Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra?

Jag har diabetes typ 2 och reglerar blodsockernivåerna med kost och motion. Kosten är det inte så stora problem med, mer än att komma ihåg att äta frukt och andra mellanmål även vid tillfällen då andra människor inte äter. Jag har svårare att hålla en jämn blodsockernivå så fort jag anstränger mig mer än normalt och jag söker nu tips från andra som har diabetes.

Jag vill gärna öka min rörlighet och förbättra konditionen och vill därför öka mina träningspass. Både i tid och intensitet. Träningspass för mig kan handla om vandring, cykling, promenader, simning och trädgårdsarbete.

Jag har försökt att innan ett ansträngande pass äta mer än normalt, men det har inte fungerat. Jag drabbas ändå av blodsockerfall, precis som när jag har ätit normalt. Hur gör ni som har diabetes? Är det möjligt att i förväg reglera med kosten? Hur påverkar vätskeintaget?
 
Typ 2:a själv. För mig så försöker jag utan att gå till extremer leva LCHF inriktat. Ser på min diabetes som man gjorde fram till början av 80:talet, innan det industriellt producerade insulinet kom ut på marknaden och kostråden förändrades markant för diabetiker.
Ser det som att min kropp tål inte kolhydrater, den utsöndrar enorma mängder insulin, jämfört med en "frisk" människa. Stora mängder insulin i kroppen har negativa effekter, dessutom efter ett tag så knäcks insulinproduktionen och lägger av, då blir vi till typ 1.
Lågt kolhydrarinnehåll blir till någorlunda jämna blodsockernivåer. Mindre blodsockersvängningar, mindre insulinnivåer och förhoppningsvis betydligt längre tid med kroppsegen insulin produktion.

Ja, ungefär så strävar jag efter att sköta min diabetes, aldrig upplevt några problem med att träna utan att äta kolhydrater, då har jag även tränat på elitnivå en stor del av mitt liv.

Man får pröva sig fram själv, men när diabetessköterskan säger till en att det är ok med en kanelbulle! Då ska man veta att hon är ute och cyklar hej vilt. Du kan äta en kanelbulle, men måste veta att man då fuskar med sin sjukdom (gör det själv emellanåt).

/ Martin
 
Jag har också närmat mig LCHF-kost när jag har anpassat kosten efter blodsockernivåer, men säkert inte i den omfattning som skulle behövas. Jag har halverat ris, pasta, potatis och brödkonsumtionen till förmån för grönsaker. Inga halvfabrikat, utan jag lagar maten från grunden med "rena" matvaror. Jag slipper en hel del onödigheter på det sättet.

Frukt äter jag fortfarande relativt mycket, det är med fruktens hjälp jag klarar mig bra till nästa måltid. Inte riktigt enligt LCHF, men hittills har det normalt fungerat hyfsat, men icke när jag anstränger mig mer.

Kanske skulle jag prova att minska frukten några dagar och istället äta mer fisk och grönsaker. Jag har några veckor med stora möjligheter till experimenterande under min semester. Jag ska nog också läsa på mer om LCHF.

Tackar för svaret, jag fick lite att fundera kring det där med att kolhydrater höjer insulinnivåer och kan öka risken för att bli typ 1-diabetiker. Där vill jag ju inte hamna.
 
Är typ 2 och det upptäcktes av en tillfällighet 2008. Har en ganska avspänd inställning till alla kostråd utan kör med klassisk viktväktardiet. Gick direkt ner från 94 till 75 kilo som jag sedan hållt ganska lätt. Har mätt mina värden en hel-vecka i kvartalet och tycker att jag fått ganska bra kläm på hur det fungerar.

Jag går två timmelånga power-walks per dag (oftast) och då precis efter frukost och efter middagen, en snabb promenad som innefattar vår lokala slalombacke. Jag kan äta ganska rejält och erhålla helt normala värden på detta sätt. Denna motion- promenader är även en förutsättning för att jag skall orka med mina årliga fjällvandringar som med åren blivit en ganska ansträngande utmaning.

Gissar att det är ganska meningslöst att ge andra råd baserat på sin högst egen fason utan rådet är att mäta mycket och vara konsekvent och långsiktig. OK, ett råd som är riktigt bra skulle väl vara vikten då.
 
Visst är det bra att mäta blodsockret ofta, särskilt när jag provar nya sätt. Det verkar fungera för dig att träna direkt efter måltider och antagligen kan det fungera för mig också. Det ska jag prova imorgon bitti. Frukost, mäta, rask promenad, mäta. Jag har också märkt att jag sköter maten bättre när jag mäter ofta, inget slarv när jag ser hur siffrorna ändras.
 
