Dags för en lång nationell led?

Stugorna längs den sträckan har blivit nästan som hotells där man kan betala med kort och köpa proviant.



Du har aldrig bott på hotell va? Eller kanske inte vandrat Kungsledens norra del?

Stugorna har proviantförsäljning ja, men man städar själv, lagar sin egen mat, hugger ved vid behov, hämtar vatten mm.
Tycker man just den leden har för mycket folk finns som tur var en massa andar leder att gå. Testa tex ca 20 km väst om Kungsleden, lugnt och fint.

Christian
 
Du har aldrig bott på hotell va? Eller kanske inte vandrat Kungsledens norra del?

Stugorna har proviantförsäljning ja, men man städar själv, lagar sin egen mat, hugger ved vid behov, hämtar vatten mm.
Tycker man just den leden har för mycket folk finns som tur var en massa andar leder att gå. Testa tex ca 20 km väst om Kungsleden, lugnt och fint.

Christian[/QUOTE

Jag har gått den sträckan 2003 och bott i stugor, tyckte det var toppen.
2017 korsade jag Kungsleden vid Sälka och fick en smärre chock, kände inte igen stugplatsen. Shoppen har blivit megastor och betalar med kreditkortet var inget problem. Rundom var det stor aktivität med att bygga nya stugor eller vad det nu skulle bli. På eftermiddagen lämnade jag stugplatsen söderut och bakom mig såg jag en stor skara människor närmar sig stugorna. Att kalla det hotell var väl att ta i, men ändå. Det har ju skrivits ett antal gånger här på Utsidan om den ökade nedskräpningen och förslitning på leden. Ska det fortsätta så här? När jag planerar nya fjällvandringar försöker jag att unvika denna del av Kungsleden.
 
En idé kan vara att istället fokusera på att få till en helt ny led utgå och fokusera på de som redan finns. Det finns som framgår i tidigare inlägg leder från norr till söder som ansluter till varandra. Vissa finns det mycket lätthittad information om t.ex. Bergslagsleden och Kungsleden med många fler. Det finns även många doldisar som är svåra att hitta.

Ett första steg kan steg i den riktningen kan ju vara att få till en digital karta där vandringsleder översiktlig framgår med information och länkar till t.ex. Bergslagsledens hemsida för den sträckningen, Västra Vätternleden, etc.

Har för mig att det fanns någon påbörjad sådan karta för några år sen "Vandringskartan" men kan inte hitta den idag. (Har inte letat jätte noga).

På hitta.se finns en online friluftskarta med de flesta av vandringslederna väl utmärkta. Och flera större syns i många zoomnivåer. Andra kortare syns bara när man zoomar in mera.
https://www.hitta.se/kartan!~59.287...207455z/tr!i=q4mSoIGJ/tileLayer!l=2?usergeo=1

Även "Örnsätrans" förnämliga offlinekarta har flera vandringsleder med som syns på lite olika zoomnivåer. https://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/terrangkartan-for-garmin-gps-och-android.htm

Thure
 
Veronika

Jag håller med om att nedskräpning och slitage kan utgöra ett stort problem men vad är problemet med att betala med kreditkort och vad är problemet med att det kommer många andra människor. (Vi kan nog inte kräva att få ha "fjällen" för oss själva.)

Sedan förstår inte jag heller varför "alla" skall vandra från Abisko och söderut - speciellt inte om man ogillar trängsel!
 
I det momentet tyckte jag också det var bekvämt med att betala med kort eftersom jag hade begränsat med kontanter. Men jag behövde egentligen inte att handla, blev mest för att det fanns möjligheten.
När jag är i fjällen vill jag vara i en "bubbla" och vara off, inte ha bekvämligheter av den typen. Jag vill förtydliga att jag har absolut inget emot stugor, tvärtom gillar jag att sova i en stuga/koja. Men när det finns shop, bastu och dessutom mycket folk känns det om man är i civilisationen och det förväntar man sig inte. Nu visste jag att det var så på Kungsleden efter alla skriverier men blev ändå överraskat. När jag skriver om mycket folk, så var det ett 20 till 30-tal personer som närmade sig stugplatsen. Inget jag var van med helt enkelt, på de stugor jag varit var jag glad om det fanns någon annan där men ofta var jag ensam eftersom jag vandrat sent på sommaren.
 
