Vilken pulka ska jag välja?

Är på jakt efter en pulka för kommande vinter. Planerar en långtur i vinter och målet är att skida Vita Bandet inom ett par år. Håller utkik efter begagnade men det är ganska skralt hittills. Kikar på att köpa nytt, de flesta känns väldigt dyra så vill gärna hålla nere priset samtidigt som jag såklart vill ha nåt hållbart som klarar rejäla och många turer. Testar om det finns någon expertis här!

Fjellpulken har två olika serier, X-country och Xplorer. Funderar på om det kan gå lika bra med den billigare X-country? Är stor prisskillnad men förstår egentligen inte vad den stora skillnaden är mer än att Xplorer har aluminiumförstärkt ram?
https://www.fjellpulken.no/products/fjellpulken-xcountry-130-oransje

Allra billigast är denna finska pulka, finns för bara 4700 kr på Scandinavian Outdoor och då ingår skaklar+sele till skillnad från Fjellpulken. Tycker själva pulkan verkar bra, men om en kollar i videon verkar fästanordningen till selen lite fjuttig tycker jag, bara fästa med ett snöre? Möjligen också skeptisk till skaklarna. Samtidigt verkar det i övrigt vara en seriös pulka så jag kanske bara nojjar?
https://www.savottastore.fi/savotta-paljakka--ahkio

Har också kollat på Acapulka och Segerbadens träpulka, känns dock inte som ett alternativ just nu.

Tack på förhand för tips!
 
Prova med en annons här på Utsidan under Köpes! Det finns säkert en hel del som ligger i källare och förråd.
 
Kan man fästa skaklar på Parispulkan?

Annars kan jag rekommendera en begagnad Segebadenpulka som du köper ett par plastmedar från Segebaden och monterar på.
 
Bra pulka....sådär skaklar....

Hejsan

Vi köpte just en Fjellpulken Xcountry (144 cm lång) till livskamraten för ett par år sedan och har i princip bara gott att säga om den. Stabil, går helt ok på skrå och trevlig att manövrera. Enda smolken i glädjebägaren är att deras skaklar är ganska klena. Så de byttes ut mot ett par gamla hederliga bambuskaklar som är helt överlägsna dagens glasfibervarianter.

Vad det gäller parispulkan storslagenhet så vill jag utan att själv provat den nog hävda att det mest har med priset att göra, som onekligen är oslagbart. När man sett på film hur den uppträder i "krångliga" situationer, typ på skrå i björkskog och liknande hade i alla fall jag tröttnat rejält på den......men å andra sidan verkar allt fler ta efter den där "skida över packisen" lösningen och dra pulkan med rep....

/ Stefan
 
Hejsan

Vad det gäller parispulkan storslagenhet så vill jag utan att själv provat den nog hävda att det mest har med priset att göra, som onekligen är oslagbart. När man sett på film hur den uppträder i "krångliga" situationer, typ på skrå i björkskog och liknande hade i alla fall jag tröttnat rejält på den......men å andra sidan verkar allt fler ta efter den där "skida över packisen" lösningen och dra pulkan med rep....

/ Stefan

Man bör sätta medar på parispulkan om den inte ska halka sidledes vid åkning på skrå. En fördel med parispulkan är att den bara väger dryga två kilo, dock utan någon form av kapell.
 
Någon norpa sista parispulkan före mig sååå... någon som är sugen på sälja eller vet vart det går att köpa billigt?
 
Vad det gäller parispulkan storslagenhet så vill jag utan att själv provat den nog hävda att det mest har med priset att göra, som onekligen är oslagbart. När man sett på film hur den uppträder i "krångliga" situationer, typ på skrå i björkskog och liknande hade i alla fall jag tröttnat rejält på den......men å andra sidan verkar allt fler ta efter den där "skida över packisen" lösningen och dra pulkan med rep....

Som ägare till en Parispulka kan jag bara säga att jag delar dina åsikter. Hade jag vetat att det skulle bli så många vinterturer för min del hade jag nog investerat i en bättre från början. Men den var billig att börja med. Och att folk drar pulka med rep är en gåta, på det sättet har man ingen kontroll alls.
/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johan5588 Vilken bindningstyp är detta? Turskidåkning 9
wedlund Vilken sida av Sjpietjavjåhkå? Turskidåkning 3
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
vikke.royale Barnpulka - vilken är bäst? Turskidåkning 3
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
Naturelover vilken stav tycker ni? Turskidåkning 6
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Jürgen Vilken vår! Turskidåkning 2
G.Stam Vilken klubb för Vasalopp Turskidåkning 0
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
gundj Vilken Salomonbindning? Turskidåkning 3
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
skojten.net Vilken spade? Turskidåkning 4
udden Vilken andningsmask Turskidåkning 2
Franz321 vilken omrade är bäst för skidtur? Turskidåkning 11
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
Luffarn Vilken kabelbindning? Turskidåkning 10
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...