Förslag på första-vinter-tur Sarek?

Hej på er!

Den härliga planeringen av vinterns turer har så smått börjat (sitter i Sthlm och väntar på att det ska bli kallt så man kan åka skridskor ...). Efter många sommarturer i Sarek och vinterskidturer i lite mer lättillgängliga ledande områden som Jämtland, Vindelfjällen, etc smyger sig lustena att göra en vinter/vårvintertur i Sarek på allt mer.

1. Ni som varit däruppe på skidor, vad skulle ni rekommendera som första-vintertur/vårvintertur? Jag har lurat på att ha Aktse som bas och gå upp i Rapadalen så långt som det känns bra, alt att ta sig ner från Akha och Kisuris och ta sig ner i Routesvagge och vända.

2. När är bra tid på säsongen?

3. Hur skulle ni öva med pulka? Köpa en begagnad och gå på provtur?

Men som sagt, alla tips mottages varmt! Har stor respekt för detta äventyr, men kan inte låta bli.

Charlotte
 
Akka-Salto

Hej!
1. Jag har ett flertal gånger åkt buss/bil till Ritsem, sedan över isen till STF Akka, därifrån genat till Niakfjället (alltså inte åkt via Kisuris), sedan Ruohtesvagge till Mikkastugan, vidare förbi Pielastugan och så den lite ändlösa etappen till Saltoluokta. Fördelen med det är att du har allmän transport (buss) både till Ritsem och från Saltoluokta om du utgår från Gällivare. Fördelen med denna tur är också att du inte behöver vända och åka samma väg tillbaks.

2. Jag och min kompis brukar åka veckan före eller veckan efter påsk, beroende på hur påsken ligger men det där är nog ganska individuellt och vi har kunnat slira lite på planeringen eftersom jag då bodde i Gällivare. Något år åkte vi i mitten av mars och det var rejält kalla nätter.

3. Jag drar pulka sedan många år tillbaka men vet inte riktigt vad du tänker öva på? Man får bra balans då man har pulka om man vågar släppa stavarna och håller i sig i pulkaskaklarna. Dock krävs viss erfarenhet innan man lär sig hur pulkan agerar då man åker nedför i väldigt "guppig" terräng. Pulkan skjuter på dig just då dina skidor just börjat bromsa upp. Det är väl detta som jag skulle rekommendera att man tränar på så man vet hur ens pulka agerar. Annars är det bara att dra och naturligtvis skulle jag rekommendera stighudar.
Hälsningar
Tuula
 
Smaken är ju olika men jag har slutat förlita mig på pulka när jag åker/går ospårat, då jag tycker att de allt för ofta ställer till det om snöläget försämras, skall du starta och sluta på samma ställe så kan du ju ha med pulka och köra på den om snöläget ser bra ut annars packa om och lämna den.
Finns inte mycket tyngre än dra en pulka genom några decimeter lössnö, då bär jag hellre mer på ryggen även om man i vissa lägen går miste om de underbara semesterglid som man kan få till med pulka i bra väder och snöfröhållanden, men som sagt, jag har då slutat hoppas. ;)
En annan sak, håller du dig till breda sora dalar sent på säsongen som du ser ut att göra så är oftast inte laviner något att oroa sig för, däremot smala dalar tidigt på säsongen så är det en klar riskfaktor.
Sarek är inte mycket "värre" än vindelfjällen, jag tycker du verkar vara väl förberedd för en bra tur då du varit där förr på sommarn och på andra vinterfjällturer.
Lycka till med planeringen!

/Urban
 
Själv föredrar jag pulka framför ryggsäck, speciellt om man ska färdas lång och länge. Stighudar har nämnts, men jag antar att du har viss vana/kunskap i och med att du skidat i andra fjäll.

I fråga om pulka så är det tekniskt svåraste momentet, enligt min mening, nedförsbackar. Problemet är att man inte riktigt har möjlighet att reglera farten så bra när man står på ett par turskidor. Dock har jag ett tips på en pulkabroms som visade sig fungera helt perfekt när jag senast skidade mellan Nikka och Abisko.

Du kan kolla in mina inlägg om pulkabroms på denna tråd.

