Eldningsförbud och öppen eld

Hur är det med eldningsförbud egentligen? Det är ju, som jag förstått det, förbud mot att använda öppen eld. Men var går gränsen för det? Kan man använda en Bushbuddy trots att förbud råder? Eller en Caldera Cone med bottenplatta (bild)? Eller en eldspis? Eller är man hänvisad till gas/sprit/etc?
 
"Vid eldningsförbud är normalt all öppen eld förbjuden."

http://www.srv.se/templates/SRV_Page____840.aspx

Det kan nog vara tveksamt om ens gas/sprit/etc är tillåtet då! Öppen eld är öppen eld!

Man får i alla fall bara använda grill på speciella platser, och de andra vedeldade köken ovan borde jämställas med grill:

http://www.skelleftea.se/default.asp?id=11236&ptid=&refid=3293

Nja, det står samtidigt (i länk 2) att du får "använda friluftskök om det uppställs så att torrt gräs eller mossa inte kan ta eld". Och om man då tar t.ex. en Caldera Cone så bör det väl inte spela nån roll om man har sprit eller trä i den? Möjligen att risken för att glödflagor smiter iväg finns när man eldar trä... Men utspilld brinnande t-sprit är ju också ganska illa...
 
Risken för brand

varierar naturligtvis med vilket bränsle du använder mm.

Att elda inne i en kåta med eldspis borde minska risken för gnistor rätt mycket, men jag skulle vara tveksam att elda i en eldspis utanför en kåta, eller tända en kolgrill med ved vid eldningsförbud. Vindstyrkan har stor betydelse för brandrisken.

Eldar du på sand på en öppen strand där röken sprids ut över vattnet kan du tillåta dig att elda på ett annat sätt än om du eldar i närheten av torrt gräs torr torv etc.

Thure
 
Jag skakar liv i en gammal tråd här, just nu är det ju eldningsförbud i Stockholms parker och det står i tidningarna att man inte får grilla.

Men läser man information om eldningsförbud så står det att vid eldningsförbud får man bara använda grill avsedd för kol, bricketter eller gasol...??

Det står också att "öppen eld" är förbjuden. Men "öppen eld" är inte samma sak som "öppen låga" såvitt jag förstått?


Vi ska ha picknick med jobbet imorgon och min B-plan blev att ta med mig trangia-stekpannan och mitt toppmonterade kök och steka min chorizo istället. Är jag ute på tunn is med den planen eller?
 
Vi ska ha picknick med jobbet imorgon och min B-plan blev att ta med mig trangia-stekpannan och mitt toppmonterade kök och steka min chorizo istället. Är jag ute på tunn is med den planen eller?


Inte enligt nysvensk lagtolkning,det är bara ett brott om du åker fast.Enligt den gamla tolkningen så är det väl okej om du vet med dig att du kan hantera köket utan risk att nåt dumt händer.Men risken finns ju alltid att en alien skjuter med laserpistol och den träffar trangia-köket och 'rikoschetten' tänder eld på skogen.


peter
 
Att jag begår ett brott om jag orsakar en brand är jag med på, frågan jag ställde är om jag bryter mot eldningsförbudet.

Det är två helt skida saker.
 
Att jag begår ett brott om jag orsakar en brand är jag med på, frågan jag ställde är om jag bryter mot eldningsförbudet.

Det är två helt skida saker.

Även om ingenting tråkigt inträffar är det förbjudet att parkera vid en plats där det råder parkeringsförbud,om än så kort liten stund.Ett förbud är ett förbud...


peter
 
Nja

Även om ingenting tråkigt inträffar är det förbjudet att parkera vid en plats där det råder parkeringsförbud,om än så kort liten stund.Ett förbud är ett förbud...


peter

Du får stanna en liten stund, 5 minuter tror jag, innan du räknas som parkerad. Men vid stoppförbud får du inte ens stanna. ;)

Mikael
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...