Recept havregrynsgröt med varma koppen

Hej
Använde ifjol ett recept på frukostgröt som var bra.
Nu kan jag inte hitta igen det och undrar om någon annan har något liknande recept ?

Det innehöll bl.a
havregryn
Frön av olika slag
Nötter
Och något mer
+ 1pkt varma koppen, frukt/bärblandning.
Häll i varmt vatten och dra några minuter.
Enkelt och bra, smaker dssutom gott.
Var dessutom glutenfritt vilket är ett plus för mig.

Nu hittar jag inte receptet, och för att slippa prova mig fram helt från början, med alla proportioner och innehåll, så uppskattas om någon har ett färdigt recept på detta.

Friluftshälsningar
Janne
 
Välling

Välling är annars inte att underskatta. Bra påsar och enkelt. Går att äta med kallvatten om man får slut på bränsle.

Planera välling som sista dagen och som extra mat.
 
Invandrar butikerna har Nido pulvermjölk - bredvid dessa i likadana konservbrukar finns pulvervälling från samma tillverkare med lite olika smaker.

Helt ok med både kallt och varmt vatten.

Nestle Cerelac.
 
Går ju inte att misslyckas med gröt. Bara att blanda på med olika nyttigheter. Havre, frukt, chia, bär, mjölkpulver osv. och sen i med lämplig mängd vatten och lite salt.

Funkar ju även att koka gröt på musli för den late.
 
Du har ju receptet

Det innehöll bl.a
havregryn
Frön av olika slag
Nötter
Och något mer
+ 1pkt varma koppen, frukt/bärblandning.
Häll i varmt vatten och dra några minuter.
Jag gissar att det du eftersöker är mängder av de olika ingredienserna. Jag lagar "aldrig" mat med mått i handen, men tänk så här:
Hur mkt havregryn behöver du för att bli mätt? I min frukostpåse ingår det 1,5 dl men du kanske behöver 2 dl?
Solrosfrön, pumpakärnor, sesamfrön, kanske knappt 0.5 dl totalt? Rosta dem gärna så smakar de mer.
Några valnötskärnor/mandlar/hasselnötter - kanske knappt 0.5 dl?
Kokos är gott och energirikt, finns ju som riven kokos eller kokosspån, de föredrar jag. Typ 2 matskedar?
Lägg allt i en plastpåse och häll i varmakoppenpulvret så har du alltiett i ditt frukostkit.
Hur mycket vatten som sedan går åt när du kokar får bli efter behag. Men betänk att enbart 2 dl havregryn kräver ju 4 dl vatten och varmakoppenpulvret drar nog ytterligare en.

Min frukost är snarlik: ner i påsar åker havregryn, sesam- o solrosfrön, ganska mycket kanel, kokos i ngn form, torkade jordgubbar, kanske gula syrliga russin. Samt mjölkpulver, det helfeta från Nestlé. När det är frukostdags häller jag allt direkt i tallriken och på med kallt vatten och låter dra. Är det busväder tar jag varmt vatten.
Lycka till!
Cecilia
 
Precis en lat dag liten frukost, jobbig dag stor frukost. Blanda allt och ha i bulk, mät upp till servering.
Jag gillar varm frukost så hos mig blir det kokt vatten till frukost och kaffe, 2 muggar.

go tur
 
Jag har genom mina vinterturer kommit fram till ett bra gröt recept som passar mig perfekt, bara att tillsätta kokande vatten och äta direkt, ger ca 1300 kalorier/portion
Målet var att hitta något väldigt energirikt samtidigt som det skall vara riktigt lättlagat. Jag tyckte om det så mycket så att jag kommer ersätta även middagen med det på min nästa tur. Receptet rullar i slutet på filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=wVOEKv2LShw&app=desktop
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
tlundberg LCHF-recept för hemmatorkning Friluftsmat 15
Trilla Efterlyser recept dutch oven/fältugn Friluftsmat 3
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
insco FreezerBagCooking - samlade recept Friluftsmat 3
madir Recept på friluftsmat på nätet! Friluftsmat 6
Joakim Ambrosson Recept Friluftsmat 2
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
aborren Behöver mat recept!!! Friluftsmat 2
Suss78 Recept på Picnic-bröd Friluftsmat 4
thfc Recept på fruktsoppa? Friluftsmat 2
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
såg lite gott recept Friluftsmat 1
Swedish Berman Dela med er av egna strålande recept! Friluftsmat 1
cwmint Nya Recept Friluftsmat 0
mrhandley Leta jerkey recept på webben Friluftsmat 3
kalleka Recept på sportdryck? Friluftsmat 1
Anders78 Vart kan jag hitta bra recept? Friluftsmat 2
ehn Recept på müslibars? Friluftsmat 1
LenaN Recept på torkat??? Friluftsmat 0
Saft recept Friluftsmat 4
peter1969 Portionsstorlek havregrynsgröt? Friluftsmat 14
pzac Koka havregrynsgröt! Friluftsmat 3
maka Inte Havregrynsgröt! Friluftsmat 36
Tobias.H Varma koppen som sylt? Friluftsmat 20
29351 Håll stekpannorna varma och ät inte jord! Friluftsmat 8
peter1959 Varma Toasts i skogen mumsfilibabba !!! Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...