihytta.
 
Hej Eva
Riktigt fint område, tyvärr har jag inte varit till Lossihytta. Men Narvik og Omegn Turistforening (NOT) har följande information om sina hytter och leder:

https://not.dnt.no/hytter-og-ruter/

Har du ytterligare frågor om leden mejla dem via narvikXturistforeningen.no där X är alfakrull @ :)
 
Delar är bra beskrivna på https://www.utsidan.se/cldoc/katterat-till-hellemobotn-en-granstur-i.htm

Sträckan Hunddalshytta till Losistua har jag gått på skidor i maj. Stora delar är troligen lättgångna på sommaren på klipphällar men jag kan tänka mig att det är knepigare över pasströskeln och strax norr därom i närheten av glaciären öster om Reinatcohkka. Norr om Losistua är det sannolikt en väg till vattenkraftanläggningen vid Loasejávri.

Storslagen alpterräng.

Jag hittar ingen turbeskrivning på UT.NO mellan Hunddalshytta och Losistua.

Thure
 

Bilagor

  • losistuahund.jpg
    losistuahund.jpg
    65.3 KB · Visningar: 1,086
Passagen förbi Rienatjiekna är nog det besvärligaste på den vägen. Från berget mittemot glaciären ligger en storblockig rasbrant ner mot, och en bit ut på, glaciären. Så antingen måste man gå på glaciären, eller balansera genom blocken. Högpasset därefter är naturligtvis stenigt, men inte värre än man kan förvänta sig på den höjden.

Ett möjligt problem kan också vara Steinelva där det förr fanns en bro som numera är bortspolad. Vid lågvatten så är den lättvadad, men efter några regndagar kan den nog vara riktigt besvärlig.

Jag gick sträckan 2015: https://www.parlindh.se/fjallvandring/?A=1509
 
Storlek på gruppen?

Hej är det en privat grupp du skall leda i sommar? Jag funderar på att göra samma vandring i slutet av Juli....
 
Hunddalen

Jag och kompisen Tomas vandrade Katterat -> Abisko via Unna Allakas i höstas. Den här fina vyn hade vi på kvällen från vadstället i Sördalen in mot Hunddalen.
 

Bilagor

  • 471079F9-8310-4738-9FB3-811E48C58EE6.jpg
    471079F9-8310-4738-9FB3-811E48C58EE6.jpg
    26.5 KB · Visningar: 559
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
uldall Katterat till Hellmobtn Fjällvandring 12
Zephyria Katterjauri till Katterat? Fjällvandring 0
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
kgh Från Katterat till Haukejaurestugan Fjällvandring 7
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Osynlig Katterjåkk - Gatterjavri - Katterat Fjällvandring 3
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Almgren Sommarens tur start i Katterat Fjällvandring 22
2boots Info or guide for Katterat to Rombak walk (Navvy Trail) please Fjällvandring 9
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18
ViktoriaR Katterat-Unna Allakas-Katterjåkk Fjällvandring 4
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
Spinspider Tåg Katterat - Narvik Fjällvandring 4
oskarlin Riksgränsen vs. Katterat Fjällvandring 7
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
anderzand Aktult om sne & vand!? Gennemføre Katterat-Kebnekaise? Fjällvandring 1
ulfnor Kårsavagge och Katterat Fjällvandring 8
hamlin katterat - kebne Fjällvandring 3
Fleischer Katterat-Hunddalen-Lossi Fjällvandring 3
Katterat-Hukejaure Fjällvandring 2
Katterat-Hukejaure Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 30
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...