Ytterliggare lättnader i tvånget att använda cykelbana för cyklister

Fast för cyklisterna har det ju inte blivit några direkta ändringar så de kan göra mer fel än förut? Nu får cyklisterna ju cykla på fler ställen än förut, och ska fortfarande cykla på samma sida?

Värre är det för fotgängarna, det är ju för dem som det blir förvirrande att veta när man ska gå höger respektive när man ska gå till vänster.

Fotgängare ska väl altid hålla vänster? Vilket just förtydligats i lagtext för kombnierade GCvägar 20181015.
När ska gående hålla höger i trafiken?

/Patrik
 
Fotgängare ska väl altid hålla vänster? Vilket just förtydligats i lagtext för kombnierade GCvägar 20181015.
När ska gående hålla höger i trafiken?

/Patrik

de går ju i två riktningar, från cyklistperspektiv blir det gångare både till vänster och höger på en smal bana plus mötande cyklister till vänster (tror jag)
 
Fotgängare ska väl altid hålla vänster? Vilket just förtydligats i lagtext för kombnierade GCvägar 20181015.
När ska gående hålla höger i trafiken?

/Patrik

På gångbarnor.


Regeln att hålla till vänster, som numera är lag, är överlag förnuftig. När jag går så att jag möter en cyklist som stirrar på sin telefon kan jag skrika till eller slå ut med högerhanden.

Men den regeln måste rimligen trumfas av "se och synas". I skymda vänsterkurvor kan det vara direkt farligt att gå till vänster. Ska man svänga höger i en korsning kan det också vara lämpligt att gå till höger, för att slippa korsa trafik som går rakt fram.
 
men det är ju just det som är problemet och som gör att jag tvivlar på att de här nya riktlinjerna kommer att funka - det kan inte finnas flera olika cykelvägar med olika regler. Blir för förvirrande för cyklisterna. Om vi inte ens här i en tråd på utsidan lätt kan förstå - hur ska det då gå där ute på vägarna i 30 knyck?



Men det är väl inte så konstigt. Cykelbanor är fristående och dubbelriktade (om de ine skyltas annolrunda), vare sig de är skilda från gångbanan eller ej. Cykelfält ligger så till att bara en idiot kan komma på att köra åt fel håll på dem.
 
Men det är väl inte så konstigt. Cykelbanor är fristående och dubbelriktade (om de ine skyltas annolrunda), vare sig de är skilda från gångbanan eller ej. Cykelfält ligger så till att bara en idiot kan komma på att köra åt fel håll på dem.

jo jag tror du och jag fattat hur man ska förhålla sig, men tråden är 14 sidor lång och det dyker upp många tvivel än, och då är folk här inne rätt pålästa, men de flesta ut på GC-vägarna hänger nog inte här inne och sätter sig in i saken speciellt noga utan går mest på reptilhjärnan där ute.

För reptilhjärnornas skull tror jag man måste va övertydlig för att få trafik att funka som tänkt.
 
de går ju i två riktningar, från cyklistperspektiv blir det gångare både till vänster och höger på en smal bana plus mötande cyklister till vänster (tror jag)

Man går til vänster i sin färdrikning och går folk på båda håller blir det gående på båda sidor.

Syftet med att gå till vänster är tydligt se mötande fordon, då vi ju inte har ögon i nacken.

Sen det är ju samma sak med cyklande - man cyklar på höger sida i sin färdriktning coh då blir det cyklande på båda sidor om de är på väg åt olika håll. Så det är väl ett märkligt argument för att samla gående på ena sidan av en kombinerad GCväg. Bättre att gående och cyklande ser varandra, tycker jag

/Patrik
 
På gångbarnor.


Regeln att hålla till vänster, som numera är lag, är överlag förnuftig. När jag går så att jag möter en cyklist som stirrar på sin telefon kan jag skrika till eller slå ut med högerhanden.

Men den regeln måste rimligen trumfas av "se och synas". I skymda vänsterkurvor kan det vara direkt farligt att gå till vänster. Ska man svänga höger i en korsning kan det också vara lämpligt att gå till höger, för att slippa korsa trafik som går rakt fram.

Var i trafikförordningen står det att gående ska gå till höger på gångbanor? Det har du nog kommit på själv, tror jag. På gångbana får nog gående gå var de vill.
Fordons plats är till höger kan du läsa, men gående är inte fordon.

Jag förväntar mig gående i första hand på gångbanor alterntivt till vänster i trafiken.

/Patrik
 
Jag tycker det blir lättare att förstå om man ser GC-vägen som en cykelväg med vägrenar för gångarna. Det är väl samma förhållande för cyklister-gångare på en GC-väg som för bilförare-cyklister på en bilväg.

En mittlinje och två streckade kantlinjer hade förstärkt och förtydligat det, men kostar väl för mycket kanske. Sen är ju GC-vägarna rätt smala också. Finns det någon standardbredd för dessa? 3-4 meter eller vad kan det va?

=> Gång
<= Cykel
=> Cykel
<= Gång
 
Fotgängare ska väl altid hålla vänster? Vilket just förtydligats i lagtext för kombnierade GCvägar 20181015.
När ska gående hålla höger i trafiken?

Fotgängare ska gå vänster sida av vägen om det saknas gångbana.

I övrigt sägs det inget i TF om vilken sida fotgängare ska gå på (utom nu då den nya lagen för kombinerade banor).

Men rekommendationer för gångbanor har varit att när två fotgängare möts så håller man åt höger. Så slipper man det här med att vimsandet när ingen vet vem som ska väja för den andra och bägge kliver åt samma håll.
 
Fotgängare ska gå vänster sida av vägen om det saknas gångbana.

I övrigt sägs det inget i TF om vilken sida fotgängare ska gå på (utom nu då den nya lagen för kombinerade banor).

Men rekommendationer för gångbanor har varit att när två fotgängare möts så håller man åt höger. Så slipper man det här med att vimsandet när ingen vet vem som ska väja för den andra och bägge kliver åt samma håll.

Jag har aldirg hört rekommenadationen att två gående som möts väjer åt höger. Så gäller ju för båtar på sjön men har aldrig hört det för gående. Själv skulle jag hålla vänster eftersom det är där man går då gångbana saknas.
Vad säger övriga om väjningspraxis gående emellan?

/Patrik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...