Nu har jag provat lite olika ett par dagar. Helt klart blir det bättre när jag tar ett träningspass direkt efter maten, jag orkar bättre och längre. Men jag sitter med frukostkaffet så länge nu när jag är ledig, så det blir först efter ett mellanmål som jag kör igång. Jag har provat mellanmål med rökt lax inrullat i isbergssallat. Gott och passande som sommarmat. Inte för mättande.

Kom gärna med fler idéer hur jag kan göra. Vad tycker ni är bra mellanmål vid träning?
 
Är problemet blodsocker fall så betyder det ju att du behöver få i dig mer kolhydrater i samband m träningen. Antingen som ett mellanmålt eller måltid strax innan träning eller som support under träning. Du får justera intaget efter längd o intensitet. Själv siktar jag på 40-60 g kolhydrater/timme, det är 2-3 bananer eller en påse haribo gelegodis tex. Jag har dock insulinbehandlad typ1 diabetes, rätt annorlunda alltså.

Vad händer med ditt blodsocker under träning? Eftersom du inte medicinerar borde det ju inte gå så lågt egentligen.
 
Blodsockret sjunker vid träning och till en viss del är det ju positivt, men när det sjunker för mycket får jag hjärtklappning, blir yr och känner mig sjuk. Efteråt känner jag mig totalt utmattad, trots att jag kanske inte har tränat så mycket.

Blodsockret verkar inte sjunka till några farliga nivåer, men det känns ändå obehagligt. Jag har försökt hitta den blodsockernivå då det här händer, men det verkar vara olika. Fungerar för det mesta ned till 3, men ibland kan jag få känningar redan vid 4. Jag får se till att äta något innan jag startar och ha bananer i beredskap. Det är ju inte alltid jag vet innan hur mycket jag egentligen anstränger mig. Ett trädgårdspass, som jag inte tror är ansträngande, kan ibland kännas mycket värre än en timme på gymmet.
 
Jag kanske borde söka efter den blodsockernivå som är lämplig att ha när jag börjar träningen. Kanske kan jag då också hitta hur mycket det sjunker på en viss aktivitet under en viss tid. Det här ska jag kolla lite bättre under ett par dagar. Vad har ni för lägsta blodsockernivå innan ni startar ett träningspass?

Att minska blodsockertoppar tycker jag har varit relativt enkelt. Med hjälp av täta måltider och mellanmål har jag kunnat undvika läsk, bullar och annat som höjer blodsockret snabbt. Dessvärre har jag märkt att potatis, morötter och annat nyttigt också höjer blodsockernivåer. Trist.
 
jag har inte diabetes.. jag äter en paleo/lchf inspirerad kost med mellan 50-100gr kolhydrater om dagen, till detta kör jag även 24h fasta en dag i veckan.. jag tränar ca. 12 pass i veckan och mina längsta pass är på 4 timmar.. jag har aldrig blodsockerfall, jag behöver inte kolhydrater för att prestera, jag kan lätt köra 4 timmar hård cykel på fasta.. kolhydrater tar jag bara på tävling.. kör enligt jonas coltings devis train low kompet high, ganska populärt i ultra och triathlonkretsar.. läs gärna Tim Noaks, Phil Maffetone, Mark Sisson med flera..
 
jag har inte diabetes.. jag äter en paleo/lchf inspirerad kost med mellan 50-100gr kolhydrater om dagen, till detta kör jag även 24h fasta en dag i veckan.. jag tränar ca. 12 pass i veckan och mina längsta pass är på 4 timmar.. jag har aldrig blodsockerfall, jag behöver inte kolhydrater för att prestera, jag kan lätt köra 4 timmar hård cykel på fasta.. kolhydrater tar jag bara på tävling.. kör enligt jonas coltings devis train low kompet high, ganska populärt i ultra och triathlonkretsar.. läs gärna Tim Noaks, Phil Maffetone, Mark Sisson med flera..

Det är lätt att säga så när man inte behöver hålla på med insulin och/eller andra mediciner för att reglera ämnesomsättning och blodsockernivåer. Här handlar det ju inte om att prestera bäst utan att ens kunna träna.

Om jag gör precis som vanlig med mat och insulin (jag äter knappa 100 g kh per dag, ibland mer) så kan jag cykla ca 10-20 min innan jag får en känning, dvs blodsocker så lågt att jag måste äta för att hjärnan och kroppen ska fungera. Tiden beror mestadels på hur mitt blodsocker var när jag började träna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4
Gaion Träning inför Vasaloppet Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...