Livet i en holk live

Välkomna att titta in på våra webcamholkar som sänder live från Viksjö strax utanför Stockholm. Tre stycken holkar med kameror är uppkopplade varav det nu i skrivande stund byggs för fullt i en av dom.

Förra året kunde vi bevittna hur en ensamstående talgoxehona tappert kämpade med bobyggandet, äggläggning av 8 ägg varav 7 kläcktes. Hennes (Sofias) make verkade ha förolyckats på något sätt. Tyvärr överlevde bara en bebis i slutändan som vi namngav till Lovisa. Det var många dråpliga stunder tex. när äggen kläcktes och ungarna med äggskal på huvudet vimsade omkring. Även sorgliga stunder fick vi uppleva när Sofia fick ta ut de ungar som inte klarade sig.

Idag har Lovisa återvänt för att föra generna vidare och vi håller tummarna. Så kom gärna in och glutta hur livet i en holk gestaltar sig. Hälsa/snacka en stund med oss andra andra "holkolister" på live-chatten också kanske?

Livet i holken

Välkomna!
 
Jösses. Hon la nu sitt första ägg framför ögonen på mig/oss. Runt halv 12 på dagen idag. Trodde att dom "äggade" på natten/morgonen för äggen brukar bara finnas där helt plötsligt. Kanske hon lägger nummer två samma tid imorgon? Kul i alla fall att få beskåda.

:)
 
Jag blev lite orolig. Smygbilder från holkar hör inte hemma på Utsidan men det var ju en fågelholk! (Jag vet att min humor är torr).
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...