Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte

Är det någon som har vandrat leden norrut från Orusjohka? Alltså strax öster om Nikkaluokta. Är den trevlig, vacker, svår eller lätt? När man når dalen där Aliseatnu rinner, vilken väg är vackrast vidare norrut? Tacksam om någon har några erfarenheter att dela med sig av från denna rutt.
 
Är det någon som har vandrat leden norrut från Orusjohka? Alltså strax öster om Nikkaluokta. Är den trevlig, vacker, svår eller lätt? När man når dalen där Aliseatnu rinner, vilken väg är vackrast vidare norrut? Tacksam om någon har några erfarenheter att dela med sig av från denna rutt.

Årosjokk-Leavasjohka är lättvandrad. Kanske aningens enahanda men ändock trevlig. Folktom. Skulle kunna tänka mig gå där igen. Några vad som inte ska ställa till problem.

Jag tror jag har läst att Alip Vealevarri ska vara ett fint utkiksberg.

Vierrojohka norrut: Inga problem till T-korsningen norr om Aliseatnu. Öster därifrån är väldigt jobbig med mycket djungelvide fram till cirka rakt framför Rautasjaure om jag minns rätt. Resten fram till Kaisepakte är lugn vandring. Väldigt fin utsikt över Rautasjaure. Stort stenras från Viddja syns tom på google maps.

Jag har gått västerut, upp mellan Honga/Siellacohkka och vidare till Ballinvagge och Abisko. En trevlig väg. Västerut hela vägen till Kungsleden har jag ej gått.

Jag skulle nog bita ihop och ta djungelvidet men sedan ta vägen genom Nissonvagge för att få se lite mer av den dalen. Kanske lägga in en topptur.

Annars skulle jag rekommendera upp mellan Honga/Siellacohkka och även göra en topptur till Honga om vädret tillåter. Stigningen från dalen upp till platån söder om Honga tror jag görs enklast väster om Alep Honganjira. Själv har jag gått rakt upp mot Honga, strax väster om Lulep Honganjira och det har också gått.

Lycka till
Peter
 
Tack Peter för den utförliga beskrivningen! Jag funderar på att gå den sträckan i sommar men det är alltid skönt att höra från någon att det inte är tokbesvärligt.
 
Wow! Tack för info!

Årosjokk-Leavasjohka är lättvandrad. Kanske aningens enahanda men ändock trevlig. Folktom. Skulle kunna tänka mig gå där igen. Några vad som inte ska ställa till problem.

Jag tror jag har läst att Alip Vealevarri ska vara ett fint utkiksberg.

Vierrojohka norrut: Inga problem till T-korsningen norr om Aliseatnu. Öster därifrån är väldigt jobbig med mycket djungelvide fram till cirka rakt framför Rautasjaure om jag minns rätt. Resten fram till Kaisepakte är lugn vandring. Väldigt fin utsikt över Rautasjaure. Stort stenras från Viddja syns tom på google maps.

Jag har gått västerut, upp mellan Honga/Siellacohkka och vidare till Ballinvagge och Abisko. En trevlig väg. Västerut hela vägen till Kungsleden har jag ej gått.

Jag skulle nog bita ihop och ta djungelvidet men sedan ta vägen genom Nissonvagge för att få se lite mer av den dalen. Kanske lägga in en topptur.

Annars skulle jag rekommendera upp mellan Honga/Siellacohkka och även göra en topptur till Honga om vädret tillåter. Stigningen från dalen upp till platån söder om Honga tror jag görs enklast väster om Alep Honganjira. Själv har jag gått rakt upp mot Honga, strax väster om Lulep Honganjira och det har också gått.

Lycka till
Peter
 
En alternativ rutt är att gå in i Leavasvaggi och sedan följa leden norrut från Mårma. Övre Leavasvaggi är ett av mina favoritområden, riktigt fint och folktomt.
 
En alternativ rutt är att gå in i Leavasvaggi och sedan följa leden norrut från Mårma. Övre Leavasvaggi är ett av mina favoritområden, riktigt fint och folktomt.

Finns det tältmöjligheter i övre Leavasvaggi? Är det mycket stenskravel i den övre delen och vidare upp över Mårmapasset? Ser inbjudande ut på kartan men vis av erfarenhet hyser jag en viss misstänksamhet mot högt belägna dalar och pass när det gäller underlaget. Det är så tidsödande att ta sig fram i blockterräng, särskilt vid våt väderlek. Men tack för tipset!
 
Finns det tältmöjligheter i övre Leavasvaggi? Är det mycket stenskravel i den övre delen och vidare upp över Mårmapasset? Ser inbjudande ut på kartan men vis av erfarenhet hyser jag en viss misstänksamhet mot högt belägna dalar och pass när det gäller underlaget. Det är så tidsödande att ta sig fram i blockterräng, särskilt vid våt väderlek. Men tack för tipset!

Ingen blockterräng. Även uppe på Leavasbahta vill jag minnas fina gräsängar. Stigningen upp till den omarkerade leden är inget problem. Även längs omarkerade leden norrut kan man finna fåtal tältplatser. Vid Vindskyddet finns det plats för några tält.

Har bara gått norrsidan av Mårmapasset. Tror stenskravlet är främst söderom. Vill minnas att jag läst att nergången på sydsidan kan göras lite öster om leden för att på så vis slippa en hel del stenskravel. Andra vet säkert mer om detta.

För övrigt är det en pärla att gå här. 1944-toppen i Mårmamassivet är lätt att ta sig upp på. Även att gå upp vid vindskyddet öster om leden på höjden och få en fantastisk utsikt över Mårmamassivet är en fin lite tur.

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Emma_E Hur är leden(?) mellan Tarfala och Sälka? Fjällvandring 8
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
Hamben Leden Hukejauri - Cunojávri Fjällvandring 5
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
Loni Trepass-/jojo- leden Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
perhaka Gena från leden Storerikvollen-Blåhammaren till Ulvåtjärn? Fjällvandring 3
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
claesf Jo-jo leden Fjällvandring 14
avslutad150402 Kebnekaise - Västra leden 19/8 Fjällvandring 3
Mattias Björk Snö/isläge Trepass-leden Fjällvandring 8
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
Nallo94 kebnekaise västra leden Fjällvandring 7
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
Sven V Fåglar utmed östra leden? Fjällvandring 1
Bulingen Den mest krävande vandrings-leden/sträckan? Fjällvandring 4
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
daniel80 Östra leden på Keb med trasiga armar Fjällvandring 15
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
Per Edvardsson jo-jo leden Fjällvandring 11
Per Edvardsson Trepass leden Fjällvandring 19
vitkanin Tips leden Storulvån-Blåhammaren-Storerikvollen-Sylar Fjällvandring 2
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
jontte00 Nordkalloten leden? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...