Överdrivet "drop"

Jag köpte ett par dubbade skor nyligen - mest för att jag verkligen gillar BOA-snörningen. Jag tänkte inte på att "droppet" var extremt stort - fem cm.
Jag har nu fått ont i "tålederna" på höger fot och misstänker att det kan bero på att foten blir ordentligt böjd uppåt under hela vandringen. Finns det någon som upplevt något liknande?
Tillverkaren tycker jag skall köpa ett par andra skor men jag tycker att alla ser likadana ut. Vad skulle fördelen med ett så stort "drop" vara anser ni?
https://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=28668&stc=1&d=1545671707
 

Bilagor

  • Sko.jpg
    Sko.jpg
    21.5 KB · Visningar: 911
5 cm drop? Det låter verkligen extremt högklackat!
Hur är detta uppmätt, är det verkligen 50 mm i skillnad "hälhöjd minus framfotshöjd"?
Skon ser ju inte riktigt så "brant" ut på foto från utsidan av skon, vad är det för märke och modell?

Edit: sökte på nätet, Icebug Walkabout Bugrip GTX?
Fråga: var läser du att den har 50 mm drop, hittar det inte på Icebugs hemsida/produktbeskrivning?

Edit igen: Har inget bra svar på varför den är oskön på din fot, hoppas nån annan kan hjälpa dig. Är det för att sulan är för mjuk, för böjlig?
 
Senast ändrad:
Med "drop" på en sko menar man ju vanligen skillnad i höjd mellan häl och framfot som MonicaKa skriver. En framsula formad på detta sätt kallas val rullsula eller rocker. Är sulan helt styv och oböjlig måste den väl vara formad på detta vis för att vara möjlig att gå med?
 
Aha

Tack för din info.
Ja då förstår jag att Monica undrade vad jag menade!
Min fråga kvarstår dock även med en annan formulering.

Finns det någon som upplevt något liknande med en sko med överdriven "rullning"? (Foten är ju inte precis växt med en mycket uppåtböjd framdel, mina tår tar i marken om jag är barfota.)

En synpunkt på det rent estetiska har jag också, dom ser ut som båtar i stället för skor. Det kan jag överse med eftersom det inte är någon ute i skogen som kollar in vad jag har på fötterna.

Något som jag däremot kan rekommendera är BOA-snörningen. Jag har haft 5-6 par med sådana skor och det har aldrig krånglat. Det är dessutom lätt att dra åt skon under färd.
 
Det verkar som tillverkaren vill att skon ska rulla fram utan någon som helst hänsyn till hur en fot är utformad och fungerar. Att tårna är vikta uppåt innebär antagligen att balansen blir sämre då just tårna och deras kontakt med underlaget är en viktig del i balansen. Det promotar dessutom antagligen att man ska gå i dom med rejäl hälisättning. Jag får också ont i stortåleden av såna konstruktioner.
 
Tack för ditt svar Smogz. Det är just precis stortåleden som krånglar för mig. Synd att jag hunnit använda dom så mycket att man inte kan lämna igen dom. Får väl kalla det "lärpengar".
 
Nej, dessvärre så finns inga sådana intentioner med skon om man läser tillverkarens uppgifter. Hade det funnits så hade jag aldrig köpt dom - jag har haft bekanta som har köpt MBT-skor och då blev det inte några långa promenader. En rätt så intressant idé är i vart fall MBT-skon.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...