Lagom tålig drybag

Har läst att de lätta silnylon torrpåsarna inte är särkilt tåliga för nötning och lätt börjar läcka där sådan förekommit. Jag vill ha en påse faststurrad på pakethållarn med lite lätta grejer som sovpåse med tillbehör och lite kläder. Så den bör ju vara UV-beständig också.

Vill helst inte ha en klump i galon heller. Sea to Summits lösning verkar vara PU-beläggning. Alla deras "heavy duty"-påsar har det.
https://seatosummit.com/product-category/dry-storage/heavy-duty-dry-bags/

Men är PU verkligen tåligare? Det ska ju kunna krackelera i hårda veck (typ tarp som viks likadant varje gång), så då borde väl nötning inte vara så bra heller.

Vad ska man titta efter för typ av material för sånt här bruk?
 
Jo, väska är väl OK, men jag försöker hålla nere vikten på extragrejerna. Har rätt tunga väskor (panniers) och det är inte läge att byta dem så det som tillkommer nu får vara hyfsat lätt. En väska blir ju garanterat tyngre.

Tack för infon om Big River. Det var den av Sea to Summits som jag fastnade för. Modellen som är snäppet bättre är väldigt tung och dyr också. Du har inte haft problem med läckage, det utgår jag från. 10,000 mm vattenpelare låter ju inte bomb proof, men det kanske räcker?
 
Nä den har hållit tätt både på cykeln och på kajaken där den utsätts för än mer vatten. Om den nu har 10000mm så är ju det bättre än vad många regnkläder och tältdukar har!
 
Jo, väska är väl OK, men jag försöker hålla nere vikten på extragrejerna. Har rätt tunga väskor (panniers) och det är inte läge att byta dem så det som tillkommer nu får vara hyfsat lätt. En väska blir ju garanterat tyngre.

Tack för infon om Big River. Det var den av Sea to Summits som jag fastnade för. Modellen som är snäppet bättre är väldigt tung och dyr också. Du har inte haft problem med läckage, det utgår jag från. 10,000 mm vattenpelare låter ju inte bomb proof, men det kanske räcker?

Har använt en big river som "extrautrymme" ovanpå ryggsäcken under längre turer. Oftast har jag förvarat tältet i den. Har aldrig sett en tillstymmelse till läkage.

LhLvf6d
 

Bilagor

  • 20180803_110458.jpg
    20180803_110458.jpg
    73.9 KB · Visningar: 463
Toppen! Då får det nog bli en sån. Orkar inte kolla runt på alla märken och jämföra priser och material för varenda småsak och jag har en bra känsla när det gäller StS.

Får jag fråga hur stor påsen på ryggan är, shiloh? Jag tänkte mig 20 l, men det är så himla svårt att uppskatta volym. Din ser rätt lagom ut.
 
Det är det trista med hundar, att de blir gamla så fort. Är själv på väg att skaffa ny hund after att ha saknat en kompis i många år.

Låter bra med säcken. Då är det bara att googla upp nåt extrapris. Tack för hjälpen!
 
har 2 st 20 l Big river på cykeln. en på pakethållaren och en på styret.
 

Bilagor

  • 20171218_174622_HDR.jpg
    20171218_174622_HDR.jpg
    28.8 KB · Visningar: 413
Ser bra ut. Blir nog nöjd med den storleken. Har redan beställt en från Happy Outdoor. Inte handlat där förut, så får väl se hur det går. Jag tog också en gul.
icon7.gif
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...