Tung packning!

Jag är en obotlig pryl-älskande cyklist som föredrar komforten när jag slår läger, har därför en packning som väger 45kg. stort tält, stor tarp, mycket el, 5 liter vatten och en del kläder o mat också vidare. För att få plats med allt drar jag även med mig en kärra som väger sina 12kg vilket gör en slutsumma på 57kg. Där till kommer cykeln och min egna vikt.

Jag vet mycket väl och har inga problem om jag är den enda som har packning i denna viktklass bland experterna på lättviktssidan.

Här är ett citat från en lycklig kille på detta forum: Varför släpar alla på så mycket onödig skit?
mitt ekipage väger aldrig mer än max.27 kg inklusive cykeln.

Mitt svar på detta citat: Jag har inte något som är skit i min packning. Om det spöregnar eller när jag stannar till för att njuta i ett par dagar vilket är tanken, då har jag en alldeles förträfflig tillvaro precis som jag planerat för, där av min packning.

Det är alltså inte dessa lättpackade människor jag vänder mig till även om de också trivs naturligt vis. Jag vill veta om det fins andra som släpar på ännu större vikter.
De jag släpar på, är ett medvetet val jag gjort. Min poäng med packningen är en lyxig tillvaro när jag stannar. De jag valt bort är snabb förflyttning och många avverkade mil, min resa handlar mer om tid att bara vara, stanna ofta, se mig omkring och njuta.

Frågan är om jag är ensam eller fins det andra som vågar träda fram med allt annat än sina lätta packningar.
Jag är också nyfiken på vad ni har med er.
 
Det tror jag säkert att flera är :) Min packning får säkert många att skratta högt utan att jag avslöjar vad den innehåller. Jag gissar att min packning nästan retar upp folk :) Vi får se om det finns andra som vågar träda fram, om det överhuvud taget existerar sådana människor…

Nu kommer vi med fler pinsamma uppgifter, men ok. jag väger 78 min cykel väger hela 35kg... Jag vet, de blir mycket
 
Ja precis en sådan. Original färgen är dock mörkgrå ram, vit bom fram och vit bakgaffel eller om det kallas för vagga. Jag valde inte el modellen då jag vill trampa, de är en stor del av grejen med cykel tycker jag, framför allt när jag inte behöver den hjälpen.
 
Eftersom jag själv började görtungt och stegvis gått mot mindre och lättare kan jag inte tycka att någon annan gör fel, då de gör och medför på sitt sätt. När bilen/mcn eller båten bär blir det mer komfort än om fötterna bär för min del.
Men fysikens lagar gäller oss alla varje cyklist, cykel, vagn och last skall lyftas över varje backkrön.
go tur
 
Ja det var en häftig cykel. Påminner en del om min egna jag hade för 20 år sedan. Han har massor av intressanta saker på på cykeln som inte fans när jag cyklade, men även jag hade hade hela styret fullt med prylar, blev tvungen att förlänga det för att sakerna skulle få plats. Jag hade likt honom dubbla stöd. Det stora stödet kom från en postcykel, de fick jag svetsa fast. stödet var nödvändigt för att packa cykeln och fungerade avkopplande då jag kunde parkera och sitta kvar på cykeln. Min cykel jag hade då med gamla kärran och packning vägde säker lika mycket då som min nya hoj gör i dag med packning och kärra.

Mitt intresse för cykelsemestrar började med lätta enkla saker, med åren blev de allt tyngre. Alltså tvärt emot vad de allra flesta gör, det är jag medveten om.

I helgen campade jag en natt på Bredängs camping, Jag svängde förbi med bilen och för att höra mig för och kolla lite, jag betalade på en gång för att slippa göra de när jag skulle åka hem.

Jag körde hem och började packa, tiden gick och jag förstod att jag började få dåligt med tid. Sista chansen att komma in var kl 22:00. Jag funderade på om jag skulle slänga in allt i bilen istället för att vara säker på att hinna. Men nej. Jag tycker hela grejen försvinner om jag tar bilen, jag valde cykeln och kom fram 15min innan de stängde bommarna för natten. På morgonen kom en hagelskur följt av lätt regn som upphörde när jag cyklade hem. Jag var ändå nöjd med varenda minut
 
Jag tror att mitt intresse för cykling ska byta namn från långcykling till semestercykling. Även om jag cyklar 60 eller 100mil, ser inte jag sträckan eller destinationen som mitt mål. Jag gillar inte kompakt livsstil när jag semestrar.
Jag tror att det är de som skiljer min tunga packning från er andra. ni är resande medan jag är semestrande, Ert mål är färden på cykeln, mitt mål är tiden bredvid cykeln.

Jag har jagat avverkade mil med lätt packning med tält jag fick krypa baklänges in i, de var litet och lätt. Med åren sökte jag större bekvämligheter. jag köpte en kärra och fick med mig mängder av vatten Jag köpte mig ett tält som vägde 8kg. Min packning blev allt tyngre med åren, men jag trivdes enormt.

Nu har jag ett tremannatält på 5kg med dubbla absider där den ena fungerar utmärkt som garage till släpkärran, över tältet sätter jag upp en tarp som skuggar tältet och ger min cykel och mig själv en modell av tak där jag kan sitta under när solen är som besvärligast eller när det regnar. Jag har för min bekvämlighet även en stol och ett bord. Det är underbart avkopplande att sitta där och titta på andra människor medan jag tar min whisky.

Förr, tältade jag sällan på campingar och så fort jag vaknat då slängde jag i mig något att äta innan jag cyklade vidare. På den tiden tillhörde jag säkert långcyklisterna, nu är mitt nya namn semestercyklist. Tyvärr finns det inget forum för min typ:) Jag fick denna insikt när jag läste tråden: ”Tält för långcykling”
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...