Hundskor/tasskydd

Har tittat runt på rätt många olika alternativ på hundskor att ha med på vandring, vi kommer inte gå på något extremt stenigt underlag utan hunden kommer att få gå barfota. Men att ha med något ifall oturen är framme och han skadar sig känns relevant.

Vill inte köpa skor för flera hundra kronor/par, men samtidigt tänker jag att det bör vara lite kraftigare (och vattentäta) skor än att sy något själv om det nu skulle falla sig så illa att han behöver gå en bit med skon. Skulle han bara ha den inne i tältet t.ex. hade jag ju kunnat sy något enkelt, men det håller ju inte länge att gå på ute?

Hittade detta alternativ, vad tror ni om dem?

http://www.teba.se/hundskor-engangs-i-naturgummi-vattentata-12pack-p-5549-c-1109.aspx

Har fått helt ok recensioner vad jag hittat på nätet, är det någon här som använt dem?
 
Har själv ingen erfarenhet ev dom... hundar svettas under tassarna så är de verkligen bra att dom är helt täta??
 
Har själv ingen erfarenhet ev dom... hundar svettas under tassarna så är de verkligen bra att dom är helt täta??

Ja jag vet, funderade också på det. Men eftersom de bara är tänkta som nödlösning (jag hoppas ju på skadefri vandring!) under en kortare period kan de kanske funka ändå? Även om det skulle vara en lång bit att vandra med skon så blir det ju naturligt att ta fler pauser med hunden om han är skadad och då kan man ju ta av skon?
 
Ja jag vet, funderade också på det. Men eftersom de bara är tänkta som nödlösning (jag hoppas ju på skadefri vandring!) under en kortare period kan de kanske funka ändå? Även om det skulle vara en lång bit att vandra med skon så blir det ju naturligt att ta fler pauser med hunden om han är skadad och då kan man ju ta av skon?

Har ingen aning faktiskt,kan mkt väl fungera korta stunder.. om de är riktigt varmt väder så skulle nog inte jag använda den modellen på min hund tror jag..
 
Har ingen aning faktiskt,kan mkt väl fungera korta stunder.. om de är riktigt varmt väder så skulle nog inte jag använda den modellen på min hund tror jag..

Nej de känns inte optimala, men har inte sett något bättre alternativ ännu när jag kollat runt (som inte kostat mycket pengar). Har du tips på någon modell du använt? Känns "onödigt" att lägga för mycket pengar på en sak som förhoppningsvis aldrig behöver användas, samtidigt vill jag ju inte låta min hund ha skitgrejer på sig om han nu skulle bli skadad.
 
Hittade följande information på en hundapotekssida, antar att de kan funka som nödfallssko. De fanns dock till billigare pris på teba där jag såg dem först :)

Egenskaper:
Skyddar tassar och trampdynor vid olika skador. Skon sitter mycket stadigt. Hunden kan inte själv ta av den. Kan också användas till hundar som släpar en tass i marken beroende på olika problem. En hund som släpar en tass i marken får ofta sår som blir mycket svårläkta. Hundskon skyddar.

Användning:
Använd den skyddande hundskon utomhus vid promenader för att förhindra smuts och bakterier i såret under själva sårläkningsperioden. Använd inte skon mer än två timmar åt gången eftersom ett sår som ska läka också behöver syre.

Innehåll:
Materialet är naturgummi. Skon är vattentät.

Övrigt:
Hundskon kan användas flera gånger. Efter några gånger behöver skon talkas för att inte klibba ihop. Använd vanligt pudertalk. En miljövänlig hundsko som är nedbrytningsbar av naturen. OBS! Om hunden har ett tassbandage, köp en större storlek så att den bandagerade tassen får plats ordentligt.
 
Jag använder mellan varven dessa skor på en av mina hundar då han ofta får skav mellan trampdynorna och har problem med tassarna.

Det finns för mig två problem med skorna. 1. på min hund som har väldigt grova ben så sitter skorna ganska hårt och jag har varit lite orolig för att blodflödet skulle hindras, för promenader på runt två timmar har det ändå hittills fungerat utan att min hund visat något obehag. 2. skorna är ganska lätta att få hål på om underlaget är risigt. Hur de skulle fungera över tex ett stenigt parti i fjällmiljö vet jag inte men känner mig lite skeptiskt till att dom verkligen skulle hålla så bra där. Det som står om att skorna skulle funka om hunden släpar en tass tror jag inte alls på, dom skulle troligen nötas sönder ganska snabbt då.

Hittills har jag inte använt skorna på sommaren så hur hunden reagerar vid varmt väder kan jag inte svara på. Vi har mest haft dem för att skydda tassarna mot vass skare eller som nu frampå vårkanten så att han inte får in en massa smuts och lera i tassarna. Skon sitter ju dock inte helt tätt runt tassen, det finns luft inne i "ballongen" vilket väl borde göra det en aning bättre gissar jag.

Jag har testat ett flertal varianter av skor och dessa är helt klart de som hunden föredrar. Dessa bryr han sig inte om det minsta, dom väger ju inget och jag upplever att han har lika bra grepp med dessa skor på som utan. Andra skor vi testat är ofta klumpiga och han brukar försöka att slippa gå med dem överhuvud taget om han får en chans. Andra varianter som vi testat har också varit svåra att få att sitta kvar och dessutom så har han haft svårt att hitta fäste med andra skor. Ska kanske också berätta att vi bara använt skorna på baktassarna, aldrig på fram då det inte har behövts, vet inte om det kan skilja något.

Med allt det sagt så kan jag ändå tycka att dessa skor kan vara bra att ha med som en sorts försäkring. Dom väger som sagt inget så du kan lätt ha med dig flera stycken så det kan nog fungera även om en eller två skulle gå sönder. (någon sko har vi använt dagligen i över tre veckor och andra har gått sönder på första promenaden, det är så olika beroende på i vilken typ av terräng man går och hur underlaget är)
 
Ingen åsikt om dessa, men jag vet en del folk som använder bandage + en strumpa, med en plastpåse under strumpan om det riskerar att bli blött. Samt en del tejp för att hålla kvar strumpan då, naturligtvis.
 
Ollebus - tack för bra och informativt svar! Alltid bra att höra både för- och nackdelar från någon som har provat själv! Återstår att bestämma storlek... Antar att jag får köpa hundens "vanliga" storlek men får ju då inte plats med något förband om det skulle behövas utöver skon...

Ingen åsikt om dessa, men jag vet en del folk som använder bandage + en strumpa, med en plastpåse under strumpan om det riskerar att bli blött. Samt en del tejp för att hålla kvar strumpan då, naturligtvis.

...så kanske får ha en plan B och göra såhär i så fall!

Tack alla som svarat!
 
jag har lite funderingar för min Dalmatiner hur jag ska göra nu när snön kommer. Till vardagen tror jag inte jag behöver ngt men när man vandra och ska sova ute då är man ju rätt mycket ute utan att alltid vara aktivt så att säga. Och jag misstänker att hon kommer frysa i djuptsnön (är hennes första vinter) Hur gör ni andra, har ni dräkter som går ned till vanliga sko eller sko som är höga så lite djupare snö inte kommer in. Har aldrig använt ngr sko förr men vill gärna vara förberedd när väl den riktiga vintern kommer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zanoii Behöver klövjeväska och tasskydd fort! Hundsport 6
Tranan Tasskydd för hunden Hundsport 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...