Skrovgenomföring

Det finns tryckluftsslangar i tunnare diametrar som är lagom styva för att dra roderlinor/wire igenom, har använt såna når jag eftermonterat roder på kajaker i både glasfiber/komposit och PE kajaker.

Om du PMar mig kan jag skicka några meter

MVH

Pelle
 
Tack för svar

Tror jag var lite otydlig i min fråga - sorry.
Hittade dessa igår och gissar att de "gör jobbet". Menade alltså själva genomföringsdetaljen.

Annars har jag fått hem hölje till cykelvajer för att dra vejern inne i skrovet, fram till pedalerna.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    37.2 KB · Visningar: 625
En del folk struntar i de och limma bara in plastslangarna som det pratades om.
Det är enkelt och lätt och fungera.

Ang cykelwirehölje så brukar dessa har stål i sig som kommer att rosta mycket fort tyvärr.
 
De vanligaste jag sett är tryckluftslang i samma dimension som cyklars broms- och växelwirehöljen. Inga speciella genomföringar, utan fastgjutna i skrovet.
Den på bilden ger en tvär sväng som kommer att nöta och bromsa wiren.
Vi har sådana slangar på jobbet där de styr transportbanor och limpistoler, tror de är 5-6mm i utvändig diameter.
 
Tryckluftslang direkt ur skrovet funkar bäst tycker jag . Gärna 8mm utvändigt. Ju större slang desto mindre friktion i styrningen .Gäller även skeddawire. Har bytt från 6mm till 8 i min kajak och det gjorde underverk.
Så lite metall som möjligt för att slippa korrosion.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.