Vilka är viktigaste tipsen till en ny flugfiskare?

Ok...

lite kortfattat om flugor...

Torrflugor:
Flugor som fiskas på ytan och skall imitera Dagsländor, Nattsländor, m.m i deras vingade och vanligtvis sista stadium, vanliga krokstrl 16-12

Nymfer:
Flugor som fiskas under ytan eller i ytan(Flymfer), fiskedjupet varierar. Imiterar olika insekters stadium innan de kläcker och får vingar, vanliga krokstrl 14-10

Streamers:
Flugor som skall reta fisken till hugg, har inte alltid en naturlig förebild, dock så förekommer det, vanliga krokstrl 10-6

Våtflugor:
Flugor som fiskas under ytan, och i likhet med Stramers så har de inte alltid en naturlig förebild, vanliga krokstrl 16-10 (jag fiskar i princip aldrig med våtflugor)

Det är grundkategorierna gällande flugor.

/Anders B
 
Tack för det

Okej, tack för det. Hoppas att ni inte tycker att jag är jobbig med alla mina frågor.......

I två av böckerna påstås att flugorna ska vara större i stillastående vatten än i strömmande. Stämmer det med er bild?...
 
Nja...

varje dag och varje vatten har sina egenheter...jag har inte märkt av att jag använder större flugor i stilla vatten. Med större flugor så menar jag krokstorleksmässigt större.

Det som jag tror kan vara fallet här är att i stilla vatten så underlättar det (kanske?) om flugan är större då den syns från ett längre håll, i strömmande vatten så kommer flugan till fisken, i stilla vatten så är det oftast tvärtom...men att använda större flugor som regel i ett stilla vatten är inget jag praktiserar. Det beror som sagt på hur förhållandena är den dagen och i vilket vattendrag jag fiskar...men som vanligt, det är ju bara min åsikt...

/Anders B
 
Okej bara en fråga till, idag i alla fall

Det är precis din åsikt jag är ute efter. Detta forum är otroligt viktigt för mig. (Och förhoppningsvis för andra nybörjare) Jag känner att jag på den korta tid som har gått sedan jag fick utrustningen av min sambo har lärt mig massor. Naturligtvis ingenting av vad jag kommer att behöva lära mig........

Det flugspö jag fick heter Bäckslända om jag inte missminner mig, det känns som om det är ett bra nybörjarspö och rullen är någon japansk, kommer inte ihåg namnet på den just nu. Linan är en flytlina, det är fem flugor för Jämtland och några färdiga tafsar med öglesystem. Asken till flugorna är kanonsnygg.

Vad tycker ni att jag ska komplettera min utrustning med? Vadare har jag redan på listan men vad mer?

En svår fråga till. Kan någon för en nybörjare på mer ädla fiskar ge mig en någorlunda beskrivning vad en nybörjare ska inrikta sig på. Med de kunskaper jag har idag känns det som om jag ska inrikta mig på Harrfisket. Som nybörjare tror jag att det är bra om man har kontakt med fiskar relativt ofta. Kanske skulle man kunna öva sig på ett vatten med gott om Löja? Jag vet av tidigare erarenhet att de gärna hugger på fluga, har testat med kula och fluga i min gamla hemmasjö i småland. Det borde göra att man kan (någurlunda) lära sig att känna av hur fiskar jagar fluga.

Alla tips är för att lära mig och förhoppningsvis andra i framtiden.

Kålle
 
Tackar...

men det som jag menade med att det bara var min åsikt är att det är vad jag anser, därmed inte sagt att mina åsikter gäller för alla.

Du får läsa vad jag anser och förhoppningsvis så kommer fler flugfiskare med inlägg så att du får mer urval av åsikter.

När det gäller hur du ska gå vidare så har du redan fattat vad som gäller, då du märker av behovet av att öva på att kasta.

När det gäller fiskarter så började jag med att öva på mört med torrfluga, då mörten är en bra övningsfisk. Sen när det gäller "ädlare" arter så är Harren en bra fisk att fånga, men öring är även den intressant.

Det du lär märka är att ibland så tar Harren och Öringen på samma flugtyp, för att i andra tillfällen vara väldigt särskilda i sin "flugsmak".

Det som gäller även här är förståss att öva, öva och åter öva. Mitt tips om att kolla med fiskeklubbar gäller fortfarande, men av Graips inlägga att dömma så verkar det råda en exklusiv (= dyrt som f*n) stämpel på de fiskeklubbar som hör hemma i den kungliga huvudstaden, och det är ju beklämmande...kanske läge att flytta hit till Norrbotten;)?