Tyvärr har bilderna försvunnit, men jag knöt helt enkelt två apnävar på ett 8 mm nylonrep. Observera att nävarna görs av repet själv, alltså inte något tillfört rep eller så. Det gör att knutarna blir riktigt stabila. Om du vill kan jag nog fixa fram bilder.

Mvh /Joel
 
Kvikkjokk i April, kanske?

Hejsan!

Att Sarek är fint det vet du ju redan, men faktum är att jag nog anser det vara ännu finare på vintern än det är på sommaren. Jag hoppas själv på att få till en vintertur dit upp den här vintern, det börjar bli ett par år sen jag besökte Sarek senast.

Om vi börjar med den enklast, nämligen tidpunkten, skulle jag satsa på en tur i mitten av April plus minus någon vecka eller två. Då har dagarna börjat bli härligt långa och snön är för det mesta fast och normalt sett är risken för riktigt låga temperaturer klart lägre. Visst kan även Maj vara helt gudomlig, men då kan det vissa år bli lite väl mycket slask.

Exakt var det är bäst att gå beror ju till stor del på vad man gillar, men för egen del gillar jag att starta och sluta nere i Kvikkjokk. En mycket stor fördel med vintern är ju att man lätt tar sig fram på platser som är näst intill omöjliga på sommaren. En mycket fin tur är till exempel att skida rakt norrut från Kvikkjokk längs bäcken upp mot Njåtosvagge. Motorvägarna in i Tarradalen och längs Kungsleden bör dock undvikas.

En annan mycket trevlig startplats är att parkera bilen på sydsidan av Sourvadammen. Därifrån är det bara lite drygt en dagstur innan man är inne vid Sarek och Äphar massiven. Enda nackdelen med att starta där är att man "tvingas" rakt upp på kalfjällen och är vädret uselt föredrar i alla fall jag fjällbjörkskogen.

Sist anser i alla fall inte jag att det behövs speciell mycket träning för att dra en pulka. I mångt och mycket är pulka lättare än tung rygga och betydligt mindre vingligt. Men om det nu blir vinter även här i södra Sverige i år kan det ju vara mödan värt att packa pulkan full och skida omkring lite granna. Leta i så fall reda på en lagom stor backe och träna på utförsåkningen. Tricket, som redan nämnts, är att lägga upp stvarna backåt på skalkarna och hålla sig i dom med händerna. På det sättet får man god kontakt med pulkan och kan till viss del styra den. Farten reglerar man med att svänga (precis som vanligt alltså) och även om det går att åka telemark med pulka föredrar jag oftast att köra trampsväng.

Lycka till och god tur (och planering!!!)

/ Stefan
 
Vägval: Jag tycker att A till B turer är mer intressanta än att starta och sluta på samma ställe. För några år sedan åkte vi Ritsem-Routesvagge-Rapadalen-Aktse och blev väldigt nöjda med att få se rätt mycket på en enkel rutt. (Vi valde att åka skoter med Länta från Aktse till Saltoluokta.) Med det vägvalet slipper man helt och hållet branter, småkulliga sträckor, extra vindpinade pass, skråpassager och liknade. Otroligt lättåkt terräng.

(På en tidigare tur hade vi planerat med fler höjdmeter. Tyvärr var vädret sämre redan vid första passet, Alep Sarekjiegna-Mihkajiegna, och vi fick byta färdväg. Turen blev rätt bra ändå men det var snopet att inte ens komma in i de centrala delarna.)


Pulka: Det var väldigt enkelt att åka den sträckan med pulka. Mycket bekvämare än vintertältpackning i ryggsäck. Det enda som var ovant var att draget blev lite ryckig i början. Efter ett par dagar hade man lärt sig att genom hela skidrörelsen hålla lite tryck i selen. Om ni inte redan har tillgång till pulkor så skulle jag strunta i att öva i förväg. Vi hyrde pulkor från Saltoluokta som de tog med sig till vår buss när den passerade Kebnats.


Misstag: 1 Vi kunde utan problem tagit med oss mer lyxvikt.
2 När det var fint väder passade vi på att skida på lite extra för att kunna ta det lugnt nästa dag om vädret blev sämre. Eftersom vi bara fick bra skidväder så kom vi fram ett par dagar för snabbt, helt i onödan.
 
Hej vänner!

