Tips för att slippa laga mat

Hur många dagar i sträck ämnar du gå på denna diet?
Är du OK i mage/tarm under dagarna med detta intag?
Förstår frågan, var på vippen att ställa den själv men vågade inte :)
Personligen skulle jag däcka i intermittenta anfall av svår palt-koma (dvs insulinöverslag efter lass av snabba kolhydrater), samt rätt snart få tvärstopp av fiberbrist - såvida inte nötterna (=fiberrikt) utgjorde en mycket stor andel av det hela :).
Liiite vitaminfattigt var det ju också, men det är ju inte så farligt med lite tillfällig brist på ett och annat.
 
Kokfri mat på turen

Ja - det blir mindre och mindre "matlagning" för min del också, dock delvis tack vare mer förberedelser hemma. Numera tänder jag köket nästan bara på kvällen, och inte alltid då heller. Och när jag ändå gör det, "lagar" jag bara sådant som går att göra klart i en enda gryta med kort uppkok + en stunds varmhållning i en grytmysare.
På morgonen äter jag "powermusli" (rostade solrosfrön & havrekärnor + grovkrossade valnötter) med fullfet pulvermjölk (nido), på sista tiden med tillblandning av torkad färskost. En vegan kan ju använda kokosmjölk i stället.
Under dagen blir det oftast ett jämnt intag "on the go" från snaskpåsen i ryggsäckens höftbältesficka - med en mix av (huvudsakligen) valnötter, mandel och rostade kikärter. Den som gillar sött (jag gör det inte) kan ju komplettera med valfri torkad frukt, halva, choklad etc.

Mina bidrag till "kokfria listan":
  • Hummus. Behöver bara röras ut i kallt vatten och svälla i kåsan en stund. Bra mix av proteiner, fett, kolhydrater och fibrer, därmed en fullvärdig lunch utan att man behöver ta fram köket. ”Berika” gärna med att strö i sådana torkade grönsaker, som inte behöver kokas, utan bara blötas med en stund: purjolöksringar, tunna morotsflagor, flingor av torkad tomatpuré, stekta torkade auberginetärningar, m m. Eller varför inte en klyfta färsk vitlök :).
    Recept på hemfixat vattenfritt hummuskoncentrat här. Alt. med egentorkade kikärter smakar avgjort bäst..
  • Torkad färskost. Lös i kallt vatten, strö i massor av rostade solrosfrön (och/eller nötter), torkad frukt för den som gillar sött (eller t ex salt, peppar, torkade citronskal & vitlök för sockerhataren) - och du får en riktig powermusli-måltid. Lite pill att torka större mängder färskostmassa hemma (kvarg går bäst), men den går ibland att hitta i form av gråaktiga kulor i mataffärer från Mellanöstern. Fråga efter jameed.
  • Bars, köpta eller (godare) egenhändigt tillfixade. Många fina recept, även sockerfria och veganska, i hela denna tråd.
  • Torkade grovmixade svarta oliver - gott och energirikt som tilltugg, eller att strö i all sorts mat - även den kokfria humus-lunchen enligt ovan. Gudomligt gott!
  • Besan laddu - söt eller saltkryddad. Recept här. Förpacka i munsbitar med hjälp av vanlig matfolie, om du vill njuta av dem ”on the go”.
  • För icke-vegetarianer: det finns spännande kryddad ätklar torkad småfisk att köpa i Ostasienaffärer, som funkar perfekt i rollen som gott och mättande "on the go"- snack. OBS använd riktigt grovfoliepåse och håll den ändå bort från allt som kan ta åt sig lukten :).
  • Matkulturer där kylskåp inte varit mans egendom har frambringat många vattenfria, hållbara och ätfärdiga tilltugg och halvfabrikat. Botanisera i invandrarnas mataffärer kan löna sig! Se många tips i denna tråd.
  • Som sagt - och enklast - rejäla ”godispåsar” med egen favvo-blandning av nötter, mandel, rostade kikärter, torkad frukt, kakao-nibs med mycket mera.
  • Lite askorbinsyrepulver i dricksvattenflaskan. Har fått mig att skippa all kokning av vatten till varma drycker som kaffe eller te. Köp den billigt som krydda på ICA, så slipper du alla konstigt smakande tillsatser och kan dosera styrkan på ditt eget ”citronvatten” efter tycke och smak.
 
När jag är ute och går dippar mitt blodsocker om jag inte äter lunch så lunchstopp och vid svalt väder varm mat är en nödvändighet.
Men vi är alla indivduella.
Karavangodis, nötter och torkad frukt är utmärkt gåmellanmål.

go tur
 
Hur många dagar i sträck ämnar du gå på denna diet?

Är du OK i mage/tarm under dagarna med detta intag?

Beror på vad man jämför med. Hemma äter jag nästan bara råa grönsaker och det är klart att magen funkar olika då.

Körde ungefär menyn ovan på alla sommarens vandringar förra året. Som längst ute en vecka. Inga problem. Jag förstår inte riktigt vad problemet skulle vara. Det är ju mest "nyttiga" saker och egentligen ganska likt paleo eller raw food om man tar bort delicatobollen och brödet. Men alla är olika :)

Långa turen i sommar är två veckor och jag kommer äta så här varje dag.

