Bottenmete i fjällen?

Planerar fjällresa och är dösugen på fiska. Då jag inte är säker på om det blir något flugspö inhandlat av ekonomiska skäl (mycket som måste köpas...) så tänkte jag ta med haspelspöt.
Jag vet att levande agn är förbjudet o jag antar att dött agn oxå är det men hur är det med konstgjort agn? Jag tänker på allla dessa imitationer typ Berkley Gulp!.
 
skulle vilja rekomendera att inte använda sig av mete till fjälls av en del anledningar. NR:1 pga att fjällvattnen är så pass känsliga som dom är så är det lätt att vid mete få fisk av för liten storlek , som i värsta fall har svalt krok/beta och måsta då avlivas ( resursslöseri). NR:2 meta gör man efter abborre =) inte öring /röding. anser jag ..men lycka till
 
Glöm metet. Om du inte har råd med ett flugspö (som egentligen är det enda "rätta" i fjällvattnena) ;) så kör med små spinnare eller skaffa ett "flugkast" till haspelspöet.
Men fluspö ger mest känsla. Lever fortfarande på känslan av sommarens 2kg öring som jag fick på ett klass 4 spö och en liten e12.a i stl 14. ;)
 
Värst vad alla var emot metning. Min far propagerar alltid för metning, man kan fånga den mesta fisken med det. Kan det vara det stressade samhället som gör sig påminnt, allt ska gå så snabbt. Jag tycker du skaffar ett metspö och smyger dig fram och försöker fånga någon stor fisk.
Metspön går att köpa för 50-100:- på ÖB och är 5-6m långa, inte så farligt mycket pengar att bli av med om markägaren kommer på dig tjuvfiskandes (de brukar ta utrustningen). Annars om man ska fiska med haspelrulle så kan man säkert köpa någon bugetvariant på ÖB/Jula/Claes Ohlsson.
/nisse
 
Det där med det "rätta" är en evighetsfråga som det egentligen är totalt meningslöst att diskutera, eftersom smakfrågor inte har ett rätt svar. Flugfiskar själv, men har senaste år gått in för att ha med ett UL-spinnspö också. Halvkul t.ex. att i hård blåst stå vid en sjö och försöka flugfiska. Oberoende av vilket sätt man fiskar på är det viktiga väl hur man beter sig, dvs. följer gällande regler, tar inte upp för många fiskar, stör inte andra, skräpar inte ner och så vidare.

Det som också kunde tas till heders är att hålla viktig information om bra fiskeplatser för sig själv eller då yppa dem för närmast invigda. I.o.m. nätet och diskussionsplatser som denna byts och samlas information om jokkar och sjöar väldigt lätt vilket gör att den samtidigt blir allmänt tillgänglig. Intressantare är ju att själv pröva sig fram i naturen med hjälp karta och kanske hitta sin egen "Hemligjokka" i stället för att komma till dukat bord (där det vanligtvis finns alltför många som vill äta). Information ökar fisketrycket vilket på sikt förstör om inte fisket, så åtminstone fiskeupplevelsen.

Kort sagt: Använd alltså metspö bäst du vill, men sätt inte mask på kroken! ;-)
 
OPFalcon; sa:
NR:1 pga att fjällvattnen är så pass känsliga som dom är så är det lätt att vid mete få fisk av för liten storlek , som i värsta fall har svalt krok/beta och måsta då avlivas ( resursslöseri). NR:2 meta gör man efter abborre =) inte öring /röding. anser jag ..men lycka till
Nr 1 kan jag hålla med om, men märker man att det mest är småfisk på ett ställe så slutar man förstås. Det gör jag med flugspö, spinnare och flugkast också.

Nr 2 låter helt befängt. Har du någonsin tagit en större harr eller öring på ett toppknutet 6-meters metspö, vid bäckmete där man står tre meter från vattendraget för att inte skrämma fisken, utan piskande luftkast, knarrande rullar och illgröna flytlinor?
 
Småfiskar smakar lika bra som stora fiskar. De passar dessutom bra i stekpannan.


Vakar fisken så behövs ju inget bottenmete utan bara en pumla. De artificiela betena är typ lika bra som riktiga. Rödingen brukar gå vid botten så skall du fiska det kan bottenmete vara något.

UL Haspel är övelägset om du vill få fisk i fjällen. Små spinnare brukar fungera mycket bra.

Torrflugefisket är annars det roligaste om det är vindstilla med vakandes fisk och bra kastförhållanden.

Jag brukar ha med både och men haspeln är det som oftast används.
 
Strykarräven; sa:
Nr 2 låter helt befängt. Har du någonsin tagit en större harr eller öring på ett toppknutet 6-meters metspö, vid bäckmete där man står tre meter från vattendraget för att inte skrämma fisken, utan piskande luftkast, knarrande rullar och illgröna flytlinor?

AMEN!
 
JohnnyL; sa:
Hur funkar ett "flugkast" ?

Novis

3-4-5st flugor på varsin 1dm-upphängare, knutna på en ca 2-meters linbit, i änden av denna sitter ett flöte med en blyvikt i. Knyt fast flugkastet i linänden och kasta ut. Ta hem sakta, ryckvis, eller efter din egen taktik.
 
Nr 2 låter helt befängt. Har du någonsin tagit en större harr eller öring på ett toppknutet 6-meters metspö, vid bäckmete där man står tre meter från vattendraget för att inte skrämma fisken, utan piskande luftkast, knarrande rullar och illgröna flytlinor?

Varför skulle man inte kunna få stor fisk på toppknutet metspö? Är det för att man skrämmer dom eller för att det inte går att få in fisken? Jag har varit med på ett bäckmete som gav en öring som vägde mellan 1,5-2 kilo.

Däremot håller jag med om att det roligaste fisket är flugfiske, men om man inte har råd med ett flugspö så finns det andra metoder (lagliga). Spinn med små spinnare och flugkast torde nog vara det som är mest lämpligt. Vad man bör tänka på i alla fjällvatten är att det mesta av fisken man får ska släppas tillbaka pga fångstbegränsningar och minimimått. Att vika tillbaka hullingen är ett sätt att förbereda sig så att det blir lättare att släppa tillbaks fisken. Om man får mycket småfisk på ett ställe så ska man flytta på sig eftersom det betyder att dom stora fiskarna antagligen är någon annanstans.
 
peter1969; sa:
Varför skulle man inte kunna få stor fisk på toppknutet metspö? Är det för att man skrämmer dom eller för att det inte går att få in fisken? Jag har varit med på ett bäckmete som gav en öring som vägde mellan 1,5-2 kilo.

Jo, det är just det man kan!
Att få på en stadig bäckmetad öring, eller harr, är ju en helt suverän upplevelse.

Det var ett svar på kommentaren "Meta med toppknutet gör man bara efter aborre och mört..."

/BAX
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...