Videokamera för fjällen.

Funderar på att börja ha med videokamera och börja dokumentera lite av turerna jag gör. Börjat titta på videokameror och blir alldeles snurrig av utbudet. Så jag tänkte att kanske någon här har någon erfarenhet av riktiga videokameror. Är ute efter en som tål kyla och således är batteriet viktigt. Övrigt är att den är lätt och smidig, men det är väl de flesta. Men en prislapp som inte är högre än 5000 hade jag tänkt mig, ju billigare desto bättre....
Några tips??
Hasse
 
En billig dslr tycker jag ger mest för pengarna och du kan använda den för vanligt foto också. Bättre bildkvalitet, mer flexibel, bra batteritid. Nya Canon EOS 100D t ex. Den ligger väl just nu något över din budget, men kommer nog trilla ner rätt snart.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=100d1855dc

Vill du ha en smidig action cam så är ju en GoPro inte så dum heller. Batteritiden är dock inget vidare, men den ger förbluffande bra kvalitet och väger väldigt lite. Har man ett litet usb-batteri kan man ladda den "i fält". Här två små klipp jag filmat med GoPro Hero 3 black edition:

http://vimeo.com/61714420
http://vimeo.com/61268113

och i detta är introt och timelapsen gjort med en dslr (5D MkII) och resten med GoPron:

http://vimeo.com/61089423
 
Jag bytte från en SD kamera (Canon FS200) till att börja filma i full HD med min nya (Panasonic HC-V700) vilket gav bättre bildkvalité men det kräver betydligt mer kapacitet på minneskortet då filerna blir stora. Det samma gäller efterarbetet, jag kan inte redigera i programmet Adobe Premiere Elements för min dator räcker inte till, det bara hackar sig fram.
Bra bild i all ära men det är lika viktigt med ett bra ljud, på båda mina kameror så finns det extern ljud ingång och det hade jag som krav... Alldeles för ofta så är ljudet för dåligt i amatörfilmer, det räcker med att det blåser lite ute så är det kört, så ska du satsa på en kamera så se till att den har en mikrofoningång. Även om du inte köper en mikrofon direkt så kommer du vilja ha en ganska så snart och det är billigare att köpa en mik än att byta kamera som saknar extern ljudingång.
 
Köpte mig nyligen en Pentax K-30. Den är vädertätad och ska tåla både regn, snö och sand i ganska stora mängder. Utöver det är den också köldtålig ner till -10 grader. Jag hade med den på en skidtur genom Sarek för två veckor sedan. Den fungerade alldeles utmärkt både i stark kyla (-22 grader) och snöstorm. Jag är riktigt nöjd med både bild- och filmkvalitet.

Nackdelen är dock att den inte har någon extern ljudingång så det går inte att koppla in mikrofon. Ljudupptagningen är ändock okej, men det blir väl långt ifrån lika bra som om man använder en riktig mikrofon.

Slänger eventuellt upp en editerad film här när jag har hunnit klippa i materialet.

Såg dock att den ligger ca 1000-lappen över din budget, men det kan det vara värt.
 
Jag bytte från en SD kamera (Canon FS200) till att börja filma i full HD med min nya (Panasonic HC-V700) vilket gav bättre bildkvalité men det kräver betydligt mer kapacitet på minneskortet då filerna blir stora. Det samma gäller efterarbetet, jag kan inte redigera i programmet Adobe Premiere Elements för min dator räcker inte till, det bara hackar sig fram.
Bra bild i all ära men det är lika viktigt med ett bra ljud, på båda mina kameror så finns det extern ljud ingång och det hade jag som krav... Alldeles för ofta så är ljudet för dåligt i amatörfilmer, det räcker med att det blåser lite ute så är det kört, så ska du satsa på en kamera så se till att den har en mikrofoningång. Även om du inte köper en mikrofon direkt så kommer du vilja ha en ganska så snart och det är billigare att köpa en mik än att byta kamera som saknar extern ljudingång.

Är inne på denna. En Canon Legria HF M52 Vad tror du om den......

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HFM52
 
Inget kameratips, men batteritips :)

Förvara batterierna innanför jackan så lever de lite längre.

