Lös hund i fjällen?

Sitter och läser Länsstyrelsens regler för hund i fjällen. Det är ju koppeltvång som gäller, men hur gör ni i praktiken? Har ni era hundar kopplade precis hela tiden? Om det ska vara så överväger jag att inte ta med hunden, för det tar bort nöjet både för henne och för mig.
 
Om folk följer reglerna eller inte är kanske olika beroende på var man är. I de områden där jag har varit och vandrat, både med och utan hund, har alla jag träffat på haft sin hund kopplad hela tiden. Jag har aldrig min hund lös i fjällen, finns alldeles för mycket problem en hund kan ställa till med i fjällen.

Jag tror att många skulle ta illa vid sig om du hade din hund lös. Och, som sagt, denna regel följs väldigt noga i fjällen. Det är i alla fall min erfarenhet.

/
 
Jag håller med om att regler bör respekteras och följas, det är därför jag börjar tänka om angående att ta med hunden på vandringen. Jag hade bara inte tänkt så långt som till vad det innebär att ha hunden kopplad hela tiden på en så lång vandring. Med tung packning och våra olika tempon(hunden och jag) kan det blir jobbigt i längden.
Och så var jag lite nyfiken på om det verkligen är så att reglerna följs, eller om det är som här i Stockholm. Hundar kan ställa till mycket oreda i samhällena också, men det hindrar inte alla.
Om jag omformulerar frågan, hur tycker ni att det går att ha hunden kopplad på långa fjällvandringar? Hur löser ni det praktiskt? Vad använder ni för koppel, midjebälte? Jag skulle tex inte kunna ha flexikoppel på min hund, vilket begränsar spelrummet ganska mycket. Fungerar det med lös lina?
 

avslutad210712

Gäst
Självklart kunde jag säga att jag alltid har hunden kopplad när jag vandrar i fjällen (eller hemmavid) men då skulle jag ljuga. Försöker utgå från situationen och tar då hänsyn till lite olika saker. En sak som jag tar extremt mycket hänsyn till är om det är renar i närheten. Inte så mycket till samerna eller att en hel vandringsdag kan bli förstörd av en hund som driver renar utan för att en lös hund kan hetsa renar till döds. Och tro inte att din sällskapshund inte driver renar för nästan alla hundar som inte är "ren-rena" verkar ha ett intresse av att hetsa renar. Sen får man naturligtvis försöka ta hänsyn till övrigt djurliv också men min erfarenhet är att de flesta hundar inte är speciellt intresserade av "djurungar" på samma sätt som de är intresserade av vuxna djur även om tragedier kan inträffa. Dessutom är jag noga med att alltid ha hunden kopplad när jag möter andra vandrare. Däremot om jag tex vandrar från tältlägret till Alesätno via Ballinvagge-Siellavagge så har jag inte hunden kopplad. För din egen och din hunds skull så ha dock hellre hunden kopplad en gång för mycket än en gång för lite för det kan sluta väldigt olyckligt annars.

När det gäller koppel så använder jag ett 8 meters flexikoppel som jag fäster genom att dra höftbältet genom handtaget. Fungerar bra förutom att min hund är väldigt duktig på att gå bakom mig och komma fram på vänster sida när han varit på utflykt på högerkanten vilket medför en del snurrande til glädje för de som ser på *L*. När det är renar i närheten håller jag dock alltid kopplet i handen och låter aldrig hunden dra ut hela linan för så mycket litar jag inte på linans infästning. Har funderat på andra typer av flexibla koppel men eftersom vardagskopplet funkar för mig tar jag den extra vikten. Fast lina har jag prövat på men det är ett ständigt passande av längden för annars fastnar det överallt och är mer till besvär än nytta.
 
avslutad210712; sa:
En sak som jag tar extremt mycket hänsyn till är om det är renar i närheten. Inte så mycket till samerna eller att en hel vandringsdag kan bli förstörd av en hund som driver renar utan för att en lös hund kan hetsa renar till döds.

Mmm jag tar också hänsyn till rensituationen. Men inte bara för ovanstående skäl, utan även för att jag inte vill få hunden dräpt av arg renskötare som måste samla ihop renhjorden en extra gång bara för att min jycke är lös... Nu vandrar jag vanligtvis inte i fjällen, utan flyger eller vandrar ut ( med kopplad hund ) till fiskeställe... För den som flyger ut är ju piloterna den absolut bästa källan till kunskap om var det bedrivs renskötsel för tillfället så det är bara att fråga dom :)
 

avslutad210712

Gäst
öringen; sa:
avslutad210712; sa:
En sak som jag tar extremt mycket hänsyn till är om det är renar i närheten. Inte så mycket till samerna eller att en hel vandringsdag kan bli förstörd av en hund som driver renar utan för att en lös hund kan hetsa renar till döds.

