Finnar "räddade" i Abiskofjällen

Varför har man sådan tilltro till mobiltelefonen?

Är man novis förstår jag men det skulle tydligen varit någon med erfarenhet med. Jag skulle inte tro den erfarenheten omfattade kunskapen om mobiltelefonins begränsningar.
 
Det var tydligen de anhöriga hemma som blev oroliga när skidåkarna inte hörde av sig och kontaktade fjällräddningen.
 

avslutad210712

Gäst
"Är det något ställe efter Kungsleden där man inte har mobiltäckning"

Problemet många gånger är inte vandrarna utan de anhöriga. Så det spelar ingen roll hur medvetna vandrarna är när de som sitter hemma inte fattar bättre.

Vandrare eller skidåkare
 
Antar att fjällräddningen visste om omständigheterna när de ryckte ut. Så länge som de anhöriga inte ljugit om dessa är det ju faktiskt fjällräddningens sak att besluta huruvida de ska lägga resurser på en tripp eller ej. Visst blir det onödiga trippar ibland men vad göra.
 
Nu vet vi ju inte alla detaljer men om man lovar anhöriga att höra av sig och inte gör det så är det ju klart de agerar.

Att lova att höra av sig medelst mobiltelefon tyder på naiv dumhet.

Om man däremot säger att kanske, om det är möjligt, så hör vi av oss så tyder det också på dumhet om man inte tydligt instruerar att de anhöriga inte ska agera om man inte hör av sig.

Min teori är att kunnandet, erfarenheten och det praktiska tänkandet kanske inte var så stor. Täckning i kombination med batteriprestanda i rejäl kyla är parametrar att ta hänsyn till.
 
Det kan ju varit så att det var erfarna vandrare, men inte erfarna mobilanvändare.

T.ex. några 60-plussare som vandrat mycket för 30-40 år sen, men som kanske inte riktigt förstår det här sambandet mellan mobiltäckning och närheten till basstation.
 
Det kan ju varit så att det var erfarna vandrare, men inte erfarna mobilanvändare.

T.ex. några 60-plussare som vandrat mycket för 30-40 år sen, men som kanske inte riktigt förstår det här sambandet mellan mobiltäckning och närheten till basstation.

Som representant för gruppen ”60-plussare” vill jag framföra att den absoluta majoriteten av oss varken kan komma undan med att hävda senilitet eller okunskap om basstationernas betydelse för mobiltelefonin, åldern till trots. Så här beror det på dumhet eller att anhöriga inte förstått förutsättningarna. Lika korkat som kajakpaddlaren i St Anna i somras som lovade att höra av sig varje dag och sen blev det stort pådrag med SSRS och SjöV hkp när hans batteri tog slut, något som är rätt förutsägbart. Nonchalans och slöhet som innebär att samhällets resurser används fel
 
Springer alla runt med kortvågsradio och högantenn eller? Alternativet till mobilen är ju att inte höra av sig alls. Jag hade nog inte heller räknat med att vara utan täckning på tre dagar.

Basstationer är väl inte utmärkta på kartorna va? Jag kan förstå varför men det hade ju varit lite användbart ibland.
 
Om man har oroliga familjemedlemmar kan man ju hyra en SPOT för någon hundralapp så slipper man dessa pinsamheter.
 
Det jag tycker verkar märkligast i den här historien är att svenska polisen konstaterar att de tydligen hade dålig mobiltäckning. Det borde väl polisen rimligen veta om utan att behöva åka ut och fråga folk. Borde inte återkopplingen till någon som ringer polisen och säger att de anhöriga inte har ringt på tre dagar först vara något i stil med ”vet du om att det saknas mobiltäckning i området?”.

På norra Kungsleden finns det telefon i stugorna, den går via satellit och gästerna kan ringa för 20 kronor/minut. Så egentligen är inte dålig mobiltäckning skäl att inte höra av sig hem.
 
Som representant för gruppen ”60-plussare” vill jag framföra att den absoluta majoriteten av oss varken kan komma undan med att hävda senilitet eller okunskap om basstationernas betydelse för mobiltelefonin, åldern till trots.

Jag har bekanta som är 60-plussare och inte riktigt förstår det där med hur radiotrafik fungerar, så nog förekommer det. Det var ju just därför jag skrev inlägget, det kändes lite som "Det där låter som ett misstag som xxxxx kunde ha gjort".
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...