När du vet vilken kamera du vill/ska ha så kan du kolla upp hur den sortens batteri sköter sig i kylan, finns mängder med tabeller på internetet om du googlar på "canon 2400mAh battery cold performance chart" eller liknande, köp därefter så många batterier som du tro dig behöva eller investera i solceller ;)
 

Canon har bra grejer men tänk på att objektivet inte är någon vidvinkel direkt, filmar man sig själv medans man håller kameran på en armlängd så blir utsnittet lite snävt. På min FS200 så är det 41,7 mm och på HF M52 så är det 43,6 mm. Jämför jag med bildutsnittet på Panasonicen som har 28mm så är det en väldans skillnad och till panasonicen så har jag dessutom en vidvinkelkonverter.
Och där kommer man lite osökt in på ljudet också, ju närmre kameran och mikrofonen du kommer desto bättre ljud...
 
Tycker att skillnaden i videokvalitet inte är speciellt stor mellan videokameror och stillbildskameror i den prisklass som du nämner.Hade förut en vidokamera som filmades med och en för stillbild. Var sällan jag orkade ha med mig båda ut. Och använder numera bara en stillbildskamera som går att filma med när jag är ute på tur.

En DSLR ger i många fall väldigt bra resultat och skaffar du en Canon eller en Lumix kan du uppgradera firmwaren för att bättre bitrate och inställningar för att kontrollera exponering, ljud mm.
Bra manuella inställningar men även manuell fokusering. Jämfört med riktig video-optik är linserna till en DSLR svårjobbad om man måste följa ett rörligt motiv. Flera av Canons kameror har en extern ljudingång för en liten shotgun mic eller liknande.

Eftersom jag inte vill släpa med mig speciellt mycket och endast filmar för mitt egna nöjes skull börjar jag i många fall där vikten spelar in allt oftare låta min Canon DSLR vara hemma till fördel för min kompaktkamera.

Kunde inte se i scecen till kameran du länkar till om det fanns filtergänga. Om du kommer att vistas mycket i fjällen kommer det vara trevligt att ha möjlighet att skruva på ett filter för bättre exponering.
 
Hej Hasse Arctic Fox! en lätt & smidig videokamera?

Funderar på att börja ha med videokamera och börja dokumentera lite av turerna jag gör. Börjat titta på videokameror och blir alldeles snurrig av utbudet. Så jag tänkte att kanske någon här har någon erfarenhet av riktiga videokameror. Är ute efter en som tål kyla och således är batteriet viktigt. Övrigt är att den är lätt och smidig, men det är väl de flesta. Men en prislapp som inte är högre än 5000 hade jag tänkt mig, ju billigare desto bättre....
Några tips??
Hasse

Hej Hasse!

Jag har tänkt exakt i samma banor som du! Googlade runt litegranna och fastnade för denna rätt så kompetenta och smidigt lätta video kamera från Sony.

Kanske någon här har erfarenhet av denna modell?

Den heter:

Sony HDR-AS15 Actionkamera

Objektivet är ett Carl Zeiss® Tessar®-objektiv motsvaras på en 35mm • 15,3mm (170 grader nästan fish-eye) - (kostar just nu bara 1989kr EL-GIGANTEN)

Den andra som verkar mera allround som verjar ha fått finfina recensioner (fem ***** av fem möjliga!) är:

Canon Legria HF R48

Zoomen är 32x och brännvidden motsvaras på en 35mm (fullformat) • 38.5mm - 1232mm
Väger ca 235gr

Har bla.
Optisk intelligent bildstabilisering - Den smarta optiska bildstabilisatorn identifierar motivet automatiskt och väljer de optimala inställningarna för att motverka skakningar och förhindra oskärpa. Du kan koncentrera dig på att spela in film, så ser videokameran till att dessa blir skarpa och detaljrika.

LCD-pekskärmen är på 3,0" med ca 230 000 bildpunkter • Du kan styra med fingrarna - Peka och tryck med fingrarna direkt på 3" pekskärmen och kom åt funktioner och inställningar på ett enkelt sätt.

Dubbla inspelningsformat - Filma med två videoformat samtidigt, AVCHD är lämplig för HD-TV medan MP4 passar bäst till mobila enheter som smartphone eller surfplatta.

Lagring
Filerna lagras på det 32GB inbygga minnet eller på externt SD/SDHC/SDXC-kort.
Relay recording är möjligt. Internminnet ger utrymme för ca 12 tim 15 min film i AVCHD-läge och 17 tim 20 min i MP4-läge

Hoppas du finner den rätta för dina specifika behov! Kvalitet lönar sig ofta i längden och visst klarar en systemkamera att filma med - men en äkta video-kamera har sina fördelar i ett litet smäckert "paket"!

Önskar dig många fina video-minnen från vår vackra och unika fjällvärld att delas med nära och kära!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...