Mmm jag tar också hänsyn till rensituationen. Men inte bara för ovanstående skäl, utan även för att jag inte vill få hunden dräpt av arg renskötare som måste samla ihop renhjorden en extra gång bara för att min jycke är lös... Nu vandrar jag vanligtvis inte i fjällen, utan flyger eller vandrar ut ( med kopplad hund ) till fiskeställe... För den som flyger ut är ju piloterna den absolut bästa källan till kunskap om var det bedrivs renskötsel för tillfället så det är bara att fråga dom :)

Hade en korthårig vorsteh som fick för sig att "valla" en ren på isen hemmavid och det var absolut ingen skojig upplevelse för även om hunden i övrigt var väldresserad så blev den totalt odresserad när den fick fart på renen. Visserligen klarade sig renen från synbara skador (renar springer mycket fortare än man tror när man ser dem) men man skall vara medveten om att renen tappar mycket kraft av att drivas som kan vara svårt att ta igen senare.

Och självklart har jag förståelse för att samerna blir oglada ifall en lösspringande hund splittrar deras mödosamt hopsamlade flock och kan bli småsura
 
Med Sunt förnuft

... kommer man långt ;-)

Vet du att din hund funkar när det gäller inkallning i nästan alla lägen bör det inte vara några problem. Oregerliga, ouppfostrade eller på annat sätt ej lydande hundar ska självklart hållas kopplade. Har du full koll på din hund i ditt hemområde så bör det funka även i fjällen. Hundrädda människor, renskötare och andra ska inte känna obehag om de möter dig och din hund på fjället eller i hemtrakterna.
[Ändrat av Allsport 2005-07-07 kl 07:36]
 
Som Allsport skriver har du så pass bra lydnad på din hund i alla lägen så är det grönt att ha den lös. Koppeltvång finns bara i Lokala ordningsstadgar medans det i Lagen om tillsyn över hund och katt står det att hunden skall hållas under sådan uppsyn att den förhindras att orsaka störningar och skador på vilt.
 
Aardwolf; sa:
Som Allsport skriver har du så pass bra lydnad på din hund i alla lägen så är det grönt att ha den lös. Koppeltvång finns bara i Lokala ordningsstadgar medans det i Lagen om tillsyn över hund och katt står det att hunden skall hållas under sådan uppsyn att den förhindras att orsaka störningar och skador på vilt.
...med undantag för nationalparker och Naturvårdsområden där det alltid och uttryckligen är koppeltvång...

Jag använder också ett flexikoppel (8 m) och tycker det funkar bra för både hunden och mig. Vi brukar gå två veckor i fjällen och min jycke får inga men av att gå kopplat den tiden, även om han hemmavid aldrig har koppel på sig annars än på tävling.

Min kompis har en fast lina (2-3 m) till sin husky som är fäst i ett midjebälte med stoppning och fjäderbelastning. För hennes hund drar nåt våldsamt och jagar hejdlöst både med och utan koppel. Knycker lämlar efterhand längs vägen hela tiden...men den hunden är å andra sidan aldrig någonsin lös utom i väl inhägnade trädgårdar...
 
Haveri

Min jämtis drog sönder ett flexikoppel, det bara sprutade plastbitar när han bottnade det. Att den nylonlinan brände genom både vantar och skinn har jag ärren kvar som bevis på!

A
 
Re: Haveri

meywalk; sa:
Min jämtis drog sönder ett flexikoppel, det bara sprutade plastbitar när han bottnade det. Att den nylonlinan brände genom både vantar och skinn har jag ärren kvar som bevis på!

A

Japp, det kan hända. Finns inget idiotsäkert system. Det vill till att man läser sin hund hela tiden och är beredd att låsa kopplet snabbt. Det beror ju mycket på vad man har för hundindivid i snöret...Tycker ändå att flexikopplet är bra. Men det passar inte alla, så är det bara...
 
När jag har haft hund i fjällen så har jag kört med en lite kortare variant av vinterns draglina. En lina med lite expander gör att draget blir jämnare, precis som vid skidåkning. Det finns en tråd där det beskrivs hur man gör en sådan lina. Jag satte D-ringar i sidostramarna till höftbältet och sedan en liten linamed en liten karbin. På så vis fick jag draget bak i höftbältet så att inte höftbältets funktion försämras som det skulle gjort om jag fäst i remmern mitt fram.

Till saken hör att min hund är ganska liten och lydig så man behöver inte gå och bromsa som om man har en vild husky i bältet. Saken var snarare att den av oss männsikor som hade hunden gick lite lättare och snabbare dvs ett bra sätt att få oss att hålla jämt tempo genom att byta hundförare.

/A

PS. Jo, hunden gick lös rätt mycket också där det var lätt att hålla uppsikt och det var renfritt. DS.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tranan Hur gör ni...(om att åka tåg med hund) Hundsport 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...