Lantmäterikartor börjar släppas

Spännande tråd med många bra tips. Precis börjat upptäcka Qgis och det är kul att se vad man kan göra. Jag leker också med översiktskartan. Tar nog ett tag innan jag är lika bra som vissa andra här. Stort tack för all hjälp.

Men nästa steg när man vill föra över sin fina karta till sin Garmin GPS 64. Det verkar inte vara så lätt och det finns många trådar med olika varianter. Går att skapa en KMZ-fil via insticksprogram men jag tänker mig att helst vill man ha en Garmin IMG-fil.

Någon som har testat något bra sätt och kanske kan tipsa om en tråd eller direkt ge ett tips här?
 
Nu har jag kommit på hur man kontrollerar skalan vid export och ur man skapar en kartbok med flera sidor.

Hela Kungsleden i 1:100 000 - http://www.kartbloggen.nu/2015/12/hela-kungsleden-1100-000-oversiktskartan.html

Snyggt! Vill du zippa ihop style / config-filer och dela med dig här?

För ytterligare lite detaljfilande skulle lägga på en orange transparent linje över leden också så blir det än mer lättläst. Men det är ju mer mitt tycke och smak...

/Andreas
 
Bra jobbat!
En sak jag har inte klarat för nuvarande är att skappa höjdskuggningen. Finns säkert tipps för detta, men jag har inte hittad dom i dagsläget.
Hur gör man?

Henning
 
Bra jobbat!
En sak jag har inte klarat för nuvarande är att skappa höjdskuggningen. Finns säkert tipps för detta, men jag har inte hittad dom i dagsläget.
Hur gör man?

Henning

Vet ju inte hur långt du kommit, men jag har gjort så här i QGIS (bild 1):

1. Utgå från raster med höjddata
2. Skapa terrängskugga med Raster->Analyser->DEM
3. Lägg ovanför markytor, men under andra lager
4. Genomskinlighet ungefär 85%*
5. Sen har jag gjort ett lager med vattenytor och lagt ovanför också.

*Man kan också använda Sammansmältning=Multiplicera och sen öka ljusstyrkan och mindre eller ingen genomskinlighet (bild 2).
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    44.7 KB · Visningar: 698
  • 2.jpg
    2.jpg
    36.9 KB · Visningar: 711
Tack.

Problemet är redan här.

Hur skapar jag rasterfilen från data som finns här?
ftp://download-open.lantmateriet.se/GSD-Hojddata_grid_50_plus/hdb/
Eller är det annan data man skall använda?

Henning

Det var den svåra biten faktiskt, eftersom man måstes använda gamla höjdmodellen som bara finns i ASCII om man vill ha med fjällen.

Kommer inte ihåg hur jag gjorde tillslut, men jag tror jag läste in filerna som punktlager och skapade rastret från det. Det kan också vara krångel med punkter eller kommatecken som decimalseparator i QGIS, och det kan vara så att jag använde ArcMap.
 
Det var den svåra biten faktiskt, eftersom man måstes använda gamla höjdmodellen som bara finns i ASCII om man vill ha med fjällen.

Kommer inte ihåg hur jag gjorde tillslut, men jag tror jag läste in filerna som punktlager och skapade rastret från det. Det kan också vara krångel med punkter eller kommatecken som decimalseparator i QGIS, och det kan vara så att jag använde ArcMap.

Punkter och komman verkar inte vara något problem. Vet inte om det är för att jag uppdaterat QGIS till 2.12 eller om jag missat det tidigare.

Borde gå så här:

1. Använd kommasymbolen för att importera textfil
2. raster->konvertering->vektor till raster

- Man kan sätta ihop fler .xyz-filer innan, men de blir ju ganska stora, jag vet inte vad som är praktiskt genomförbart.

- Jag tror man bör kryssa i "använd spatialt index", men är inte helt säker på vad det innebär.
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    35.1 KB · Visningar: 679
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...