/Anders B
 
Gul dammsländenymf...

är annars abborrarnas favorit.

Jag betecknar den snarast som en streamer, med sin fylliga pulserande svans (ursäkta min okunskap).

Har fått oräkneligt många abborrar på denna.

Om du är otålig Kålle, att få napp med ditt nya spö, är detta rätt medicin.

Denna fluga lockar även havsöringen.;)

/Björn
 
Hej igen alla, kunskapen växer!

Hej alla, listan växer fram gradvis. Som ni märker så klarlägger jag ideligen egna funderingar. Detta hade aldrig fungerat utan forumet.

Nu har jag rimliga nybörjarkunskaper vad gäller utrustning, prioriteringsordning, olika flugvarianter och "att läsa vattnet".

Känner att jag behöver hjälp med att fördjupa kunskapen om linor och tafsar.

Mitt preliminära råd för en nybörjare på flugfiske är att börja med flytlina för att snabbare få en känsla för hur "flugan fiskar". Det borde vara betydligt enklare att "följa" fisket om man kan se fluglinan. Detta i kombination med en tafs som flyter för rinnande vatten och en tafs som sjunker för stillastående vatten. (Tafsen går naturligtvis att byta om man byter från ytfiske/djupfiske oberoende om vattnet är stilla eller rinnande.) Men flytlinan består i båda exemplen, för en nybörjare. Är detta en vansinnig förenkling som ni som läser dömer ut eller?...

Tillbaka till fiskarterna. Löja visste jag, men inte abborre och mört. Det gör ju hela saken lite enklare. Hur klarar sötvattensutrustning Östersjöns bräckvatten? Går det att använda samma eller behöver man speciell salttålig utrustning. Min sambos mamma bor på en ö utanför Lidingö och har tagit havsöring på nät. (Oförsvarligt rovfiske!) Där borde man kunna testa!

Bara en fråga till. När jag skrev Harr istället för Öring hade det att göra med förekomsten. Min bedömning (av vad jag har läst) är att Harren är mer än 10 ggr mer förekommande i norrlandsåar än Öring. Jag skulle naturligtvis bli kanonglad om en Öring högg men ökar inte mina chanser att få kontakt med fisk om jag söker mig till Och inriktar mig på Harr?

Nu börjar planerna på en vecka i Gimån bli ganska klar. Vad vet ni om det vattnet är det så bra som alla skriver eller finns det bättre alternativ i västra Jämtland. Kommer att ta med barnen så det är inte aktuellt med att ge mig långt ut till fjälls. Då....

Kålle
 
Re: Hej igen alla, kunskapen växer!

Kul att följa dina funderingar kring flugfisket!

Några kommentarer bara:

Flytlinan är mest allround för det lättare flugfisket. Fiskar själv till 99% med flytlina. Behöver jag komma djupare ner kan jag använda en sjunktafs och/eller förtyngd fluga.

Jag tycker att det roligaste fisket är torrfluge eller ytnära fiske där man placerar flugan där man tror fisken finns/eller dit den simmar och sedan uppleva att den hugger!

Fiskar du i skärgården ska främst rullen tåla saltvatten, resten klarar sig nog. I allmänhet är havsfiskeprylarna lite kraftfullare för att kunna kasta större flugor längre i blåst dessutom.

Öringen är i allmänhet skygg och lite lurig. Harren är lite lättare att hitta. Den kan precis som öringen bli selektiv så man kan råka ut för en del flugbytande.

Planerar du en fisketripp i ett nytt strömmande vatten så rekommenderar jag att du bokar en guide. Tänk på att det blir en del vadande - och hur du löser det med dina barn om de också ska delta. Jag har själv funderingar åt detta hållet inför sommarens fisketurer norröver.

mvh
Uffe
 
Barn och fiske går bra, på barnens vilkor

Nya tag för flugfiskets 10 i topp för nybörjare;

Hej igen, efter några dagars resor är det dags att fortsätta arbetet med att sätta samman en 10 i topp för nybörjare på flugfiske. Jag har inte varit helt overksam under mina resdagar. Hittade två gamla böcker om flugfiske på ett anikvariat i Örebro. En om flugfiske i Altaälven i Norge. Kanon, inte utan att man blir otroligt nyfiken. Den andra om svenskt flugfiske, en nyhet som kom ut 1952. Där påstod författaren att förutom en litet, liten grupp människor fanns det inget flugfiske i Sverige förän på 50-talet. Att flugfiskare behandlades med mycket stor misstänksamhet i hela Sverige, särskilt i norrland. Är detta sant?

