Grottorna i Vadvetjåkka

Vilken av grottorna i Vadvetjåkka rekommenderar Du att man börja med när man kommer dit? Svara gärna via mejl om Du inte vill lägga ut koordinater.

Tack på förhand för dina svar!
torkel.nilsson@telia.com
 
Berggrunden i Vadvetjåkka Nat.park har ett flertal sk kalkstensstråk/karstområden och hyser ett flertal grottor i varierande dignitet. Mest känd är Vojtaskallo med sin 150 djupmeter, där två schakt på 18 resp +30 meter skall forceras för att ta sig ner till slutet!!! Så detta är kanske ingen direkt nybörjar grotta!! Men annars kan jag rekommendera Lullihacorro grottan, ligger norr om Torneträsk. En hyffsad lång grotta; +1000meter med många trevliga passager. På slutet (innan sifonen) är taket ganska lågt och man kryper mesta dels på huk i riktigt friskt och kalt vatten.
Grottan finns positionerad på karta BD6 norr om Djupviken (Torneträsk).
Sök på speleo.se för mer info.

Häls / JB
 
ingen koll, men...

Jag har inte varit där själv och har ingen bra koll på var de olika grottorna är, så jag har inget egentligt svar till dig, men kanske lite annan input (vet inte hur mycket du grottat).

Har för mig att jag har läst (i Karst o grottor i Sv fjällen, eller möjligen i ngt nr av Grottan) att de flesta större grottorna (Hoppet, Voitaskallo, Lämmelhålet, Iskristallgrottan, etc) i Vadve kräver klättring, vilket här betyder SRT. Rent allmänt gäller alltså att iaktta extra stor försiktighet i grottorna här så man inte rasar ner i något schakt.

:) Kalle G
 
Flera skräckgrottor

Det var ett tag sedan jag var där, så alla namnen sitter inte så bra.

Voitaskallo på östra sidan dalen: man kommer bara en lite bit in i grottan innan det är dags för rep i ett c:a 10 metersschakt. Tror det sitter kvar en del bultar som går att utnyttja. En liten tryckgång till vänster är bättre än huvudgången rakt fram. Sedan kommer man en bit till innan det är dags för storstupet. När SSF var här en sommar var det mycket vatten och man kom inte ner. Finns en lösning med bultning och traversering över till andra sidan för firning nedåt. Mycket jobb. Mycket avancerat.

Lämmelhålet på västra sidan: Man kommer en liten bit innan det är dags för först en 45 gradersbrant sedan en stort stup med gott om vatten. Rep, mycket avancerat. En otäck känsla att stå vid branten och tänka sig att gå när där. Båda dessa grottor ligger vackert och är fina att besöka även om man inte går ner.

I norra delen av Vadvetjåkkadalen ligger en del mindre grottor (Gränsgrottan m.m.?) som ofta är täckta av snölegor. Svårt att hitta.

I stora branten på västra sidan går ett hål rakt in i berget. Trång, kall och med dålig luft längst in. Känns otäck.

Iskritallgrottan söder om den stora branten: ett ingångshål i form av ett fem meter djupt hål rakt ner där man traditionellt rekommenderar wirestege. Kan eventuellt friklättras. Det finns en andra ingång/utgång i nederdelen av grottan som är näst intill omöjlig att hitta utifrån och som ofta är täckt av en snölega. Eventuell utgång. Inget rep behövs inne i grottan.

Gaffelgrottan längre ner i dalen (österut från Iskristallgrottan) har fina droppstenar, men är liten och trång.

Nya "Kalla handen" nära en liten sjö, söder om Iskristallgrottan: liten med nyupptäckarpotential. Slutade i isproppar när jag var där.

Öster om "Kalla handen" och söder om Gaffelgrottan finns ett trångt hål ner till en gång. Jag tror ingen har varit nere där. Hålet suger. Chans till häfta drottstensformationer.

Besök sent på säsongen när snön är som minst. Lycka till med vädret!!! Det var först när jag var här den fjärde gången som jag såg sol i Vadvettjåkka, annars har det varit regn i princip hela tiden varje gång!



[Ändrat av kr-val 2004-07-05 kl 15:03]
 
Mer info i "Grottan"

Förresten, om man vill veta mer om grottorna i Vadvetjåkka, gå till ett bra bibliotek som har tidskriften "Grottan" och bläddra igenom artiklar c:a 10 år bakåt så hittar man mycket. Det finns en del ännu äldre artiklar, men senare artiklar refererar till de äldre så då är de lättare att hitta. Finns en hel del kartor också.
 
Grottan 4-94

Kolla in Grottan år 1994, nr 4, sid 20. Där finns en artikel som jag skrivit som kan vara bra start. Den slutar med en referenslista.

Ytterligare kommentarer:

Grottan som går in i Päivetjåkkas ostsida heter Balettgrottan och är 100+ meter. Alla som vänt har gjort det med tydlig fortsättningar. Trångt och med dåligt luft, som sagt.

En mycket besöksvärd grotta är Övre Jåkkevarelabyrinten. Den ligger i sluket av den södra av bäckarna som går österut på berget Jokkevuolli (tidigare Jåkkevare), ca 700 meter väster om kanjonen vid Vadvejåkka. Ordet labyrint är verkligen beskrivande för denna grotta. Inga rep behövs.

Det är i torrfåran öster om Övre JL som det där lockande hålet ligger (kallat Jåkkevarehålet).
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...