Det jag inte skrev i min första post är att för mig är det en enorm befrielse att slippa kök, bränsle och disk. Ungefär samma aha-upplevelse som när jag bytte ut kängorna mot löparskor och bara gick rakt genom alla vad.

Vakna, packa ihop, börja gå, ät en clif bar \o/

Jag hatar att hålla på med utrustningen, diska, ha massa "onödiga" prylar.

Har föresten skippat toapappret också, på tal om magen, och kör med flaska som Skurka.

Sommar 2018:
75 g ost —> 299 kcal, 75 g
6 st tortillas, 240 g, 792 kcal, 240 g
90 g jordnötsmör, 510 kcal, 90 g
100 chips —> 525 kcal, 100 g
100 g mörk choklad —> 600 kcal, 100 g
4 clif bar —> 1024 kcal, 272 g
Raw bite 213 kcal, 50 g eller Delicatoboll 278 kcal, 58 g
Macadamianötter 488 kcal, 65 g
Summa: 3899 kcal, 992 g
 
[*]Lite askorbinsyrepulver i dricksvattenflaskan. Har fått mig att skippa all kokning av vatten till varma drycker som kaffe eller te. Köp den billigt som krydda på ICA, så slipper du alla konstigt smakande tillsatser och kan dosera styrkan på ditt eget ”citronvatten” efter tycke och smak.
[/LIST]

Det är en nackdel att använda Askorbinsyra i samband med fysisk aktivitet då det motverkar träning och därmed snabbar på åldrandet.
 
Det är en nackdel att använda Askorbinsyra i samband med fysisk aktivitet då det motverkar träning och därmed snabbar på åldrandet.
Ett högt intag av antioxidanter har (...) visat sig kunna minska den muskelskadeprocess som (...) vi känner som träningsvärk. Viss forskning tyder också på att träningsvärk är en viktig del av träningssvaret (=effekten av träningen) och att det därmed är kontraproduktivt att tillföra antioxidanter i prestationshöjande syfte.
Ähmmm... jag vandrar inte "i prestationshöjande syfte" .
Och skulle jag mot förmodan råka ut för träningsvärk, är det bara skönt om den lindras, även om det nu skulle minska "träningssvaret" :)

(...och allt ovan helt bortsett från att det nog inte handlar om C-vitamindoser som kan tänkas ge något mätbart utslag åt något håll).
 
Jaja , då är det ju lungt - tänkte mer allmänt för kex som vill träna upp
sig och få hyllan och gunga - dom kan droppa antioxidanter och träna.

Man skall ju inte släppa det helt men överdrivet intag ger inget utan
saboterar och sänker effekten av rörelse/träning som vandring.

Dom som slappar och vandrar ibland och äter massa apelsiner när dom väl gör det kanske får väldigt begränsad nytta av träningen iaf.
 
Jag är också alldeles för lat och rastlös för att stanna upp en timme mitt på dagen och värma lunch, vilket lett till att jag alltid tar kall lunch på vandringen. Det innebär möjligen att jag missar något (har inte funderat färdigt på det).

Hur som helst, ett första steg är att skyffla om måltiderna: ät riktig mat till frukost och till middag, och skippa gröt och dylikt (de flesta frukostprodukter för friluftsmat är ändå värdelösa, och allvarligt: vad är en näve havregryn för bränsle?). Teoretiskt sett borde två varma mål egentligen räcka bra som energitillförsel under en dag. Själv blir jag dock ofta hungrig under eftermiddagen när man bränt massiv energi på vandring. Då är det bra att förebygga med en kall lunch.

Klassiska snacks är förstås ölkorv, charkuterier och dylikt (sorry, inte vegetariskt). "Guck i burk + bröd" är en annan bra kombo, t.ex makrill i tomatsås (motsv.) på rågbröd. I ett reportage om multisport läste jag också att man kan stoppa en påse blöt couscous i fickan och låta det mjukna av värmen. Låter kanske inte så upphetsande, men praktiskt är det ju...

Choklad, nötter etc funkar, men jag tycker att det är lite jobbigt när det sparkar igång belöningssystemet och gör mig sugen på mer. Alltså föredrar jag mer "livsmedelslika" luncher.
 
Jag brukar ju köra så att två stabila måltider morgon och kväll.
Det är bara det att man måste få isig rejält med kcal...sommartid kanske 1200 kcal gånger två och resten småäta under dagen.

Vintertid när man kan ligga på uppåt +6500kcal per dygn så blir det lite jobbigt och äta två st 3000-3500 kcal - då brukar jag dela upp det på 3 eller 4 mål
 
Jag dricker Huel på jobbet då jag har tröttnat på att äta tråkiga matlådor.
Det borde funka bra att köra på turer, man kan ju byta ut något av målen.
https://se.huel.com


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
fotografiskt Slippa disken Friluftsmat 19
Raskesven Att laga sin fisk Friluftsmat 14
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
apport Laga mat över eld? Friluftsmat 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...