Tusen tack för svaren -- känner mig lite mer informerad. Det blir garanterat en liten "testtur" med pulka, kanske i Skäckerfjällen, och sedan en vårtur. Routesvagge-Rapadalen vore en bra rutt för oss esom vi "kan" den i sommarskrud o det skulle ta bort ett litet osäkerhetsmoment. Smart att ta skoter från Aktse till Salto, den för mig tråkigaste delen av Kungsleden esom jag traskat den så många gånger som "ren transport".

Hej hopp Charlotte
 
30 dagar i Sarek

Stort tack för en massa bra tips.

Nästa år planerar jag en 30 dagars vistelse i Sarek. Det blir en vårtur genom Sarek med målet att göra ett stort antal fina toppturer.

Stefan skriver här i tråden att det är fint att gå in kring April. Men i mitt Maj kan det vara för stor smältning.

Min fråga: Jag planerar att gå in i mitten av April och stanna kvar till mitten av Maj. Tror ni risken är stor att det är svårt att ta sig fram med pulkan framåt Maj? Självklart kommer jag följa snöläget innan. Men tänker mer generellt.

Har gått mycket i fjäll osv på vinter både i Sverige och utomlands. Men inte i Sarek innan. Ett alternativ kan vara att gå in innan. Men min erfarenhet av områden kring Keb är att det är så fantastiskt fint efter skiftet April/Maj.
 
Spännande alternativ....

Halloj. Har varit både i Sarek och Kebnekaisefjällen både i början och slutet av Maj. Det är en underbar tid på året när det verkligen händer massor i naturen!

Det sagt finns det ett par utmaningar som man ska vara förberedd på.

1: Som redan konstaterats bör man räkna med att bära pulkan sista biten oavsett var man väljer att avsluta turen. Är sällsynt med så sen vår att det finns snötäcke när man kommer ner från kalfjället. Jag hade tveklöst valt att avsluta turen vid Sourvadammen . Där borde man även i mitten av maj kunna skida fram till Sliehkok och sen är det ju inte så långt att bära pulkan!

2: Sen bör du räkna med att snön börjar bli "rutten" så sent på säsongen. Men det beror jättemycket på hur vädret är, så länge som man har kalla nätter brukar man klara sig. Och håller man sig på sluttningar brukar man även kunna undvika de värsta surhålen.

3: Men det lurigaste med mitten-av-maj turer är risken för vårflod/bäckar går upp. Har själv kommit fram till bäckar som rinner ovanpå snön, dvs med isbotten och då finns det bara ett alternativ och det är att skida uppströms till man kommer fram till en plats där bäcken "dyker" ner under snön/isen igen. Är man på fel plats och det helt plötsligt blir tok-varmt kan det vara svårt att hitta någon väg som är framkomlig. Har även vid upprepade tillfällen sett spår efter störtfloder som gissningsvis uppkommer när en massa vatten ansamlas bakom en is/snövall som brister, men det brukar vara senare i slutet av Maj eller början av Juni.

/ Stefan
 
Tack för feedback om vårtur.

Tack för svar om min April-Maj tur.

Det går fort i slutet alltså :) Jag har varit ute flera gånger i närheten av Riksgränsen kring 1-4 maj. Då brukar det vara väldans fint. Men sen verkar det gå mycket utför.

En positiv sak är att pulkan på vägen in väger rejält mycket. Men med tanke på att maten, gas osv tryter mot slutet borde det vara enklare att få den med sig. Bra tips också om slutet. Jag hade tankar om gå från Akkejaure till Kvikkjokk. Har plottat ut ett tjugotal toppar i FATMAP med väg upp och ned. Delar gärna dem om någon vill ta del av dem.

Fatmap

RwWWJTT874Pvsjdh7


Kanske ska omvärdera och sträva efter att gå hela April. Men hade helst firat påsken med familjen innan jag drar ut i fjällen :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Vinylbrus Förslag på vintervecka i naturskog/lågfjäll? Turskidåkning 5
ihe Förslag på smidiga snöglasögon? Turskidåkning 3
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
boelresor Förslag på skidtur för nybörjare i fjällen Turskidåkning 1
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Feldhusen Förslag på 3-dagars tur inom 2h från Stockholm önskas Turskidåkning 1
Jocka Vad ska vi göra för skoj. Kom med förslag! Turskidåkning 0
rannug Förslag till tur mellan jul och nyår? Turskidåkning 0
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...