Att fiska med barn går kanon, men på barnens villkor. De tycker ju inte direkt att det är kul att åka ut i båt i så där 16 timmar och fiska som en annan. Men kortare stunder, där man ofta kommer i konakt med fisk är mycket uppskattat. Själv har jag svärfar i Jämtland, han ser med glädje fram emot att ta barnen några dagar då det blir lite mer eget fiske.

Bremin, jag följde ditt råd att skaffa en fiskeguid. Har en gammal vän som har bott länge vid Gimån som har lovat mig att bli handledare i sommar. Är det någon av er som läser detta som har några särskilda kunskaper om fisket i Jämtland tar jag med glädje emot tips.

Kålle
 
Gimån

Om du ska fiska i Gimån kan jag rekomendera att du bokar någon dag i Idsjöströmmen.

Sträckan är ju lite kort, och kan tyckas som lite turistfiske, men för en nybörjare är det en bra öpnning att snabbt komma i kontakt med storharr.

Det är även en av Sveriges få (enda?) catch'n'release sträckor, dvs all fiskar som fångas där ska ovillkorligen sättas tillbaka. Om det kan man ju tycka vad man vill, men så är det.

Dock kan det vara svårt att få plats under högsäsong och licensen kan ibland kännas lite dyr.

Läs mer på:
http://www.scandiwestflyfishing.com/hemsida.html

P.S. Brook och Graip, nu börjar jag komma igång med recenserandet, efter min kemi-tenta :) D.S.
 
Okej, nu börjar listan ta form!

Hej alla, nu börjar det dra ihop sig. Listan börjar ta form. Det känns som om jag blir mer och mer ödmjuk ju närmare presentationen jag kommer.....

Tänkte i ett första steg bara presentera de områden som jag mycket preliminärt har kommit fram till. (Eller vi rättare skrivit.)

Jag presenterar här bara de rubriker jag tänker mig på listan för att ge er alla möjlighet att protestera (eller möjligen applådera) innan den färdiga listan presenteras.

De viktigaste 10 tipsen för nybörjare på flugfiske;

1. Öva-öva-öva, träna och öva!

2. Var individuell - Gå din egen väg!

3. Läs och lär!

4. "Läs vattnet"!

5. Tid!

6. Skaffa ett hemmavatten - Åk norrut!

7. Lär om fisken, beteende och matvanor - Lär om insekter!

8. Gå med i klubb - Gå cirkel - Skaffa mentor!

9. Träna på Mört - Abborre - Löja!

10. Utrustning;

a. Spö
b. Flugor
c. Linor
d. Tafsar
e. Vadarstövlar
f. Övrigt

Detta är mina mycket preliminära rubriker för de 10 viktigaste tipsen för nybörjare på flugfiske. Snälla alla läsare, tyck till! Om listan ska bli bra behöver jag massor av synpunkter innan texten under varje rubrik (nya rubriker) ska skrivas ut. Listans trovärdighet hänger på dig!

Tack för tipset om Idsjöströmmen, jag ska försöka boka några dagar. Jag stödjer idéen om catch and release.

Kålle
 
Hej igen, några ytterligare frågor

Nu börjar det lossna lite hemma på gräsmattan. I samma ögonblick som jag slutade att använda handleden och blev "mer stel" i armen ökade både längden och precitionen. Ligger väl så där på 12 meter, typ.

Men två frågor,

För det första låter jag allt för ofta som en lejontämjare, särskillt bakom huvudet. Klatch, vacker tass! Ska det vara så, vad gör jag för fel?

För det andra har jag svårt att inte både bak och framkasten "går i vattnet" (gräset). Ska det göra det eller ska det vara frigång innan man sträcker ut kasten?

Tyck gärna till om mitt förslag till 10 i topp för nybörjare.

Kålle

PS Det verkar som om Graip (har jag för mig att det var) har rätt om flugfiskeföreningar i Stockholm. Jag har varit i kontakt med tre, de har alla kö för att blir medlem. Känns konstigt! DS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
bredviken Vilka andningsvadare? Fiske 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.