Friluftssmör?

Vanligt smör funkar fint. Vi brukar bara ha paketen i några plastpåsar. Är det varmt kan det bli lite kladdigt men det går väl att komma runt genom att trycka ner det i någon tätslutande burk hemma innan man sticker ut. Två veckor i fjällen är inga problem. Smör är kanon för att få i sig energi.

Peter
 
Jag har också vanligt smör med på turerna. Ligger i en plastburk (som passar ett smörpaket precis) med tätslutande lock, inlagd i en ihopknuten plastpåse. På kvällarna sparkar jag ett hål i backen och stoppar ned asken i, ofta med resultat att smöret är stenhårt och kallt inför nästa dag. Att försöka hålla det kallt i bäcken eller sjön är mer vanskligt. Om minsta droppe vatten letar sig in till smöret härsknar det snabbt och blir onjutbart.
 
Jag har alltid med `smör´ på mina vandringar. Brukar köpa en 200-gramstub tomatpure´ som jag tömmer genom att försiktigt veckla upp botten på tuben. Sedan diskar jag den väl. Efter att den är helt torr fyller jag den med extrasaltat Bregott. Låter man det bli lite mjukt går det lätt att fylla hela tuben. Lämna ett tillräckligt utrymme i tubens botten för att kunna återförsluta den och tänk på att göra torrt och rent (topps) innan vikningen påbörjas.Jag brukar använda en plattång för att få vikningarna riktigt tajta.

Smörtuben är riktigt praktisk och blir aldrig rinnig i packningen. Är det svalt är det bara att ha den i benfickan en stund eller värma den i händerna. En sträng mellan två Wasa Råg och morgonen är räddad eller varför inte i pulvermoset;)
 
Torrgrejer som kaffe,pulvermjölk,socker,salt o sånt ska ni ha i treorör.

Pulvermjölken i treorör? I somras hade jag med två liter torrmjölk på en tvåveckorstur. Det skulle bli en ruskig massa treorör. Så mycket huvudvärk har jag inte... :)

(Näe, torrmjölk, neskaffe och liknande är ju bäst att ha i små PET-flaskor - 0,3-liters är perfekta...)
 
På turer med hög förbrukning kort tid spelar det mindre roll om man har det i originalförpackningen.
Det förbrukas innan det blir dåligt men för standby förvarning så är treorör med torr torktopp
grejen.
 
Kör bara med kokosolja. Smör är onödigt eftersom jag endast har det på mackan och mackor äter jag inte ute på tur. Neutral kokosolja is the shit.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...