När jag skriver om mycket folk, så var det ett 20 till 30-tal personer som närmade sig stugplatsen. Inget jag var van med helt enkelt, på de stugor jag varit var jag glad om det fanns någon annan där men ofta var jag ensam eftersom jag vandrat sent på sommaren.

Hej Veni, jag och Maritha var ju där samtidigt, och vi såg också det där sällskapet. De hann upp oss ett par gånger så vi gick bredvid dem på leden då och då. Det var en grupp, mest unga människor, som gick med två guider för att lära sig fjällvandring, hur man sätter upp tält och sånt. Den ena guiden stod och kollade på något i en kikare och ropade till mig ”ser du? En järv!” Och då kom det faktiskt en järv i full fart nerför berget. Otroligt! Så jag tyckte det var rätt bra att vi träffade på det här gänget. Annars hade jag nog inte lagt märke till järven. :)
 
När jag är i fjällen vill jag vara i en "bubbla" och vara off, inte ha bekvämligheter av den typen. Jag vill förtydliga att jag har absolut inget emot stugor, tvärtom gillar jag att sova i en stuga/koja. Men när det finns shop, bastu och dessutom mycket folk känns det om man är i civilisationen och det förväntar man sig inte.

Men en del ligger ju på dig och dina val. Du kan lämna kortet hemma, låta bli att handla och låta bli att använda bastun. Jag var uppe i ett gäng med 4 personer i år, jag hade ingen mobil med mig, och hade det jätteskönt. de andra hade sina mobiler.

Du får ju göra dina val, men bara för dig, inte för andra.
 
Att bilda en organisation som driver en lång led i fjällen skulle vara intressant.

Det har gjorts med framgång på låglandsleder men med begränsningen att lederna endast har varit i ett län. Exempel är Sörmlandsleden som drivs av en förening och Upplandsleden som drivs av en stiftelse (med det gäller bara för uppsala län).

Om det skulle vara genomförbart, vilket uppdrag de skulle ha (underhåll av led m.m.) och vilka konsekvenser det skulle få går ju att diskutera både possitiva som negativa.
 
Det har ju skrivits ett antal gånger här på Utsidan om den ökade nedskräpningen och förslitning på leden. Ska det fortsätta så här?

Om vi bortser ifrån nedskräpningen är det vi ser bara början. Ett minskat utlandsresande (som många hoppas på) leder rimligtvis till ökad turism inom landet och Kungsleden lär få sin beskärda del vilket bl.a kommer att öka förslitningen av lederna. Förmodligen kommer även besökarantalet från andra länder att öka då de lessnat på att vi turistat sönder deras länder.

Förhoppningsvis kan besökare från mer tätbefolkade länder lära oss betydelsen av ”leave-no-trace”, men precis som att förslitning måste hanteras på annat sätt än att besöksantalet begränsas måste det förmodligen krävas mer avancerad sophantering på de mer välbesökta lederna. Men det är nog orimligt att tro att antalet besökare ska kunna begränsas med tillstånd så länge allemansrätten fortfarande finns kvar. Däremot kan nog de mindre välbesökta lederna marknadsföras hårdare och på så sätt avlasta Kungsleden.

Angående ursprungsfrågan tror jag att ett ledsystem som bygger på frivilligt arbete måste ligga väldigt nära större tätbefolkade områden vilket jag föreställer mig är fallet med de större Amerikanska lederna. Jag skulle exempelvis tänka mig att större delen av AT går att nå inom 2-3 timmar från miljonstäder men även stora delar av PCT lär ligga inom räckhåll för vandrare från stötte städer som bara vill gå någon eller några etapper under en helg.
 
