Sen vintertur

Hej!
Jag är väldans sugen på vintertur, men tyvärr är livet så i år att jag inte har någon möjlighet att öka innan 20 april och antagligen inte förrän första maj ungefär. Är det någon som har en uppfattning om hur det ser ut med skidtur så sent? Vi tänker oss en kortare tur, kanske fem dagar.

Hur långt norrut måste vi i så fall? Är Jämtland uteslutet? Finns det risk att fastna någonstans på vägen ut för att snön tar slut och bli tvungen att gå en lång sträcka i gegga? Jag tänker särskilt om man avslutar mot låglänta trakter som i Nikkaluokta eller Vålådalen. Var finns risk för de omtalade slasklavinerna? Något annat särskilt att tänka på?

Finns det nånstans där stugor är öppna vid den tiden på året? Jag tänker mig att man blir väldigt blöt efter några dagar vid denna tid på året.

Jag är tacksam för tips och erfarenheter!
 
Vi har åkt sent i april flera gånger, och det kan verkligen vara väldigt olika. Full vinter eller på väg att bli vår.
Är det vår kan det bli väldigt jobbigt. Ja, man riskerar att behöva gå i gegga och bära skidorna. Även om det är mycket snö kan den bli mjuk i värmen så att det blir djupränt, då kommer man inte många meter i timmen. Och om isarna har börjat gå upp kan man behöva välja en annan väg – det kan bli omvägar på tio minuter eller flera dagar beroende på var man är.
Det är inte heller alltid bättre ju längre norrut man är. 2018 åkte vi Abisko-Vakkotavarre och där var det väldigt lite snö norr om Tjäktja, medan det var gott om snö söder om Tjäktja.
Det bästa vid en så sen tur är om ni kan vara flexibla, kolla snöläget när det närmar sig och åka där förhållandena ser bäst ut just då.
Om förhållandena är bra är det en alldeles fantastisk tid att vara i fjällen.
 
Med fem dagar är Kebnekaisefjällen mellan t ex Nikkaluokta och Katerat lite kort om tid. Men att gå till Hunddalen och vidare till några flera norska stugor bör gå fint.

Joutunheimen funkar också.

Thure
 
Jämtland kan funka.

Hejsan,

Har varit uppe på toppturs-helg över 1:a Maj i Jämtland ett otal gånger och uppe i Storulvån har det alltid varit gott om snö kvar. Så ser man till att hålla sig på kalfjället och gärna nära Norska gränsen brukar det vara lugnt.

Även om de flesta stugorna/fjällstationerna är stängda för säsongen finns det alltid ett öppet rum, så det går att komma in och torka sig om det behövs.

Bäst är ju alltid om man kan bestämma sig så sen som möjligt. Men vill man planera så långt i förväg som möjligt är västra Jotunheimen, som Thure tipsar om, svårslaget i snösäkerhet. Vägen över Sognefjellet brukar öppna runt 1:a då det är först då som det är lönt att skotta bort all snö :)

/ Stefan
 
Låglänta delar och dalar i fjällvärlden kan vara lurigt så sent på säsongen. Var själv på tur i månadsskiftet April/Maj för många år sedan kring norra Kungsleden. Uppe på fjället runt ex Alesjaure mm var det fin snö och bra före, men direkt när vi kom ner mot Abisko nationalpark blev det rutten snö, fläckvis barmark och jockarna hade börjat gå upp. Vi hade passerat samma sträcka i Abisko bara någon vecka tidigare och då var det full vinter, så kommer våren kan förutsättningarna snabbt skifta.
 
Tack för tips!

En fördel vi har är att vi är flexibla med plats och tid. Ser det ut att bli vinter kan vi åka, annars stanna hemma och gå till jobbet. Bil finns vid behov, fast helst åker vi nog tåg.

Fem dagar är ju ingen absolut gräns heller. Jag tar till mig av förslagen, kanske vore Abisko, Abiskojaure, Unna allakas, Oallavaggi, Katterat en rätt så snösäker grundplan. Eller längre in i Norge, men det har jag inte koll på.
 
Hardangervidda!

Om man vill åka tåg är ett 99.99% säkert tipps att ta tåget från Oslo mot Bergen och kliva av uppe på Finse eller Myrdal och göra en tur i norra delen av Hardangervidda. Snödjupet börjar närma sig 4 meter uppe i högre terräng i det området nu....

Dessutom går det att följa utvecklingen via webcam, här från Finse järnvägsstation: https://www.webcamsinnorway.com/webcams.php?viewcam=21

/ Stefan
 
Hardangervidda

Trevligt förslag! Hardangervidda fungerar säkert så länge det inte är så varmt att det bara blir kladd av allt. Men det går ju att kolla i förväg. Jag antar att det går att hyra skidor i Finse med så slipper vi ta med på tåget. Eventuellt ska vi till Värmland dagarna innan och det är ju åt rätt håll.

Är det någon som har bra turtips där så tar jag gärna emot!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jeppe78 Grövelsjön sen påsk Turskidåkning 8
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
Grahniskogen Vintertur Lunndörrsfjällen Turskidåkning 16
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintertur i jakt på kyla och ensamhet Turskidåkning 1
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
Per_Hansson Novis på vintertur Turskidåkning 11
Erer Vintertur från Sulitelma Turskidåkning 2
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Tone Vintertur i Värmland Turskidåkning 5
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
gaazmaa lägerteknik för vintertur Turskidåkning 65
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
Newlin Hänga med på lugn vintertur ? Turskidåkning 2
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
snurr Planleringskarta vintertur - Sydnorge Turskidåkning 0
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
zeilon vintertur, utrustning... Turskidåkning 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...