Är det mer uppstyrda och tydliga leder, samt lägre pris på stugboende som du efterfrågar? Alltså öka tillgängligheten så fler kan uppleva fjällvärlden?

Bara så jag är med på vad syftet är med denna led.

Hej!
Jag tycker att en nationell led skall samlas under 1 organisation. Om du t ex vandrar från Sälen till Abisko så märker du skillnad mellan de olika länen hur olika de vårdar/utvecklar/marknadsför leden. Skillnaden beror på anslagen respektive länsstyrelse ger till lederna. I Jämtland saknas det broar på flera leder, och en del leder har t o m stängts. Det innebär att vandrare utsätts för risker då det inte alltid finns info om t ex saknade broar. Erfarna vandrare kanske kan hantera det, men med nuvarande system blir fjällvandring exkluderande.
Lägre priser på boende vill nog alla ha. Det pågår en debatt om STF;s satsning i Sylarna. Istället för den satsningen hade man kunnat bygga ut stugnätet norr ut, något man inte gör. Mellan Sälen och Grövelsjön har länsstyrelsen i Dalarna stugor där en övernattning kostar 100 kr. Stugorna är obemannade men håller genomgående bra kvalitet.
Utifrån antalet vandrare är min bedömning att en nationell organisation skulle klara av det bättre och höja både säkerhet och kvalitet. Vad tycker du?
Benny
 
Att bilda en organisation som driver en lång led i fjällen skulle vara intressant.

Det har gjorts med framgång på låglandsleder men med begränsningen att lederna endast har varit i ett län. Exempel är Sörmlandsleden som drivs av en förening och Upplandsleden som drivs av en stiftelse (med det gäller bara för uppsala län).

Om det skulle vara genomförbart, vilket uppdrag de skulle ha (underhåll av led m.m.) och vilka konsekvenser det skulle få går ju att diskutera både possitiva som negativa.

Hej!
Tack för input. Vilka uppdrag skulle du vilja se i en nationell organisation? Konsekvenser?
Benny
 
Om vi bortser ifrån nedskräpningen är det vi ser bara början. Ett minskat utlandsresande (som många hoppas på) leder rimligtvis till ökad turism inom landet och Kungsleden lär få sin beskärda del vilket bl.a kommer att öka förslitningen av lederna. Förmodligen kommer även besökarantalet från andra länder att öka då de lessnat på att vi turistat sönder deras länder.

Förhoppningsvis kan besökare från mer tätbefolkade länder lära oss betydelsen av ”leave-no-trace”, men precis som att förslitning måste hanteras på annat sätt än att besöksantalet begränsas måste det förmodligen krävas mer avancerad sophantering på de mer välbesökta lederna. Men det är nog orimligt att tro att antalet besökare ska kunna begränsas med tillstånd så länge allemansrätten fortfarande finns kvar. Däremot kan nog de mindre välbesökta lederna marknadsföras hårdare och på så sätt avlasta Kungsleden.

Angående ursprungsfrågan tror jag att ett ledsystem som bygger på frivilligt arbete måste ligga väldigt nära större tätbefolkade områden vilket jag föreställer mig är fallet med de större Amerikanska lederna. Jag skulle exempelvis tänka mig att större delen av AT går att nå inom 2-3 timmar från miljonstäder men även stora delar av PCT lär ligga inom räckhåll för vandrare från stötte städer som bara vill gå någon eller några etapper under en helg.

Hej!
Tack för input. Det kanske är så att man måste göra inskränkning i Allemansrätten just där leden går fram? Ledunderhåll a la PCT/AT måste nog till på vissa ställen, t ex norra delen av Kungsleden, där leden kan vara flera meter bred pga stenig terräng. Jag stöder LNT-filosofin, och om vi inte tar ansvar kommer kommande generationer drabbas av nedslitningen än mer. Vad tycker du?
Benny
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...